Itálie chce sebrat Stellantisu dvě jeho značky a nabídnout je Číňanům, bylo by to kupodivu dokonale legální

Působí to jako zpráva z 30. let minulého století, bohužel jde ale o shrnutí aktuálního dění. Nová italská vláda si se Stellantisem očividně nesedla a dělá první poslední, aby mu znepříjemnila život.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Itálie chce sebrat Stellantisu dvě jeho značky a nabídnout je Číňanům, bylo by to kupodivu dokonale legální

13.7.2024 | Petr Miler

Itálie chce sebrat Stellantisu dvě jeho značky a nabídnout je Číňanům, bylo by to kupodivu dokonale legální

/

Foto: Stellantis

Působí to jako zpráva z 30. let minulého století, bohužel jde ale o shrnutí aktuálního dění. Nová italská vláda si se Stellantisem očividně nesedla a dělá první poslední, aby mu znepříjemnila život.

Říci, že si současné vedení koncernu Stellantis s aktuální italskou vládou příliš nesedlo do noty, by bylo velmi slabým tvrzením. Italové jako by šli konglomerátu ovládanému primárně italským Exorem patřícím klanu Agnelliů po krku a problémy hledají, kde se jen dá. Vzpomeňme na rozličné patálie s používáním italských insignií na autech Fiatu, na které právě Fiat zareagoval tím, že si z italské vlády začal utahovat. Ta ale jako kdyby chtěla dát najevo, že to bude ona, kdo bude mít v této tahanici poslední slovo.

Podle italského Il Sole 24 Ore a agentury Reuters chce italská přistoupit k tomu, že automobilce odebere dvě z jejích značek a nabídne je čínské konkurenci. Proč? Protože může, řečeno ve stručnosti.

Jakkoli takový postup působí jako z časů dávno minulých - u nás těch komunistických, v Itálii spíše těch fašistických - má být legálně možný. Reuters zmiňuje, že zákony mají vládě dovolit získat pod svou moc historické italské značky, které jsou „nepoužívané po dobu nejméně pěti let, popř. ty, které jsou v procesu ukončení jejich používání ze strany „majitelů”. Tomu se říká úcta k soukromému vlastnictví. Il Sole 24 Ore dokonce zmiňuje, že italské ministerstvo obchodu už požádalo o převedení registrace těchto značek pod svou ochranu a mělo mu být vyhověno.

O jaké značky jde? Autobianchi a Innocenti, tedy jistě ne ty nejznámější, které Stellantis ovládá. Mimo Itálii dnes už moc neznamenají a mimo Evropu vůbec ne, obě ale byly aktivní až do poloviny 90. let a mají za sebou dekády poměrně květnaté historie. Zejména Innocenti má díky své spojitosti s De Tomasem, Maserati, ale i Daihatsu a Chryslerem pořád slušný zvuk. Nakonec i sémanticky je to zajímavé slovo.

Je pochopitelně otázkou, co mají Italové reálně za lubem, proč jsou se Stellantisem na nože a čeho se podobnými kroky snaží dosáhnout. Je ale třeba říci, že pro Číňany mohou být i takové „marky” atraktivním zbožím, neboť jistě musí být inspirováni úspěchem MG. To je dnes fakticky čínská automobilka, protože ale nezní jako „Samajamadomyfuč”, lidé ji přijímají mnohem lépe než třeba Dongfeng. A přitom MG bylo též dlouho prakticky mrtvé a v Česku neznamenalo nikdy nic velkého. Značky Autobianchi a Innocenti by tedy kupce jistě nehledaly těžko a mohly Číňanům pomoci uspět hlavně v Itálii. Proč zrovna o to Italové bojují, je otázkou.


Itálie chce sebrat Stellantisu dvě jeho značky a nabídnout je Číňanům, bylo by to kupodivu dokonale legální - 1 - Autobianchi Y10 oficialni dobove 01Itálie chce sebrat Stellantisu dvě jeho značky a nabídnout je Číňanům, bylo by to kupodivu dokonale legální - 2 - Autobianchi Y10 oficialni dobove 02Itálie chce sebrat Stellantisu dvě jeho značky a nabídnout je Číňanům, bylo by to kupodivu dokonale legální - 3 - Autobianchi Y10 oficialni dobove 03
V jednom z posledních modelů Autobianchi jistě uvidíte dobovou Lancii Ypsilon. Oficiální fotky aut značky lze pořád najít v tiskové databázi Stellantisu, právě tomu ale chtějí Italové jména Autobianchi a Innocenti sebrat. A nabídnout je Číňanům ke koupi. Foto: Stellantis

Zdroje: Il Sole 24 Ore, Reuters

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše