Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Hyundai jako první masová automobilka končí s klíčky od aut
13.7.2019 | Petr Prokopec
Hyundai první automobilkou hlavního proudu, která se rozhodla označit klasické klíče za zbytné a nahradit je. K novému autu už prostě žádné nedostanete.
Během někdejšího představení nového Hyundai Sonata jsme pouze okrajově zavadili o skutečnost, že korejský sedan dostane k dispozici digitální klíč v podobě mobilní aplikace. Dnes toto téma poněkud rozvedeme, neboť jakkoliv se možná v rámci samotné automobilky jedná pouze o malý krůček vpřed, při dopadu na celý průmysl jde spíše o razantní skok. Stále více začíná být jasné, že klasické klíčky jsou přežitkem, jehož další životnost se nejspíše již bude počítat jen na pouhé roky. Vůbec bychom se tak nedivili, kdybychom na něj ještě před rokem 2030 vzpomínali už jen s nostalgií jako na telefon se sluchátkem na drátě.
Hyundai obecně vzato není první automobilkou, která se snaží klasický klíček nahradit moderními technologiemi. Kupříkladu Volvo spustilo mobilní aplikaci již v roce 2016. Jaguar, Land Rover a Aston Martin pro změnu používají náramky, přičemž tzv. Activity Key nabízený prvními dvěma značkami je dokonce voděvzdorný a umožní majiteli provozovat jakoukoliv sportovní aktivitu bez obav, že se následně nedostanete do vozu. Senturion Key Astonu je pak spíše uměleckým dílem, i to však bez problémů zvládá klasický klíček nahradit.
Ač tedy Hyundai není první všeobecně, je první mainstreamovou automobilkou, která nepovažuje mobilní aplikaci jen za doplněk klíče, ale jeho plnou náhradu. Pokud se tato technologie u zákazníků uchytí, pak ji zakrátko začne v různých obdobách nabízet i konkurence. Neexistuje přitom vlastně důvod si myslet, že by se nahrazení klíčků mobilní aplikací neuchytilo - podobným způsobem jsou nahrazovány třeba platební karty.
Začíná být tedy nad jasné, že tu máme novou normu, přičemž Hyundai dodává, že mobilní aplikaci začne ve velkém nabízet v závěru letošního roku. Spojena navíc nebude jen s novou generací sedanu Sonata, ale zamíří i k dalším modelům. Měli bychom si tedy říci, co dokáže, neboť pouhé odemknutí, zamknutí a nastartování vozu není jedinou funkcí, se kterou můžete počítat. Aplikace ve velkém podporuje sdílení automobilů, neboť autorizovaný přístup umožní až čtyřem lidem.
Princip funkčnosti přitom spočívá v radiovém přijímači, který byl instalován do dveřní kliky a který reaguje na přiblížení mobilního telefonu odemknutím vozu. Další přijímač je pak instalován uvnitř v rámci destičky sloužící k bezdrátovému dobíjení mobilů, přičemž na starosti má samotné nastartování. To je pak samozřejmě možné i na dálku, stejně jako u ostatních výrobců. V jejich případě je však klasický klíč potřeba k samotné jízdě, u Hyundai ale tato povinnost padá, klíč prostě vůbec nebudete potřebovat.
Stran těchto klasických funkcí zde pak máme onu přípravu na sdílení aut. Digitální klíč v mobilu ukládá nastavení každého uživatele, jemuž je pak vůz přizpůsoben ještě před otevřením dveří. Souběžně s odemknutím zámků se nastaví sedadlo, sloupek řízení i zpětná zrcátka, stejně jako klimatizace a audio systém. V rámci navigace jsou opět použita data konkrétního uživatele. Nevěru tedy Hyundai odhalovat nebude.
Automobilka navíc dodává, že majitelé budou moci rozhodnout, k jakým funkcím budou mít další uživatelé přístup. Omezit je mohou i na rychlosti - samozřejmě předem, během jízdy by takové počínání bylo značně nebezpečné - i na lokalitě. Jakmile pak dojde k porušení stanovených protokolů, vůz majitele na vše upozorní. Zda ale následně bude moci být „zmražen“, či jestli problémy bude třeba řešit s policii, jíž Hyundai nezmiňuje.
Ať tak či onak, benefity digitální aplikace nahrazující klasický klíček jsou naprosto jasné. Negativem může být zneužití hackery, nicméně jak jsme řekli, mobily dnes začínají nahrazovat kde co. A pokud nejsou obavy v bankovním sektoru, kde by se nekalé živly mohly často dostat k daleko většímu bohatství, než jaké představuje vůz korejské značky, pak by neměly vyvstávat ani v této oblasti.


Hyundai nahrazuje klasické klíčky mobilní aplikací...
...jako první se této finesy dočká nová Sonata
Zdroj: Hyundai
Bleskovky
Dlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
před hodinouV Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025Čtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- V Kataru bez Máximo Quilese včera 23:09
- 23 posádek při premiéře MS-side 2025 v Le Mans včera 14:53
- Boj o každý bodík mezi Kalexem a Boscoscuro včera 10:00
- Pre Grand Prix «Qatar Airways Grand Prix of Qatar» 9.4.2025
- Ducati Desmo450 MX: s desmodromickým rozvodem 9.4.2025
Nejčtenější články
Až bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
11.3.2025Drsná úprava už tak drsného SUV skoro nahání strach, víc než co jiného vypadá jako tank na kolech
11.3.2025Faceliftovaný VW Golf kombi v testu Němců zabodoval i se „špatným” motorem, jeho největší dnešní problém je jinde
11.3.202514 let v prodeji bez nové generace: Nejstarší auta na evropském trhu smutně připomínají postupující úpadek kontinentu
11.3.2025K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy
11.3.2025
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.10. 21:16 - Truck Daškam
- Detektory policejních radarů 04.10. 15:36 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.10. 14:57 - GeneHawkins
- Policejní kontroly a měření 04.09. 21:37 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 04.09. 14:30 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.09. 14:05 - pavproch
- automat 4x4 "ku stavbe" 04.09. 08:11 - spooon
- Mercedes - auto pro masy 04.08. 19:34 - M.Z.