Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar C-X75: hybridní hypersport míří do výroby
10.5.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Hybrid nemusí být nudné přibližovadlo, v případě Jaguaru CX75 je kombinace baterek a benzinu pekelně rychlá. Právě tento britský stroj se dočká výroby.
Je Jaguar výrobce sportovních aut? Jen málo lidí odpoví záporně, realita ovšem je taková, že se jeho produkce sice sportovně tváří, ale ve skutečnosti má s opravdu sportovními auty zpravidla málo společného. Od toho tu vždy byl spíše Aston Martin. Bylo tedy velkým překvapením, když se na loňském autosalonu v Paříži objevil koncept hypersportu s nepoetickým názvem C-X75. Monokok z uhlíkových vláken už dnes má kdekdo, ale čtyři elektromotory, v každém rohu jeden, každý o výkonu 195 k a točivém momentu 400 Nm, kombinované s plynovými turbínami, to je hodně výjimečné spojení.
Ještě loni Jaguar tvrdil, že se jedná pouze o designovou studii vyrobenou při příležitosti 75. výročí firmy, ovšem jak se nyní ukázalo, na svět se dere produkční verze. Budete se divit, i v jejím případě se počítá s turbínovou variantou, ta ale přijde až později a v omezeném množství. U Jaguaru si totiž zatím neví rady s odvodem velmi horkých spalin (380° C), a tak jako první přijde na trh hybridní verze, kde jsou plynové turbíny nahrazeny konvenčním spalovacím motorem. I když, konvenčním. Vzhledem k tomu, že se na vývoji podílí tým Williams F1, bude použita jednotka odvozená od motorů chystaných pro seriál F1. Od roku 2013 budou nejrychlejší formule poháněny přeplňovanými čtyřválci o objemu 1,6 l a něco takového po jistých úpravách jistě půjde použít v „sériovém” voze.
V případě C-X75 se hovoří o výkonu spalovacího motoru v oblasti okolo 500 k a celkovém kombinovaném výkonu přibližně 1 000 koní. Žádné podrobnosti o uspořádání pohonné soustavy zveřejněny nebyly, ale předpokládá se, že spalovací motor nebude fungovat jen jako generátor energie, měl by přímo pohánět zadní kola. Celková hmotnost C-X75 nemá přesáhnout 1 400 kg, z toho 230 kg připadne na Li-ion baterie umístěné ve středovém tunelu. Jaguar očekává, že kombinace výkonu a kil umožní dosáhnout vpravdě unikátních výkonu. Zrychlení z 0 na 100 km/h pod 3 s, na 160 km/h za 5,5 s a na 300 km/h za 15,5 s. Maximální rychlost? Téměř 330 km/h.
Jako všechny hybridy, i C-X75 bude schopno provozu výhradně na baterie, prý má jejich kapacita vystačit až na 50 km, ovšem nebylo řečeno, při jaké rychlosti. Ta maximální to jistě nebude, vzhledem k hmotnosti akumulátorů u konceptu vozu (230 kg) očekáváme, že jejich kapacita se bude pohybovat okolo 20 kWh, což by znamenalo ekvivalent přibližně osmi litrů benzinu. Na ty by se 50 kilometrů mohlo dát dojet i vcelku svižným tempem...
Při očekávané ceně v rozmezí 700 až 900 000 britských liber bude ale asi každému jedno, jak daleko vůz ujede. Dovoluji si odhadnout, že většina z vyrobených 250 kusů, z nichž 50 má být turbínových, běžnou silnici nespatří a rovnou zamíří do garáží hyperbohatých sběratelů hypersportovních exkluzivit.
Jaguar C-X75 na nejnovějších snímcích
Fotografie Jaguaru C-X75 uvolněné již při loňské premiéře jeho konceptu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 2 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 4 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 5 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 7 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 18:13 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie