Indický Mercedes G pobere až 10 lidí, stojí přitom jako základní Škoda Fabia

Zatímco u nás se s takovou sumou kapse díváte v podstatě jen po pár nejlevnějších malých autech v prodeji, v Indii si za 400 tisíc korun můžete poručit i přepracované SUV se čtyřmi řadami sedadel. To sice disponuje klasickou, ale o to spolehlivější technikou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Indický Mercedes G pobere až 10 lidí, stojí přitom jako základní Škoda Fabia

11.4.2023 | Petr Prokopec

Indický Mercedes G pobere až 10 lidí, stojí přitom jako základní Škoda Fabia

/

Foto: Force Motors

Zatímco u nás se s takovou sumou kapse díváte v podstatě jen po pár nejlevnějších malých autech v prodeji, v Indii si za 400 tisíc korun můžete poručit i přepracované SUV se čtyřmi řadami sedadel. To sice disponuje klasickou, ale o to spolehlivější technikou.

Evropské unii nemáme za zlé, že tlačí na navýšení bezpečnosti aut, snížení jejich emisí a další prospěšné věci. Problém je v tom, že vše je třeba dělat s mírou, což EU zejména ve druhém zmíněném případě nezvládá a její boj zcela ztratil smysl pro realitu. V důsledku toho se nová auta stávají pro většinu lidí nedostupnými, což nakonec popírá smysl samotných aktivit EU. Spousta z nás totiž jezdit musí, z mnoha různých důvodů. A pokud jsme tímto způsobem nuceni nechávat si starší vozy, nakonec jezdíme jen méně bezpečnými a špinavějšími modely. Kdyby EU netlačila na pilu, všem bude lépe.

Taková Indie je zemí, která za EU v případě emisních norem až tak moc nezaostává, jakkoli si zde většina lidí myslí pravý opak. Třeba v případě CO2 od počátku loňského roku platí, že nová auta nesmí produkovat více než 113 gramů oxidu uhličitého na kilometr, ještě více však úřady přitvrdily v rámci NOx. U benzinových vozů se vyžaduje 60 mg, což vůči dřívějšku představuje 25procentní pokles, u dieselových pak 80 mg (-82 %). V takové chvíli již nová auta opravdu nelze považovat za život ohrožující, zvláště když byla zredukována i povolená míra pevných částic či hydrokarbonátů.

Dle výrobců přitvrzení pravidel snížilo dostupnost nových vozů o zhruba 2 procenta, což mnoho kupců z trhu nevyloučí. Vyloženě benevolentní pak nejsou ani bezpečnostní normy, každé auto ale třeba nemusí být připojené na internet nebo disponovat systémem automatického brzdění. Z pohledu Evropanů tak indická automobilová produkce zůstává i nadále neskutečně levná. Příkladem za všechny nám může být přepracovaný Force Citiline, tedy 5 120 milimetrů dlouhé SUV s rozvorem 3 050 mm, jenž čelními partiemi připomíná starší Mercedes-Benz třídy G. Tento model figuruje v nabídce automobilky dříve známé jako Bajaj Tempo Motors již od 90. let, přičemž jde o prémiovou verzi dalších dvou SUV prodávaných pod názvy Trax Toofan a Trax Cruiser.

První zmíněný model dokáže pobrat 11 pasažérů, druhý pak dokonce 13. Citiline zůstává „jen“ u deseti, kteří jsou usazeni ve čtyřech řadách v konfiguraci 2+3+2+3. Jakmile nicméně dojde na zaplnění každého sedadla, nezbývá ve voze žádný zavazadlový prostor. Automobilka nicméně dodává, že i tak mají cestující nejvíce místa v dané třídě. V případě první a třetí řady s tím asi lze souhlasit, druhá a čtvrtá však na propagačních fotkách působí dosti stísněně. Vyhovovat tak budou spíše dětem než dospělým, a to i na krátkých trasách.

Dokonalý pak ostatně není ani přístup ke čtvrté řadě sedadel, neboť ta se nachází velmi daleko od druhého páru bočních dveří. Ty navíc mají jen regulérní velikost. Indická automobilka proto alespoň u druhé řady sáhla po sklápěcím mechanismu a navíc ji rozdělila v poměru 60:40. Ovšem i tak bude třeba schopností hadí ženy, abyste se zcela dozadu dostali. Ve finále tak dost možná bude Citiline sloužit vždy jen sedmi cestujícím, přičemž poslední trojice sedadel dostane padáka, díky čemuž vznikne alespoň nějaký zavazadelník.

Co se techniky týče, ta není zrovna moderní. Ovšem při ceně startující na 1,51 milionu indických rupií (cca 394 tisíc Kč) asi bude mít jen málokdo důvod ke stížnostem - za základní Fabii dáte v podstatě stejné peníze. Citiline totiž stejně jako jeho příbuzní sází na 2,6litrový dieselový čtyřválec Mercedesu, jenž produkuje 91 koní výkonu a 250 Nm točivého momentu. Pohonná jednotka je pak spárována výlučně s pětistupňovým manuálem, jenž roztáčí zadní kola. Pohon všech kol pak nejspíše k mání nebude, i když třeba Trax jím disponuje.

Klasická technika se objevuje i v případě podvozku, neboť tu máme jak žebřinový rám, tak listová pera na zadní nápravě. Zmínit pak můžeme ještě nová světla vpředu, jenž nicméně zůstávají u halogenových žárovek. Ona nízká cena je tak sice vykoupena v mnoha ohledech, nicméně na takové oběti by nejspíše řada Evropanů nebrala zřetel. Podstatná je totiž využitelnost vozu, která rozhodně není malá. Navíc tu pak již ve standardu máme klimatizaci, se kterou je život již o poznání příjemnější.


Indický Mercedes G pobere až 10 lidí, stojí přitom jako základní Škoda Fabia - 1 - Force Citiline 2023 prvni sada 01Indický Mercedes G pobere až 10 lidí, stojí přitom jako základní Škoda Fabia - 2 - Force Citiline 2023 prvni sada 02Indický Mercedes G pobere až 10 lidí, stojí přitom jako základní Škoda Fabia - 3 - Force Citiline 2023 prvni sada 03Indický Mercedes G pobere až 10 lidí, stojí přitom jako základní Škoda Fabia - 4 - Force Citiline 2023 prvni sada 04Indický Mercedes G pobere až 10 lidí, stojí přitom jako základní Škoda Fabia - 5 - Force Citiline 2023 prvni sada 05Indický Mercedes G pobere až 10 lidí, stojí přitom jako základní Škoda Fabia - 6 - Force Citiline 2023 prvni sada 06Indický Mercedes G pobere až 10 lidí, stojí přitom jako základní Škoda Fabia - 7 - Force Citiline 2023 prvni sada 07Indický Mercedes G pobere až 10 lidí, stojí přitom jako základní Škoda Fabia - 8 - Force Citiline 2023 prvni sada 08Indický Mercedes G pobere až 10 lidí, stojí přitom jako základní Škoda Fabia - 9 - Force Citiline 2023 prvni sada 09Indický Mercedes G pobere až 10 lidí, stojí přitom jako základní Škoda Fabia - 10 - Force Citiline 2023 prvni sada 10
Citiline se dočkal lehčí modernizace, která mu přinesla hlavně novou příď. Jeho kabina nadále dokáže pobrat až deset cestujících, v té chvíli ovšem již nezbývá prostor pro jejich zavazadla. Foto: Force Motors

Zdroj: Force Motors

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.