Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar F-Type: nová kočka v detailech, pojede přes 300 km/h
26.9.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ živé foto) F-Type dokáže zrychlit na stovku za 4,3 sekundy a střechu složit za 12 s. Škoda jen, že na váze ukáže více než Boxster.
V předvečer pařížského autosalonu Jaguar konečně oficiálně zveřejnil veškeré technické detaily nového modelu F-Type. Ten jsme díky sadě fotografií i celé řadě videí znali ze všech stran, přičemž vychutnat jsme si mohli i řev jeho osmiválcového motoru. Zrychlení z klidu na stovku či nejvyšší rychlost však zůstávaly tajemstvím, přestože určitý náznak nám jedno nedávné video přineslo. A naše spekulace nad ním nebyly až tak daleko od pravdy.
Pokud tedy přijde řeč na nejvyšší rychlost novinky, můžeme s jistotou potvrdit, že verze S vybavená pětilitrovým motorem V8 o výkonu 495 koní dosáhne mety 300 km/h. Pro model šestiválcový (rovněž ve verzi S o výkonu 380 koní) končí tato disciplína hodnotou 275, zatímco standardní model s motorem V6 disponující výkonem 340 koní to rozjede „pouze“ na 260 km/h.
F-Type ovšem nezaostává ani ve zrychlení z klidu na 100 km/h. Základní model (prostě F-Type) k němu potřebuje 5,3 sekundy, vyšší verze (F-Type S) je o čtyři desetinky rychlejší. Favoritem pak bude vůz poháněný kompresorovým osmiválcem (F-Type V8), který zvládne akcelerovat za 4,3 s. Ještě působivější je však u tohoto modelu pružné zrychlení z 80 na 120 km/h, ke kterému potřebuje jen 2,5 s.
S těmito jízdními výkony je jasné, že hlavním soupeřem pro britskou novinku bude německé Porsche. A to jak Boxster, tak i 911, neboť rozměrově míří F-Type mezi oba modely ze Zuffenhausenu. S délkou 4 470 mm je totiž o 21 mm kratší než 911, ale o 128 mm delší než Boxster, který Jaguar předstihuje o 4 mm také výškou (1 296 mm versus 1 292 mm).
Novinka však bude mít mnohem agresivnější postoj, neboť s šířkou 1 923 mm překonává Porsche 911 o podstatných 115 mm, o Boxsteru ani nemluvě. Skvěle řešený je při dvou sedadlech a vpředu podél umístěným motorům také rozvor, který činí 2 622 mm. Tomu nemůže konkurovat ani Carrera 991, přestože v tomto směru narostla o 10 cm.
Nový Jaguar tak cestujícím nabídne dostatek místa, a to nejen pro hlavu, lokty či kolena, ale také v zavazadlovém prostoru, kam se vejde 200,5 l. Na pozici střechy, která se sklápí či natahuje (při rychlostech až 50 km/h) za 12 s, přitom nezáleží. Důvodem je rozhodnutí Jaguaru favorizující plátno před pevnými panely.
Britská novinka ovšem s Porsche prohrává při nájezdu na váhu, kde základní model vykáže 1 597 kg. Tedy o podstatných 207 kg více než 911 a ještě závažnějších 252 kg více než Boxster. Pozoruhodné přitom je, že F-Type používá celohliníkový monokok, čímž by svou hmotnost měl držet na uzdě. Takhle ovšem s 1 665 kily šlape verze V8 na paty sedanu XF.
Zapomenout můžeme na manuální převodovku, tedy alespoň pro tuto chvíli, v nabídce by se měla objevit později. Nyní všechny tři verze používají výlučně osmistupňový automat. Jaguar ovšem upravil volič tak, abyste případně mohli převzít kontrolu lépe než u modelu XK. Převodovka má i funkci automatických meziplynů, pro oba modely S bude navíc k dispozici Launch Control.
Díky krátkému zpřevodování bychom se tedy nemuseli ani divit průměrné spotřebě, která u základního modelu činí 9 l/100 km. Potentnější šestiválec je na tom o desetinku litru hůře, zatímco u modelu V8 se rovnou připravte na 11,1 l/100 km. Zároveň ale také počítejte s tím, že ve všech třech verzích dostanete standardně systém start/stop.
Pro oba šestiválcové modely je také standardní výbavou mechanický samosvor, zatímco osmiválcový F-Type dorazí s elektronickým diferenciálem. Chybět nebudou výkonné brzdy, kde přední kotouče mají rozměr od 354 do 380 mm, a počítat můžete s křídlem, které se vysune po překročení tempa 100 km/h a zasune při jízdě pod 65 km/h.
Po cenové stránce by pak Jaguar F-Type měl stát zhruba 55 000 GBP (v přepočtu 1 600 000 Kč), čímž se rovněž usadí mezi Boxster a Porsche 911. Chybět ovšem nebude rozsáhlá příplatková výbava, jejíž součástí je i set na míru padnoucích zavazadel. Do prodeje pak novinka dorazí v květnu 2013, tedy 18 měsíců před kupátkem.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.
Živé fotografie nového F-Type z pařížského výstaviště
Kompletní sada oficiálních fotografií nového Jaguaru F-Type
Nový Jaguar F-Type se svými výkony postavil přesně mezi Porsche 911 a Boxster. Oproti oběma německým vozům je ale o více než 200 kg těžší
První oficiální video s novým Jaguarem F-Type
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva