Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar I-Pace je venku. Britská Tesla dá stovku za 4 sekundy, ujede až 500 km
15.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nové koncepční SUV dostalo 400 elektrických koní a prostornější kabinu i zavazadelník, než jaké nabízí větší model F-Pace.
Očekávané se stalo skutečností. Z tajuplné novinky Jaguaru pro letošní autosalon v Los Angeles se doopravdy vyklubalo elektrické SUV. To se zatím ukázalo v koncepční formě, nicméně do prodeje by měl model I-Pace dorazit již za dva roky. Britská značka dokonce vstoupila na pěšinu prošlapanou Teslou a začala na vůz přijímat rezervace. V jednom se však od Američanů liší, zálohy zatím ještě nevybírá. Přesto se ale dá předpokládat, že zrovna tento model Jaguaru by mohl být prvním, který začne být nabízen masově přes internet.
Budoucnost ale prozatím nechme stranou, místo toho se budeme soustředit na samotný koncept. Začneme u dimenzí, auto je 4 680 mm dlouhé, 1 890 mm široké a 1 560 mm vysoké. Ve srovnání s již existujícím SUV F-Pace je menší v každém ohledu, nicméně příchod elektrického ústrojí razantním způsobem proměnil poslední zbývající - a v tomto ohledu zásadní - rozměr, a sice rozvor. Ten činí 2 990 mm, zatímco větší model nabízí 2 874 mm.
Uvnitř tedy Jaguar I-Pace nabízí maximum prostoru pro posádku (vzadu je před koleny až 71 mm místa), což ještě umocňuje užití tenkých sedadel. Ta jsou v přední řadě posazena velice nízko, řidič a spolujezdce sedí v pozici Jaguarem nazvanou zvanou Sports Command. Automobilka nám chce jejím prostřednictvím dokázat, že i ve vozech s vyšší stavbou karoserie může být řidič spjat s vozovkou a cítit se sportovně.
Vedle akčnosti Jaguar zdůrazňuje i praktičnost. Absence středového tunelu převodovky automobilka umožnila umístit mezi sedadla schránku o objemu osmi litrů. Dalších 28 l najdete pod přední kapotou, zadní zavazadlový prostor pak standardně pobere 530 l. Navíc je mimořádně dlouhý, což jeho využití ještě vylepšuje. Za maximálním pocitem vzdušnosti v kabině pak stojí panoramatická střecha.
Ještě než se přesuneme k pohonnému ústrojí, musíme zmínit takřka stoprocentní absenci klasických tlačítek. Místo nich dorazil 12palcový TFT přístrojový štít, kterému společnost dělá rozšířený head-up displej, 12palcová dotyková centrální obrazovka a malý 5,5palcový monitor, který je určen klimatizaci. Vše pak doplňuje volant s ovládacími prvky nabízejícími haptickou odezvu.
Nyní se již můžeme věnovat dvěma elektromotorům, z nich každý váží okolo 38 kilogramů a měří 500 milimetrů na délku. Přední i zadní nápravu zásobují shodně 200 koňmi, celkově tedy souprava nabízí koní 400. Kombinovaný točivý moment za ideálních podmínek dosahuje700 Nm. S touto silou I-Pace zvládá zrychlení z klidu na stovku za 4 sekundy, jeho dojezd pak byl dle cyklu NEDC vypočítán na 500 km.
Energie poskytují lithium-iontové akumulátory o kapacitě 90 kWh, které jsou složeny z 36 článků „váčkovitého“ tvaru. Díky tomu mají větší hustotu a termální výkon, načež zvládají operovat při nižší teplotě a mohou vydržet déle než klasické akumulátory užívající válcové články. Jejich dobití na 80 % pak u rychlodobíjecích stanic zabere 90 minut.
Usazení baterií do podlahy nikterak nesnížilo výše zmiňovanou praktičnost, zároveň pak přispělo i ke snížení těžiště. Hmotnost je navíc ideálně rozložena mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50, přesné číslo ovšem Jaguar nezmínil. Značka však dodává, že I-Pace užívá stejných dvojitých lichoběžníků a zadní víceprvkové nápravy Integral Link jako model F-Pace.
Závěrem můžeme zmínit, že koncept je vybaven 23" litými koly obutými do pneumatikami o rozměru 265/35. Produkční verze je jistě bude mít menší, přesto je jasné, že zde se s jízdou v terénu příliš nepočítá. Nicméně i tak je vůz vybaven systémy All Surface Progress Control a Adaptive Surface Response, jež navyšují trakci v kluzkých podmínkách.
Tím jsme se ale dostali do skutečného finále, kdy již jen dodáme, že I-Pace byl představen médiím poněkud neobvykle za pomoci virtuální reality a speciálních brýlí. Jaguaru příprava této prezentace zabrala zhruba 12 týdnů a dle všech zúčastněných působila mnohem lépe, než jak se zdá na papíře. Možná jsme tedy svědky nového trendu v představování aut.
Kromě speciální virtuální prezentace se Jaguar I-Pace ukázal rovněž naživo...
...i na velké sadě oficiálních fotek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před hodinou - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 3 hodinami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 4 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva