Jaguar F-Type dostane pod kapotu čtyřválec, možná je i zástavba pohonu 4x4

Kupé a kabriolet budou vůbec prvními sportovními modely Jaguaru v historii, které dostanou méně než 6 válců. Jejich výkon má činit minimálně 240 koní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Jaguar F-Type dostane pod kapotu čtyřválec, možná je i zástavba pohonu 4x4

31.1.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Jaguar F-Type dostane pod kapotu čtyřválec, možná je i zástavba pohonu 4x4

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kupé a kabriolet budou vůbec prvními sportovními modely Jaguaru v historii, které dostanou méně než 6 válců. Jejich výkon má činit minimálně 240 koní.

Nový Jaguar F-Type se pro britskou automobilku stal jednoznačným hitem. Není proto divu, že po roadsteru dorazilo také kupé, a že značka chystá i extrémní varianty. Jen vysokým výkonem ale snaha o rozšíření portfolia neskončí, kromě vrcholného provedení R-S se totiž připravuje také základní verze. A ta pod kapotou nabídne přeplňovaný čtyřválec, čímž se stane vůbec prvním takto vybaveným modelem Jaguaru v celé jeho historii.

Příchod čtyřválcového modelu ovšem nemáme hned tak očekávat. Pohonné jednotky označované jako Hellfire totiž nebudou jen benzinové, ale také dieselové, přičemž oba typy bude vyrábět nová továrna i54. Ta sice výrobu rozjede již letos, první na řadu ovšem mají přijít „producenti sazí“, a to především kvůli chystanému malému sedanu, který (zřejmě pod názvem XS) dorazí do prodeje v příštím roce.

Tento čtyřdveřový model je přitom pro značku enormně důležitý, proto výroba jeho motorů dostane přednost před zbožím určeným pro okrajové segmenty trhu. Tím je také jasné, že nový sedan bude nabízen nejprve v Evropě, než dorazí do Spojených států. Tam by totiž s diesely měl jen minimální šanci, neboť severoameričtí zákazníci jasně preferují benzinové pohonné jednotky.

To jsme ale trochu odbočili, proto zpátky k čtyřválcovému Jaguaru F-Type. Ten by se oproti standardu měl lišit víceméně jen kapotou, která se zdá být lehce zvýšená. Je tak dost možné, že kromě nového motoru automobilka na těchto prototypech zkouší i pohon všech kol - dané vzedmutí by totiž takto měl na svědomí přední diferenciál umístěný pod motorem.

Zatímco čtyřválcový agregát již automobilkou potvrzený byl, o pohonu všech kol Britové mlčí. Rozhodně by však dával smysl, neboť jeho příchod pod kapotou modelů XF a XJ zaznamenal hlavně na americké půdě velký úspěch. Je však nutné zmínit, že Jaguar má momentálně se systémem 4x4 sladěný pouze třílitrový vidlicový šestiválec.

Pokud by tedy pohon všech kol do modelu F-Type zamířil, bude Jaguar potřebovat ještě řadu měsíců na dokončení testů. Je však rovněž dost možné, že Britové na sportovním roadsteru tento systém pouze slaďují se zmiňovaným motorem. Do prodeje by ovšem tato koncepce zamířila jen s karoserií zmiňovaného sedanu XS.

Ať již ale vše dopadne jakkoliv, dříve než v druhé půli roku 2015 nemáme nové benzinové čtyřválce očekávat. Nabídnout přitom mají minimálně 240 koní, ve srovnání se šestiválci je pak jistotou i nižší spotřeba a hlavně lepší ovladatelnost. Díky kompaktnějším rozměrům je totiž motor lehčí a může tak být usazen blíže ke středu vozu.

V dýchání mu pak bude napomáhat nový výfukový systém, který potřebuje Jaguar rovněž doladit. Jelikož čtyřválec dostane pouze jeden katalyzátor, musí být přepracováno potrubí, které se bude potýkat s jiným zpětným tlakem. Příští rok pak uvidíme, zda jej bude zakončovat odlišný počet koncovek než nyní.


Jaguar F-Type dostane pod kapotu čtyřválec, možná je i zástavba pohonu 4x4 - 1 - Jaguar F-Type Roadster 4valec 01Jaguar F-Type dostane pod kapotu čtyřválec, možná je i zástavba pohonu 4x4 - 2 - Jaguar F-Type Roadster 4valec 02Jaguar F-Type dostane pod kapotu čtyřválec, možná je i zástavba pohonu 4x4 - 3 - Jaguar F-Type Roadster 4valec 03
Čtyřválcový Jaguar F-Type se zřejmě bude lišit pouze kapotou, ve zbytku okopíruje své potentnější sourozence

Foto: Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.