Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
I v USA si všimli ostrého odporu českého premiéra ke snaze EU zakázat spalovací motory
13.9.2021 | Petr Prokopec
Není obvyklé, aby se americká automobilová média zajímala o cokoli českého, pakliže nejde o novinku Škody. Andrej Babiš si ale při odporu k návrhům EU servítky nebral tak moc, že to nešlo nepřehlédnout.
Politice se z podstaty věnovat nechceme. Naší vášní jsou auta a chtěli bychom se zabývat hlavně zajímavými novými vozy, jejich technice či úpravám, jenže to by nás politici museli nechat žít. Oni se místo toho stále více snaží diktovat budoucí podobu automobilového světa, aniž by o něm měli širší povědomí a byli schopni domyslet důsledky svých návrhů.
Nemáme tak na výběr než jejich snahám nastavovat zrcadlo a obraz Bruselu v něm není příliš lichotivý. Zejména Evropská unie se nyní snaží poslat do věčných lovišť spalovací jednotky, aniž by pro ně existovala adekvátní náhrada. Elektromobily totiž sice někomu vyhovět mohou, většina však má s jejich použitelností problém. A univerzální ekonomický i ekologický smysl schází tomuto tlaku též.
Ryze racionální výtky ale Brusel jako by neslyšel či slyšet nechtěl. Proti bezvýjimečnému nařizování elektrických aut napříč Evropou jsou vědci i technici, nikomu pořádně neodpovědní lidé se ve svých hlavách pasovali na ty, kteří mají patent na rozum a odmítají tyto výtky přijmout. Je tak vlastně velké štěstí, že nový návrh musí přijmout i jednotlivé členské země a ty jsou již z ryze elektrické budoucnosti nadšené o poznání méně.
Minulý týden jsme přitom mohli poukázat na Itálii, tentokráte zůstaneme doslova doma. Své totiž k návrhu řekl i český premiér Andrej Babiš, který v rozhovoru pro jeho vlastní médium řekl, že se zákazem prodeje spalovacích motorů nesouhlasí, neboť jde o čistě politický krok. „Nemůžeme si nechat diktovat, co vymysleli zelení fanatici v europarlamentu. Podpoříme třeba síť pro elektromobily, ale normálně auta se budou vyrábět normálně dál. Elektroauta jsou luxus, nejsou dostupná běžným lidem,“ uvedl doslova Babiš pro iDnes.
Je to neobvykle ostré vyjádření, které nepřehlédly ani americké weby, které se jinak Česku věnují leda v souvislosti se Škodou. V době, kdy si málokdo dovolí jakkoli vystoupit proti elektromobilitě, jsou slova o „zelených fanaticích” nepochybně ostrá a zejména ta si získala v zahraničí pozornost.
S Babišem můžeme v této věci souhlasit, je ale pochopitelně otázkou, jak moc mu lze věřit. A také není jasné, zda lídr hnutí ANO zůstane u vesla natolik dlouho, aby svá slova vůbec mohl podpořit také činy. Parlamentní volby jsou za rohem, přičemž jakkoliv je Babiš aktuálně opět favoritem, jistého nic nemá. Dá se nicméně předpokládat, že toto jeho prohlášení mu přihraje body, neboť pro Česko plošná elektromobilita skutečně vhodná není a místní zákazníci o ni jeví nepatrný zájem - na současných prodejích nových aut se podílí asi jedním procentem.
Babiš si je pochopitelně vědom toho, že v příštím roce Česká republika Evropské unii předsedá a proto na ni bude upřena pozornost celého světa. Odpor proti snahám zakázat spalovací motory od roku 2035 by tak mohl být daleko účinnější, zvlášť když proti němu je většina lidí nejen u nás či ve východních částech Evropy, ale třeba i ve Švýcarsku a kupodivu i v Německu. A jelikož český premiér je populistou, který si nechce rozhněvat většinu případných voličů, pak zkrátka k elektrifikaci nesvolí, i kdyby si náhodou myslel něco jiného.
Česko je sice malou zemí uprostřed Evropy, díky továrnám Škody, Hyundai a Toyoty však patříme mezi automobilové velmoci v přepočtu na hlavu. Místního odporu k nucené elektromobilitě si tak rázem všimli i za oceánem. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroje: Carscoops, Auto Evolution, iDnes
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před hodinou - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 3 hodinami - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 4 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovku
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva