Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar bude vyrábět více SUV než sporťáků, s kombíky už se nepočítá
7.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jaguar tvrdí, že chce zůstat sportovní značkou, i když sporťák bude nabízet jen jeden. Prioritou jsou nyní SUV, s kombi XF ani XE moc počítat nemáme.
Vůbec první SUV britské automobilky jsme si představili již loni v září. Krátce po virtuálním debutu Jaguar odhalil i české ceny modelu F-Pace, a zdálo se, že cesta do showroomů nebude už moc dlouhá. Nicméně potenciální klientela se musela obrnit opravdu velkou trpělivostí, neboť teprve nyní probíhá v balkánské Černé hoře první mezinárodní prezentace pro tisk. Dá se tedy předpokládat, že ještě nějaký ten týden zabere, než první exempláře modelu F-Pace dorazí za svými majiteli.
Touto oblastí se ovšem aktuálně zabývat nechceme, místo toho si posvítíme na automobilku jako takovou. O ní se v Černé hoře rozpovídala celá řada vedoucích manažerů včetně designového šéfa Iana Calluma. Ten uvedl, že i přes příchod modelu F-Pace chce Jaguar zůstat věrný svým kořenům, i nadále s ním tedy máme počítat jako se sportovní automobilkou. A to přesto, že skutečný sporťák najdeme v nabídce pouze jeden, (F-Type), zatímco řady SUV se mají rozrůst.
Takové jsou však prý požadavky zákazníků, zvláště na čínském a americkém trhu. Právě kvůli nim se Jaguar rozhodl model F-Pace vyrobit, přičemž pokud bude úspěšný, dočkáme se i jeho sourozence. „Nechceme se ovšem stát další společností vyrábějící SUV, to je jasné. Hlavně jsme sportovní značkou, přičemž za sebe musím říci, že pokud chceme zůstat Jaguarem a tím, co je jeho podstatou, pak musíme zachovat sportovního ducha takovou měrou, jak jen je to možné.“
Ptáte se, jak Callumova slova naroubovat na výše zmíněný fakt spojený s modelem F-Type? To je prosté a vše závisí pouze na vnímání SUV F-Pace. Dle designového šéfa Jaguaru se dříve sportovní SUV nevyráběla, neboť se převracela. To se již neděje, místo toho „tyto vozy jezdí po silnici stejně jako ostatní. A myslím, že zvláště naše novinka a Porsche Macan jsou důkazem toho, že můžete vzít SUV a udělat z něj opravdu dobrý řidičský automobil.“
Jinými slovy, Jaguar chce být sportovní automobilkou i proto, že bude mít ve svém portfoliu také sportovní SUV. Takové jsou zkrátka podle Calluma moderní trendy. Nicméně i přesto si myslí, že klasické sporťáky nikdy nevymřou, kvůli auře žádostivosti, která je obklopuje. Z toho důvodu ostatně některé designové prvky modelu F-Type byly přeneseny také na Jaguar F-Pace.
Jen mezi těmito dvěma vozy ovšem podobenství hledat nemáme, vyznačuje se jím celá nabídka britské značky. To je podle Calluma záměr, ačkoliv se zpočátku vzájemnému kopírování bránil, neboť netoužil po srovnávání s Audi. Nicméně pro Jaguar je prý aktuálně prioritou růst, a to nejde bez toho, aniž by se značka výrazným způsobem zapsala do podvědomí publika.
„Chci, aby lidé spatřili čelní partie našich vozů a uvědomili si, že je to Jaguar, což se ovšem aktuálně neděje. Tedy, děje se to ve Velké Británii, ale nikoliv v Americe či na dalších trzích,“ zmiňuje pravý důvod možná až přílišného podobenství modelů XE a XF jejich designový otec. Zároveň ovšem slibuje, že již u příštích generací těchto modelů bychom se měli dočkat větších rozdílů.
Spojnicí, která ovšem zůstane napříč celý portfoliem, se stane čelní maska. Ta se prý nezmění po dobu, co bude šéfdesignérem pan Callum. Ta prý připomíná vůbec první generaci modelu XJ, přičemž jako taková je vlastně ikonická. Proto by u Jaguaru byli blázni, kdyby se jí pokoušeli jakkoliv měnit. Evidentně se tak stane stejným rozpoznávacím znamením jako u již zmiňovaného Audi.
Vraťme se ale ještě na moment zpátky k modelu F-Pace, který sice má na jednu stranu dostát sportovním kořenům značky, zároveň však v sobě skrývá nemalou praktičnost. Z toho důvodu by měl oslovit i ty zákazníky, kteří dosud sahali po kombících. Ty jsou přitom favorizovány hlavně v Evropě, zatímco po crossoverech a SUV je poptávce po celém světě.
Jak tedy asi již tušíte, další generace modelu XF Sportbrake se nechystá, ačkoliv Britové ještě loni tvrdili něco jiného. Šéf globálního oddělení pro styk s veřejností Richard Agnew nyní uvedl, že Jaguar je aktuálně až příliš malá firma na to, aby mohl vedle jednoho praktického vozu pro celý svět vyvinout ještě druhý obdobný, víceméně zaměřený jen na Evropu.
Tím sice prý není řečeno, že Jaguar již kombíky nikdy nevyrobí, prozatím však takové karosářské verze nejsou prioritou. Tou se naopak stane, za předpokladu, že model F-Pace bude úspěšný, ono druhé SUV. Již nyní se zdá, že F-pace bude nejlépe prodávaným Jaguarem všech dob, dá se očekávat velmi brzký příchod oficiálního rozhodnutí na toto téma.
Agnew přitom dodává, že i přes velmi kladné přijetí nového modelu nemá F-Pace kanibalizovat na prodejích Land Roveru. Ty jsou zaměřené na jízdu na všech typech povrchu, tedy i pro náročný terén. První SUV Jaguaru favorizuje především pevný asfalt. Navíc se prý očekává, že poptávka po luxusních SUV stoupne z loňských 700 000 kusů na dvojnásobek.
Z těchto důvodů Agnew příchod Jaguaru F-Pace nevidí jako problém, ale spíše jako výhodu, neboť britské značky tak budou moci zasáhnout širší zákaznickou skupinu. Podle odhadů značky by přinejmenším 90 procent všech kupujících mělo být v případě automobilky naprostými nováčky, přičemž třetina majitelů modelu F-Pace bude ženského pohlaví.
Na přetřes přišel i zvažovaný nový supersport Jaguaru. Za něj bude zodpovědná divize SVO, která by měla postavit extrémně rychlý vůz vyznačující se radikálním designem, jaký jsme u automobilky ještě neviděli. Důvodem se přitom stane pohonné ústrojí.
Agnew naznačil, že „dříve se design vozu odvíjel okolo motoru. To je ale nyní pryč. Když totiž vyjmete spalovací jednotku a nahradíte ji elektromotory, máte najednou více svobody - kompletně se tím mění pravidla související s navrhováním vzhledu aut.“ Tím přitom globální šéf PR odhalil, co se v dílnách SVO skutečně chystá - tedy elektrický supersport.
Technický šéf Mike Cross pak dále uvedl, že i tato novinka musí stejně jako F-Pace či F-Type dostát firemním zásadám. Musí tedy jít o skutečně sportovní vůz, který zákazníky vtáhne do děje a vykouzlí jim úsměv na tváři. Z toho důvodu se bude lišit od Tesly Model S, kterou sice Cross považuje za fantastickou, nicméně emocionálně jej vůbec neoslovila.
Jaguar se proto bude snažit, aby pocity spojené s řízením supersportu se spalovacím motorem přenesl právě na elektromobil. Značka si je vědoma toho, že jde o nemalou výzvu, nicméně již učinila kroky vedoucí ke stanovenému cíli. Řeč je přitom o zapojení do šampionátu Formula E a spolupráci s firmou Williams Advanced Engineering.
Jak vše dopadne, to se nejspíše dozvíme až blíže ke konci této dekády. Agnew dodává jen tolik, že kromě radikálního designu máme očekávat bleskurychlou akceleraci, která je díky vysokému točivému momentu dostupnému již od nulových otáček a dodávce výkonu elektromobilům vlastní. Tak uvidíme, co nás čeká a nemine.
Jaguar F-Pace se podle všeho stane nejúspěšnějším modelem značky. Zákazníci by jej přitom měli vnímat jako skutečně sportovní, neboť tuto vlastnost chce mít automobilka i nadále zakódovanou v genech
Zdroje: Car Advice a [http://www.motoring.com.au/ Motoring)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před hodinou - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 2 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 4 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 5 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.23. 09:05 - abgx1
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis