Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky

(+ video, živé foto) Britové ukázali před IAA i novou platformu iQ[Al]. Ta je základem pro navýšení prodejů značky na 250 000 kusů ročně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky

9.9.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video, živé foto) Britové ukázali před IAA i novou platformu iQ[Al]. Ta je základem pro navýšení prodejů značky na 250 000 kusů ročně.

S příchodem předvečera frankfurtského autosalonu bychom mohli parafrázovat slavného českého spisovatele Vladislava Vančuru. Zatímco ovšem jemu se zdál být podivný způsob léta, nám začíná být podivné představování novinek jednotlivých automobilek. Jak jste si mohli všimnout v našem kompletním souhrnu novinek, novinářské dny začínají teprve zítra. Celá řada značek však usoudila, že v záplavě tiskových konferencí by jejich novinky mohly zapadnout, a tak je pro jistotu odhalily již dnes.

Nad danou taktikou tu samozřejmě nechceme naříkat, koneckonců nám veškerou práci rozloží do vícero dnů, díky čemuž si nezavaříme klávesnice. Na druhou stranu si však říkáme, jaké by to asi bylo, kdyby takový fotbal rozhodčí zahájil již pár minut před prvním poločasem. Tedy v době, kdy se teprve diváci usazují na ochozy a kdy trenéři teprve povzbuzují mužstva v kabinách. Stávající trendy ovšem nezměníme a proto se raději podíváme na prezentaci Jaguaru C-X17, který mezi takové nedočkavce patří.

Již hezkých pár dní vám přitom opakujeme, že do hesenské metropole nepřiveze britská automobilka sériové provedení, nýbrž pouze koncept, který je předzvěstí věcí budoucích. Teprve nyní ovšem Jaguar dodal, že onou budoucností myslí největší expanzi ve své 91leté historii. Studie C-X17 ji přitom nemá předznamenávat pouze v některých designových detailech, ale zejména svou novou celohliníkovou platformou.

Ta se skrývá za názvem iQ[Al], kdy jednotlivé znaky symbolizují „inteligentní hliníkovou architekturu“. Její podstatou je modularita všemi směry, problémem tak není jakákoliv šířka či délka. I proto může posloužit jako základ pro veškeré budoucí modely. A co více, designérům značky přinese neobyčejnou svobodu, neboť se již nemusí omezovat pevnými body - místo toho se platforma přizpůsobí návrhům.

Zajímavé přitom je, že ačkoliv tyto komponenty vycházejí z platformy použité u Range Roveru a Range Roveru Sport, novou kompaktní verzi bude používat pouze Jaguar, nikoliv Land Rover. Můžeme tedy jen hádat, jaký podvozek dostane příští Discovery či Freelander. Hliníkový monokok zaručující nízkou hmotnost i vysokou pevnost v krutu ale očividně čekat nemáme.

Od nejasností ale přejděme k daným faktům. Tak tedy, po stránce rozměrů se Jaguar C-X17 pyšní délkou 4 718 mm, čímž o nějakých 40 centimetrů překonává Range Rover Evoque. Při výšce 1 649 mm však již nabízí nižší siluetu, díky čemuž má výrazně dynamický postoj (což jen stvrzuje šířka 1 959 mm a rozvor 2 905 mm). Jeho terénní ambice by přitom měla potvrzovat světlá výška 213 mm, s ohledem na 23palcová litá kola však asi nikdo mimo zpevněný asfalt pospíchat nebude.

Ostatně, automobilka již sama ohlásila, že na pravý off-road tu budou modely Land Roveru a Range Roveru. Systém pohonu všech kol však u studie C-X17 najdeme. Dá se ale předpokládat, že jeho naladění bude napomáhat spíše větší dynamice, než aby suploval ztrátu kontaktu nějakého toho kola s terénem. I proto bude založen na standardních hodnotách Jaguaru, které počítají s motorem vpředu a pohonem zadních kol.

Danými pohonnými jednotkami přitom budou v drtivé většině čtyřválce, vrcholným verzím je ovšem vyhrazen nový přeplňovaný šestiválec. Značka kupodivu hovoří jen o benzinovém provedení, díky čemuž zřejmě milovníci sazí mají smůlu a musí počítat jen s 2,2litrovým turbodieselem. Ten by ovšem měl emisemi zamířit pod hranici 100 gramů CO2 na kilometr, čímž výrazně zaujme fleetové manažery.

Druhý konec nabídky ovšem mají okupovat verze R. Pokud v tomto ohledu přitom uděláme malou odbočku k chystanému sedanu, který bude na platformě iQ[Al] založen rovněž, pak zřejmě můžeme počítat i s modely RS. Podle Jaguaru totiž jejich nejvyšší rychlost má vrcholit hodnotou 300 km/h. S osmiválcem tak očividně Britové do budoucna nepočítají, místo toho jeho místo zaujme nová vrcholná forma zmiňovaného šestiválce.

Než se ovšem na konkurenci pro BMW řady 3 zaměříme naplno, zmíníme designové plány značky související s právě odhaleným konceptem. Podle Iana Calluma má totiž C-X17 představovat řadu detailů, které uvidíme v budoucnu na celé řadě modelů. Nakolik je ale koncept blízký sériovému SUV? Šéfdesignér tvrdí, že daleko více, než studie C-XF z roku 2007, která předznamenávala sériový Jaguar XF.

Z daného lze tedy usoudit, že až na nějaké ty drobnosti bychom měli tu čest s hotovým modelem. Ovšem jen po stránce venkovní, vnitřek jistě dozná výraznějších změn. Hlavně v oblasti středového tunelu, který místy přechází v dotykový displej. Rovněž zadní sedadla, zde nezávislá, zřejmě u produkční verze nahradí trojmístná lavice. Je ovšem možné, že Jaguar představí více „užitkové“ i luxusnější provedení.

Co se ovšem předních sedadel týče, tam můžeme očekávat změnu maximálně ve stylizaci a čalounění. Jinak ovšem Britové chtějí jejich výšku udržet co nejblíže podlaze, aby dopřáli řidiči sportovní posez. Otázkou je pak speciální finesa v zavazadlovém prostoru, která nabízí dvě výklopná sedátka pro pár piknikářů. I v tomto případě by ovšem Jaguar mohl rozšířit seznam příplatků.

Zatímco ovšem v těchto několika bodech nám schází pevná půda pod nohama, po stránce výrobní je již vše jisté. Chystané novinky, včetně produkčního SUV, totiž budou sjíždět z linek továrny v Solihullu. Či spíše z její rozšířené verze, neboť dosud se zde vyráběly především modely Land Roveru. V budoucnu by se ovšem toto místo mělo stát centrem pro zpracování hliníku, který tak očividně čeká stěhování z Humpolce.

Jak jsme přitom naznačili, jako první z těchto míst vyjede nový sedan. Ten máme očekávat již někdy na počátku roku 2015, zatímco SUV by mělo dorazit někdy na jeho konci. Následovat pak budou kombi a kupé postavené na stejném základu, přičemž všechny tyto novinky mají okouzlit hlavně tu klientelu, která o Jaguaru dosud neuvažovala. Navýšit se přitom má počet žen, zatímco průměrný věk zákazníků půjde oproti současnému stavu výrazně dolů.

Dostatečně konkurenceschopná pak má být i cena, přestože zmiňované modely budou alespoň v prvních letech jedinými celohliníkovými zástupci ve svých segmentech. I tato strategie má ale napomoci Jaguaru ve vyšších prodejích. Značka totiž doufá, že vůči momentální situaci, kdy neprodává ani 100 000 kusů ročně, se jí povede v blízké době udat na čtvrt milionu exemplářů každých 12 měsíců.

Aby toho nebylo málo, pak Jaguar chce společně s Land Roverem v roce 2020 dosáhnout ročních registrací v počtu tři čtvrtě milionu vozů. Dá se přitom předpokládat, že jak nový sedan, tak i chystané SUV budou tvořit značnou část.

Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2013, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Frankfurtu


Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 1 - Jaguar C-X17 zive 01Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 2 - Jaguar C-X17 zive 02Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 3 - Jaguar C-X17 zive 03Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 4 - Jaguar C-X17 zive 04Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 5 - Jaguar C-X17 zive 05Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 6 - Jaguar C-X17 zive 06Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 7 - Jaguar C-X17 zive 07Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 8 - Jaguar C-X17 zive 08
Modrá je dobrá a Jaguaru C-X17 opravdu padne

Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 9 - Jaguar C-X17 oficialni sada 01Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 10 - Jaguar C-X17 oficialni sada 02Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 11 - Jaguar C-X17 oficialni sada 03Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 12 - Jaguar C-X17 oficialni sada 04Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 13 - Jaguar C-X17 oficialni sada 05Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 14 - Jaguar C-X17 oficialni sada 06Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 15 - Jaguar C-X17 oficialni sada 07Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 16 - Jaguar C-X17 oficialni sada 08Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 17 - Jaguar C-X17 oficialni sada 09

Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 18 - Jaguar C-X17 oficialni sada 20Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 19 - Jaguar C-X17 oficialni sada 21Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 20 - Jaguar C-X17 oficialni sada 22Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 21 - Jaguar C-X17 oficialni sada 23Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 22 - Jaguar C-X17 oficialni sada 24Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 23 - Jaguar C-X17 oficialni sada 25Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 24 - Jaguar C-X17 oficialni sada 26Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 25 - Jaguar C-X17 oficialni sada 27Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 26 - Jaguar C-X17 oficialni sada 28Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 27 - Jaguar C-X17 oficialni sada 29Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 28 - Jaguar C-X17 oficialni sada 30Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 29 - Jaguar C-X17 oficialni sada 31Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 30 - Jaguar C-X17 oficialni sada 32Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 31 - Jaguar C-X17 oficialni sada 33Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 32 - Jaguar C-X17 oficialni sada 34Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 33 - Jaguar C-X17 oficialni sada 35Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 34 - Jaguar C-X17 oficialni sada 36Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 35 - Jaguar C-X17 oficialni sada 37Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 36 - Jaguar C-X17 oficialni sada 38Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 37 - Jaguar C-X17 oficialni sada 39Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 38 - Jaguar C-X17 oficialni sada 40Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 39 - Jaguar C-X17 oficialni sada 41Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 40 - Jaguar C-X17 oficialni sada 42Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 41 - Jaguar C-X17 oficialni sada 43Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 42 - Jaguar C-X17 oficialni sada 44Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 43 - Jaguar C-X17 oficialni sada 45Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 44 - Jaguar C-X17 oficialni sada 46Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 45 - Jaguar C-X17 oficialni sada 47Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 46 - Jaguar C-X17 oficialni sada 48Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 47 - Jaguar C-X17 oficialni sada 49Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 48 - Jaguar C-X17 oficialni sada 50Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 49 - Jaguar C-X17 oficialni sada 51Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 50 - Jaguar C-X17 oficialni sada 52Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 51 - Jaguar C-X17 oficialni sada 53Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 52 - Jaguar C-X17 oficialni sada 54Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 53 - Jaguar C-X17 oficialni sada 55Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 54 - Jaguar C-X17 oficialni sada 56Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 55 - Jaguar C-X17 oficialni sada 57Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 56 - Jaguar C-X17 oficialni sada 58Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 57 - Jaguar C-X17 oficialni sada 59Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 58 - Jaguar C-X17 oficialni sada 60Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 59 - Jaguar C-X17 oficialni sada 62Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 60 - Jaguar C-X17 oficialni sada 63Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 61 - Jaguar C-X17 oficialni sada 64Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 62 - Jaguar C-X17 oficialni sada 65Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 63 - Jaguar C-X17 oficialni sada 66Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 64 - Jaguar C-X17 oficialni sada 67Jaguar C-X17: koncept SUV představen, předchází masivní expanzi značky - 65 - Jaguar C-X17 oficialni sada 68
Koncepční Jaguar C-X17 se prý velmi blíží sériovému modelu. Hlavně má ale demonstrovat možnosti spojené s platformou

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.