Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Itálie se ústy svého ministra znovu ohradila proti zákazu spalovacích aut, argumentuje rozumně
18.2.2023 | Petr Miler
Italové v tomto ohledu „zlobí” už delší čas, nakonec se ale pokládají stejné otázky jako snad každý rozumný člověk. Proč probůh k současně tak blízkému i vzdálenému datu nařizovat stoprocentní změnu bez podstatných výjimek?
Itálie má dál problém s automobilovými plány EU pro rok 2035. Ty předepisují, že všechna nová auta prodávaná v na území Evropské unie musí být od tohoto data bezemisní, což nutně neznamená, že budou jen elektrická (protože ani ta ve skutečnosti bezemisní nejsou). Návrh se ale v tuto chvíli jeví jako úplný zákaz spalovacích vozů, kdy výjimkou budou jen ta nejlepší auta pro nejbohatší.
Italové si něco takového nepřáli a nepřejí. A stále nejsou přesvědčeni, že to je realizovatelné bez drastických společenských i ekonomických dopadů, ačkoli nevidí podstatný přínos pro cokoli jiného. K plánům EU se dříve vyjádřila negativně premiérka Giorgia Meloni i ministr dopravy Matteo Salvini, nyní se k nim přidal také ministr zahraničí Antonio Tajani.
Corriere Della Sera k věci uvádí, že Tajani nedal najevo jen svůj nesouhlas, ale přišel i s vlastním alternativním návrhem - stanovit limit na 90 místo 100 procent elektrických aut v prodeji. V roce 2035 by tedy nikoli všechna nová auta, ale „jen” 90 procent z nich bylo papírově bezemisních. To by italskému průmyslu i obyčejným Italům dalo víc času na přizpůsobení se.
Pokud nedojde k úpravám, hrozí podle vrcholných italských politiků ztráta stovek tisíc pracovních míst a konec řady firem. Itálie na tomto poli určitě má důvod nezůstat potichu, neboť právě z ní pochází koncern FCA, který se sloučila se Stellantisem do ještě většího konglomerátu, jednoho z nejdůležitějších na automobilovém poli v celé Evropě.
Tajaniho dále podporuje Adolfo Urso, ministr pro hospodářský rozvoj v Itálii. Časový rámec navržený EU podle Ursa jednoduše nelze sladit s italskou realitou. Podle Ursa nejde jen o samotný automobilový průmysl, ale také o počet dobíjecích stanic. Urso konkrétně zmiňuje Nizozemsko: „V Itálii je v současné době 36 000 dobíjecích míst ve srovnání s 90 000 v Nizozemsku,“ uvádí. A prodeje elektromobilů v Itálii navzdory nemalým podporám také moc nejedou, loni se jich tam prodalo ještě méně než o rok dříve, přičemž tržní podíl EV zůstal na 3,7 procenta. To nemá daleko k české realitě.
Dodejme, že jakoukoli snahu o racionalizaci této debaty vítáme a jakýkoli jiný než černobílý přístup k věci je jistě správný. Na druhou stranu nám ale přijde celkem jedno, jestli půjde o 80, 100 nebo 90 procent. Jakékoli podobné nařízení bude v principu nesmyslné - EU musí rozvázat automobilkám ruce, aby mohly přijít s tím nejlepším řešením v tom kterém čase, v té které situaci. A tu nikdo ze současných politiků pro rok 2035 nedokáže odhadnout. Tedy krom toho, že oni už u vesla s největší pravděpodobností nebudou a případné následky jejich špatných rozhodnutí budou muset řešit jiní.



Ani fakt, že Fiat tlačí elektrický model 500, nemění nic na kritickém přístupu Italů k nařizování elektromobilů. Aktuálně by chtěli, aby aspoň nebylo tak plošné a prakticky neznalo výjimek. Foto: Fiat
Zdroj: Corriere Della Sera
Bleskovky
U Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
před 8 hodinamiAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
včeraKia se vysmívala Elonu Muskovi na sociálních sítích dost nevhodným způsobem, po vlně kritiky vše stáhla
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
BMW nabízí pro vybrané modely kola za půl milionu. V tomto případě je to jen prázdná show, drahý nesmysl
11.2.2025Šéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
11.2.2025Co všechno ještě Mercedes pokazí? Jeho nová třída E si utrhla ostudu v crash testu, nezareagovala na dva roky známé pravidlo
11.2.2025Žádné nesmyslné čtyřválce, žádný konec osmiválců, žádný konec dieselů. BMW zůstanou aspoň pod kapotami „normální”
11.2.2025Velkou luxusní obdobu Škody Octavia od BMW koupíte už po pár letech za cenu nové Octavie, i když původně stála násobně víc
11.2.2025
Živá témata na fóru
- vyber motorky 03.12. 20:50 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 03.12. 20:10 - M.Z.
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 03.12. 11:28 - řidičBOB
- Hon na piráty 03.12. 11:27 - řidičBOB
- Rychlodotazy 03.12. 09:33 - Spectral
- Výběr autopojištění 03.12. 03:31 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.11. 20:29 - řidičBOB