Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Italský trh s auty v červenci zkolaboval, z části paradoxně kvůli státní podpoře
22.8.2021 | Petr Miler
Bezprecedentní manipulace s trhem obvykle posouvá do popředí jinak nepříliš žádané zboží a celkový odbyt žene výš. Tyto kroky ale mají někdy i přesně opačné dopady, v Itálii tím trpí hlavně Fiat.
Itálie byla loni koronavirovou pandemií zasažena nejdříve a nejintenzivněji ze všech evropských zemí a dopad na prodeje aut byl skutečně drastický. Odbyt se v jarních měsících propadl až nebezpečně blízko nule, a tak letos stačilo docela málo k tomu, aby masivně rostl. Pokud vám březnových +497,9 % přišlo jako hodně, pak jste neslyšeli o růstu o 3 281,5 % v dubnu, který následovaly solidní absolutní i relativní (+43,1 resp. +12,7 %) vzestupy v květnu a červnu. V červenci ale přišel razantní pokles.
Není dán tím, že by loňský červenec byl bůhvíjaký, naopak. I loni prodeje meziročně klesaly o 10,8 %, letos pak přišel pokles o dalších 19,4 %. To znamená pád až na 110 292 prodaných vozů, což je mimořádně málo. V Itálii zřídkakdy klesají měsíční prodeje pod 120 tisíc vozů a ještě minulý měsíc se držely na úrovni 150 tisíc prodaných aut.
Nejvíce to paradoxně odnáší domácí či částečně domácí značky - koncern Stellantis prodal jen 39 939 aut, což znamená tržní podíl jen 36,2 % - loni sahal až po 62,7 %. Fiat se pak propadl s podílem na 14,9 %, znovu velmi malé číslo, druhé nejnižší v letošním roce a zlomek oproti hodnotám, na které byl po dekády zvyklý. Jsou to pochopitelně špatné zprávy pro všechny a je třeba se ptát, co za nimi stojí.
Krom dnes pravidelně skloňovaných příčin, jako je nedostatek aut, který ale (zatím) nemá za výsledky až takové propady, je to paradoxně státní podpora, která byla v Itálii zavedena. Vcelku nepřekvapivě bude motivovat ke koupi elektrických aut a nutit lidi nechat sešrotovat své existující, stále fungující vozy. Platí ale až od srpna, a tak se logicky v červenci pro nové auto moc lidí nehnalo - vládlo vyřizování objednávek, které byly učiněny o mnoho dříve.
Musíme se tak znovu ptát, proč mají politici neustále tendenci trhem manipulovat a přirozeně ožívající prostředí negativně ovlivňovat podobnými zásahy. Nemusí přitom jít jen o jediný měsíc - pro asociaci výrobců ANFIA, která za zveřejněnými čísly stojí, je otázkou, jak moc se situace v budoucnu změní. Přirozený zájem o elektrická auta je stejně jako všude jinde omezený a pokud se podpora zaměřuje právě na ně, nemá až takový pozitivní dopad, jak si někteří malují.
Prodeje zkraje vystřelí vysoko, jakmile ale pomine zájem těch, u nichž předěl mezi ochotou a neochotou koupit si elektrické auto představovala jistá cenová bariéra, bude dopad znovu spíše negativní - protože se zbytkem trhu nejenže neudělá nic, ale spíše jej poškodí. Kupci jiných typů vozů budou méně svolní do nich investovat, když uvidí, že relativně vychází méně výhodně než za normálních okolností. Evropa už ale asi jiná nebude, tedy alespoň ne do chvíle, než se znovu přijde na to, co už dávno říkala Margareth Thatcher - socialistické experimenty vždy narazí na to, že jim „nakonec dojdou peníze těch druhých”.
Elektrický Fiat 500 není ani ve své domovině bůhvíjak vyhledávaný a nezájem i o něj se podílel na masivním červencovém propadu celkových prodejů. V dalších měsících ale může čekat žně, státní podpora bude směřovat právě k takovým autům. Foto: Fiat
Zdroj: ANFIA
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
před 2 hodinami - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
před 3 hodinami - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
před 5 hodinami - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
před 6 hodinami - Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva