Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ironie osudu: Čínská automobilka žaluje Renault kvůli kopírování a zneužití jejího duševního vlastnictví
26.1.2022 | Petr Miler
Čínské automobilky by nikdy nebyly tam, kde jsou, kdyby se ve správný čas neuměly podívat pod pokličku konkurentům z vyspělejších koutů světa, nejprve od nich okopírovat jejich produkty a později je alespoň napodobit. Hra se ale zjevně otočila.
Spojení „americký sen” zná asi každý, my jsme před už více jak 10 léty popsali „čínský automobilový sen”. Tehdejší kolegův článek stojí za přečtení, neboť přesně popisuje nejen to, co se dělo do té doby, ale také to, co následovalo poté. Ve zkratce řečeno Číňané ještě na přelomu milénia neměli v rukou prakticky nic, nejprve bezostyšným kopírováním a později jen trochu opatrnějším napodobováním ale vyšplhali po zádech svých konkurentů z Evropy, Ameriky či zbytku Asie tak dobře, že je nyní skupují. A nezdá se, že by tento trend mohlo cokoli zastavit.
Jak se ale nyní ukazuje, není to celý obrázek. „Západní” automobilky svého času bály proti této praxi jakkoli vystoupit, neboť se obávaly reakce „strany”, která by jim mohla způsobit těžkosti při jejich pronikání na tehdy extrémně perspektivní trh. A tak nedělaly obvykle nic, i když se kolikrát vedle jejich auta v Číně prodával skoro stejně vyhlížející domácí model s logy neznámé místní značky vyměněnými za prestižnější znaky firmy, která s autem neměla co do činění. Číňané dnes přesto nemají problém v Evropě zkomplikovat život místním výrobcům pro nejspíše nechtěnou podobnost toho či onoho.
Nejnovější případ přichází z Německa, kde firma Human Horizons, která se u nás dříve mihla s crossoverem HiPhi X, zažalovala Renault proto, že francouzská automobilka měla zneužít její duševní vlastnictví, konkrétně logo. Pochopitelně nemluvíme o slavném kosočtverci, ten Francouzi používají už od doby, kdy možná pradědeček zakladatele Human Horizons tahal kačera, ale o logu nové podznačky Renaultu zvané Mobilize.
Nutno říci, že Číňané nevaří z vody, logo Mobilize je logu HiPhi hodně podobné (jde v podstatě o nakloněné totéž) a znak HiPhi byl registrován prokazatelně dříve. Přesto je ironií osudu, že se čínská firma po létech praktické nemožnosti zamezit zjevnému kopírování „západních” vzorů v její domovině domáhá zamezení nejspíše neúmyslného napodobení svého loga v Evropě. A je alespoň částečně úspěšná.
Human Horizons nejprve požádala Renault, aby logo Mobilize změnil, ale ten to odmítl. Následovala tak žaloba u německého soudu a žádost o předběžné opatření, která byla úspěšná, byť odvolací soud tento prozatímní verdikt později zvrátil. Spor má tedy daleko k uzavřenému, ukazuje to ale možnou další fázi čínské expanze - fakt, že Evropané kdysi nechali Číňany být v jejich domovině, zjevně neimplikuje, že Číňané dnes udělají to samé v Evropě.
Logo značky HiPhi (na fotkách model zvaný prostě X) vzniklo dříve... Foto: Human Horizons
...než logo divize Mobilize Renaultu a podobnost je nesporná. Přesto je ironií, že nyní zrovna čínská firma alespoň s parciálními úspěchy žaluje Renault kvůli zneužívání duševního vlastnictví. Foto: Renault
Zdroje: Auto Motor und Sport, Renault
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před hodinou - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 3 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 4 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 6 hodinami - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva