Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Italská vláda tlačí na Stellantis: Dostavte novou továrnu na baterie, i když ji nepotřebujete, jinak vám sebereme 9 miliard
28.8.2024 | Petr Prokopec
Ptáte se, proč automobilky elektromobilitu při zjevně nedostatečném zájmu o ni neodmáznou aktivity s ní spojené jako nerentabilní? Protože za ně nečekají jen peníze zákazníků, předem na ni dostaly různé dotace. A o ty nechtějí přijít tím, že by to vzdaly.
Poslední zhruba rok dochází v Evropě na rozličné redukce či úplná rušení dotací spojených s elektromobily. Neděje se to ale ve velkém, navíc se obvykle jedná jen o ty nejvíce viditelné podpory, které jdou přímo za zákazníkem. Bylo by tedy nemístné si myslet, že tyto vozy přišly o politickou podporu. Naopak, většina méně viditelných mechanismů zůstává zachována dál pěchuje tímto směrem peníze nás všech horem i dolem.
Vlády podávají automobilkám pomocnou ruku na mnoha úrovních, a to třeba už při výstavbě továren. Jejich prostřednictvím automobilky vytvářejí nové pracovní příležitosti, proto mohou počítat mj. jak s daňovými odpustky, tak i s přímými dotacemi. K těm se ale vážou závazky, které následně musí splnit, pokud si tyto prostředky chtějí ponechat. Proto také své předchozí sázky na polomrtvého koně stahují tak nerady.
Nejnověji je to patrné na kroku, o kterém informuje agentura Reuters. Podle ní dala italská vláda ultimátum koncernu Stellantis, aby se buď pevně zavázal k dostavbě nové továrny na baterie v Itálii, i když ji aktuálně nepotřebuje, jinak přijde o dříve přidělených 370 milionů Eur (cca 9,262 miliardy korun) z veřejných peněz. To pochopitelně nejsou žádné drobné, takový krok by tedy Stellantis bolel. Na druhou stranu, strkat v současné době další peníze do elektrického pohonu, když zájem klesá a bez „velkého třesku“ v rámci technologií ani nemůže být znovu nakopnut, by nebylo zrovna chytré. Koncern by mohl přijít o víc, než by jinak musel vrátit.
Z plamenného projevu italského ministra průmyslu Adolfa Ursa nicméně vyplývá, že Stellantis se nejspíše bude muset obejít bez vládní pomoci. „Musí nám dát odpověď, a musí tak učinit velmi rychle. Pokud nám Stellantis nedá pozitivní odezvu v řádu hodin, pak fondy přesuneme jinam. Nemůžeme si ale dovolit přijít o tyto fondy, protože Stellantis nehodlá dostát svým závazkům,“ uvedl Urso s tím, že ministerstvo již čekalo příliš dlouho. A že zatímco „vláda svůj díl splnila, koncern nikoli“.
Celý projekt je mnohem širší, zapojena je do něj společnost Automotive Cells Company (ACC), která je z části vlastněna také Mercedesem a firmou TotalEnergies. Jeho podstatou pak měly být dvě továrny, jedna v Německu a jedna v Itálii. Ursovi jde o podnik v Termoli, jehož základní kámen byl položen v roce 2022 a rozjet výrobu měl v roce 2026. Nicméně ACC aktuálně zmiňuje, že buď v závěru letošního roku, nebo na počátku toho příštího teprve potvrdí časovou osu plánované výstavby. Tedy pokud na něco takového vůbec dojde.
Firma má totiž prý aktuálně revidovat své plány v závislosti na vývoji. Výrobu by tak chtěla rozjet až ve chvíli, kdy budou k dispozici nové technologie týkající se jednotlivých článků a modulů, aby nezůstala pozadu za konkurencí. Kromě toho Reuters naznačuje, že klesající zájem o elektromobily měl Stellantis přimět k tomu, aby navýšil produkci komponentů potřebných pro hybridizaci. Nic z toho vládě jistě vyhovovat nebude.
Stavět v době klesajícího zájmu o elektromobily novou továrnu na baterie nezní zrovna chytře. Je tak pochopitelné, proč ACC zastavila veškeré další práce. Na fotkách vidíme fabriku ve francouzském Douvrinu, která už stojí a dokončena nějakým způsobem bude, z té v Itálii nemusí zbýt víc než základní kámen. Foto: Automotive Cells Company, tiskové materiály
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
před 10 hodinami - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025
Nejnovější články
- Pět let trvající pokus Němců elektrifikovat dieselové kamiony s pomocí trolejí nad dálnicí definitivně rozebírají jako miliardové fiasko
před hodinou - John Cena musí spolknout další finanční katastrofu, za auto pořízené za 13 milionů mu nikdo nechce dát víc jak polovinu
před 3 hodinami - Prodejní šéf VW se zoufale snaží udat nechtěná elektrická auta a říká, že jsou spolehlivější. Data ukazují pravý opak
před 4 hodinami - Proč to Škoda neřekne otevřeně? Také její prodeje elektrických aut v roce 2024 meziročně klesly
před 6 hodinami - Faceliftovaná Tesla Model Y se poprvé ukázala na reálných fotkách. A nevypadá dobře, i když zkazit moc nebylo co
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva