Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Izraelci odhalili přelomový armádní speciál z ultralehkého pancíře. Nepřipomíná nic, co na tomto poli známe
13.6.2022 | Petr Prokopec
Je to vskutku neortodoxní taktický stroj se vším všudy. Od svého původu přes základní pojetí až po unikátní konstrukci, flexibilitu i možnost dálkového ovládání se liší od všech armádních vozů, které jsme dosud mohli poznat.
Izraelská společnost Plasan patří mezi ty, které jsou zajímavé už ze své podstaty. Ač jde o společnost především vyrábějící armádní techniku, nevlastní ji stát či žádný nadnárodní koncern. Místo toho je majitelem kibuc Sasa, tedy zemědělská oblast na severu Izraele čítající zhruba 100 rodin. Pro ty pak po celém světě pracuje 1 300 zaměstnanců, z toho 650 ve Spojených státech a 180 ve Francii. Firma proslula hlavně svým odolným a přitom lehkým pancířem, který dle amerického velvyslance Dana Shapira již zachránil spoustu životů.
Nově se Plasan pochlubil taktickým vozidlem Wilder, které ani v nejmenším neodpovídá představám, jaké lidé o armádní technice mají. Inspirací se mu totiž staly off-roadové buggyny schopné překonat jakýkoliv terén ve vysokých rychlostech. Vůz tak dostal unikátní systém zavěšení, které umožňuje 370mm zdvih kol. Kromě toho disponuje centrálním monokokem, se kterým jsou spárované pomocné rámy vpředu a vzadu. Při 4,39metrové délce je přitom novinka kratší než dvoudveřový Jeep Wrangler.
Jelikož se Izraelci snažili o maximální snížení hmotnosti, ovšem zachování špičkové ochrany, nejprve se během vývoje snažili o pancíř. Teprve následně došlo na samotné automobilové součásti, které byly do vzniklé kabiny či pod ni integrovány. I z toho důvodu disponuje Wilder poměrně neobvyklou koncepcí, kdy řidič sedí vpředu uprostřed, zatímco další dvojice vojáků, z nichž jeden je velitel vozidla, okupuje boční sedadla druhé řady. To centrální posunuté o trochu dozadu je pak určeno operátorovi zbraňových systémů.
Wilder se nicméně dokáže obejít i bez posádky, jakkoli momentálně je umožněno pouze jeho dálkové ovládání. Izraelci nicméně pracují na autonomním systému úrovně SAE4, který by v rámci pozemních bojů mohl dané armádě poskytnout nemalý náskok - proti nepříteli totiž dokáže vyslat celou flotilu bez hrozby ztrát na životech. Jak nicméně firma Plasan dodává, jde o poměrně náročný úkol. V terénu totiž sice nehrozí třeba kolize s nepozornými dětmi, senzory se však pro změnu nemohou chytit třeba namalovaného dopravního značení.
I přes toto prozatímní omezení Wilder je opravdu přelomovým vozem. Na to, že má balistickou úroveň ochrany Stanag 4569, váží pouze 3,7 tuny. Pobrat pak navíc dokáže 800 kilo nákladu, pro který je připraven prostor nad zadní nápravou a potažmo nad motorem. Tím je 2,8litrový turbodiesel Cummins, jehož 161 koní dostal na starosti osmistupňový automat od ZF. Samozřejmostí je pohon všech kol, nejvyšší rychlost pak byla z bezpečnostních důvodů omezena na 120 km/h.
Lze už jen dodat, že Plasan Wilder je natolik lehký, že jej mohou transportovat i menší typy helikoptér jako třeba CH-47 Chinook. Spárovat jej pak lze s přívěsem AteMM, který zvládá pobrat další dvě tuny nákladu. Zároveň nicméně může být osazen bateriemi o kapacitě 47 kWh a elektromotorem naladěným na 35 koní. Toto ústrojí lze přitom propojit se zmiňovaným dieselem, čímž vzniká hybridní ústrojí. Přívěsů lze navíc naskládat hned několik za sebe, vzniknout tak může „vlak“ se všemi hnanými koly.
Plasan počítá s tím, že výrobu buď obstará kompletně, nebo odběratelům dodá stavebnice, jež budou montovány v místě určení. Jedním z nich může být i Velká Británie, tamní armádu by totiž Izraelci velmi rádi zásobovali. O mnohamiliardový kontrakt však budou muset soupeřit s tamní firmou Horiba Mira, která již vojákům k otestování poslala podobně koncipované vozidlo Viking. To je však kvůli třem nápravám o poznání větší a těžší.
Plasan Wilder je ideálním vozem pro budoucí konflikty, do centra dění se již nyní dokáže dostat bez posádky. Je také na své pojetí extrémně lehký a flexibilní, do budoucna má disponovat i autonomním řízením. Foto: Plasan
Zdroj: Plasan
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před hodinou - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 2 hodinami - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 4 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovku
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva