Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
IT Navia: první autonomní vůz je v prodeji, nemůže však na silnice
10.1.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
První produkční autonomní vůz je v prodeji. Nemá volant, pedály ani sedadla a nepozná semafory. Nepochází z Japonska, nýbrž z Francie a Británie.
Zástupci automobilového světa na lasvegaské přehlídce elektroniky CES nejsou jen nový infotainmentový systém Kie a koncept Kia Cub, ale také Induct Technology Navia, první produkční vůz, který nepotřebuje řidiče.
Tento stroj nepochází z Německa, jak by se mohlo při tamním pokroku vývoje možná zdát, nýbrž od malé firmy, která se zabývá moderními technologiemi a sídlí nedaleko Paříže. Na jeho vývoji spolupracovala britská firma Oxis Energy, která se v současné době zabývá vývojem lithium-síro-polymerové baterie. Zkoušky probíhaly v Culham Science Centre nedaleko Oxfordu.
Navia je plně elektrické auto, které získává energii pomocí indukčních smyček v podvozku a v silnici. Existuje také verze na baterie, která zvládne maximální rychlost cca 20 km/h a nabíjí se šest hodin. Další verze má superkapacitor místo baterií, který funguje tak, že na každou ujetou míli je potřeba na 15 vteřin zastavit, aby člověk mohl jet dál. Tato verze však musí jezdit jen po určených trasách, nelze s ní jezdit všude, asi podobně jako varianta s indukčními smyčkami.
Navigaci po trase obstarávají laserové senzory v každém rohu auta, které skenují okolí až do vzdálenosti 180 m a umí určit pozici překážky přesně na centimetry. Pokud nějakou objeví, zastaví a rozhodne, kudy ji bezpečně objet - když žádnou takovou cestu nenajde, zůstane stát a na vás je, abyste telefonem přivolali pomoc.
Ve voze není žádný volant, pedály a dokonce ani sedadla - uvnitř se stojí. Vůz si přivoláte smartphonem a cíl zadáte pomocí tabletu na palubě. Pak už se jen díváte po okolí. Moc krajiny ale neuvidíte - tahle věc totiž nesmí na veřejné silnice jednak proto, že to neumožňuje legislativa, a jednak proto, že si nerozumí se semafory.
Společnost Induct říká, že tento povoz je vhodný pro velké kampusy univerzit, nákupní střediska nebo pro industriální parky pro těch posledních pár set metrů, které byste jinak museli jít pěšky. Z hlediska na chůzi zvyklých Čechů by se chtělo tomuto vozu dát jméno Naiva místo Navia, avšak firma prý již má čtyři závazné objednávky i přes cenu 170 tisíc liber za kus, tedy cca 5,5 milionu korun. A hádejte odkud - z Ameriky.



IT Navia je první autonomní vůz, který si můžete koupit. Nemá však sedačky a nepozná semafory, takže nesmí na silnice.
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 10 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Už tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
před 4 hodinamiBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
před 6 hodinamiJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
před 7 hodinamiDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
před 9 hodinamiMini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 13:59 - pavproch
- Táhneme na Brusel 04.27. 13:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch