Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ineos je v úzkých a nejmíň do konce roku zastavil výrobu. Buď ho dohnal německý úpadek, nebo jde jen o výmluvu
před 5 hodinami | Petr Miler
Kdysi zářící hvězda automobilového projektu britského miliardáře postupně pohasíná. A teď nejméně na několik měsíců přestala zářit úplně. Možné důvody jsou dva a ani jeden neříká nic dobrého o kondici celého automobilového průmyslu.
„To, čeho jsme chtěli dosáhnout, už není možné. Když projekt Grenadier začal, řekli jsme si: ‚Postavíme skutečně dostupné, snadno opravitelné užitkové auto, které bude dobré pro farmáře.‘ Je to díra na trhu. Ale s moderním světem a s tím, co všechno potřebujete - motory, pravidla ochrany chodců, emise CO2, regulace vozidel - už něco takového prostě nejde udělat,” prohlásil pro Autocar George Ratcliffe, syn Jima Ratcliffa, britského miliardáře, který stojí za tamním chemickým gigantem Ineos i projektem jeho automobilové divize.
Je to velmi výmluvné shrnutí toho, kam se posunul celý automobilový průmysl v posledních letech. A co je toho příčinou. Nespočet rozličných nařízení, zákazů a regulací se stará o to, že vás prakticky jakékoli auto bude na nákladech stát tolik, že nemáte šanci jej ani při relativně vysokých objemech prodávat za jakkoli rozumné peníze. Mají s tím problémy všichni od Fiatu po Volkswagen a není divu, že s tím má potíže i Ineos. Georgův otec do zmíněného projektu, jehož jediným hmatatelným výsledkem je zatím model Grenadier, nacpal skoro 40 miliard korun, přesto prodal sotva pár aut.
Abychom byli konkrétní, letos se podle statistik Dataforce jedná o pouhých 780 prodaných vozů v celé Evropě, ještě o desítky procent míň než loňských 1 118 aut za stejné období. Je zjevné, že i když se Grenadier coby ideový nástupce v podstatě z výše uvedených důvodů násilně ukončeného Land Roveru Defender jevil být předem jasným obchodním úspěchem, stává se spíš propadákem svého druhu. A Ineosu nezbývá než místo další expanze brzdit a dělat z Grenadieru okrajový produkt pro konzervativní bohatou klientelu.
Je tohle ten pravý důvod, proč se nyní přes kolegy z Auto News dozvídáme o od šéfky Ineosu Auotmotive Lynn Calder, že výroba Grenadieru stojí a obnovena bude nejdříve „ke konci roku nebo začátkem příštího roku“? Je to dost dobře možné, i když oficiální vysvětlení je jiné - automobilce prý chybí komponent vyráběný dodavatelem, který se ocitl „v situaci před insolvencí”. Společnost prý nyní hledá alternativního výrobce, do té doby výroba stojí.
I pokud to ale pravda je, ani to není moc pozitivní. Spekuluje se o tom, zda oním vypadnuvším dodavatelem není Recaro, které zkrachovalo letos v létě pro Ineos dělalo sedadla. A i když podle oficiálních vyjádření měly i v režimu ochrany před věřiteli nasmlouvané dodávky pokračovat, situace se mohla změnit. Je-li tohle ten důvod, připomíná to, jak zejména německý úpadek (také Recaro bylo německé) může rychle zasáhnout celý automobilový průmysl i tímto způsobem. Moderní auta jsou jedna velká „skládačka” a pro jejich kompletaci potřebujete 100 % všech dílů, ne 99,9 %. Bez sedadel Grenadier opravdu neprodáte... A i když zrovna to je díl, který můžete doplnit do auta později, vyrábět měsíce na sklad je také ošidné. Stojí to peníze a autům to neprospívá.
Ačkoli tedy nedokážeme s jistotou říci, co Ineos poslalo do úzkých, je zřejmé, že automobilový průmysl hezké chvíle nečekají. Pod tíhou často nesmyslných regulací trpí přímo i nepřímo. A je jen smutné, že si o to někdy sám říká v podstatě jen proto, aby - když už - trpěli těmi samými nesmysly úplně všichni, ne jen někdo.
Výroba Ineosu Grenadier stojí a její obnovení je v nedohlednu. Ať už za to mohou mizerné výsledky firmy nebo krach dodavatele, pro současný automobilový svět to není hezká vizitka. Foto: Ineos Automotive
Zdroje: Auto News, Autocar, Dataforce
Bleskovky
- Nejvýkonnější elektrické Audi si to rozdalo s nejsilnější spalovací motorkou ze své stáje, nemělo to dělat
před hodinou - Klání zatracovaného spalovacího BMW s protežovaným elektrickým bratrem naprosto ovládla klasika, stačilo přidat jedinou zatáčku
21.9.2024 - Mercedes si v zoufalosti najal slavného herce, aby propagoval elektrické auto, sám si ale koupil jeho spalovací verzi
20.9.2024
Nové na MotoForum.cz
- Finále IDM na HockenheimRingu: König bez bodů, F. Feigl 5. a 7. včera 20:19
- Bastianini vyhrál Misano II, Bagnaia crash a Martin jasným lídrem včera 18:42
- Vítězem Moto2 Vietti, Salač v Top-10 včera 18:00
- Hattrick Petrucciho v Cremoně včera 17:15
- Vítězství Manziho, Vostatek opět v Top-10 včera 16:49
Nejnovější články
- Nejvýkonnější elektrické Audi si to rozdalo s nejsilnější spalovací motorkou ze své stáje, nemělo to dělat
před hodinou - Nadšenec si levně koupil na pohled krásné BMW M5 s V10 a manuálem, pod kapotou ale objevil hotové peklo
před 2 hodinami - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
před 3 hodinami - První automobilka otevřeně přiznala, že by dodnes žádaný starší model s chutí nabízela dalších 17 let, jenže nesmí
před 4 hodinami - Němci dělají, co mohou, aby si elektromobily nekoupil už skoro nikdo, vaz jim teď láme efekt „počkej a uvidíš”
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva