Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Hyundai jako první masová automobilka končí s klíčky od aut
13.7.2019 | Petr Prokopec
Hyundai první automobilkou hlavního proudu, která se rozhodla označit klasické klíče za zbytné a nahradit je. K novému autu už prostě žádné nedostanete.
Během někdejšího představení nového Hyundai Sonata jsme pouze okrajově zavadili o skutečnost, že korejský sedan dostane k dispozici digitální klíč v podobě mobilní aplikace. Dnes toto téma poněkud rozvedeme, neboť jakkoliv se možná v rámci samotné automobilky jedná pouze o malý krůček vpřed, při dopadu na celý průmysl jde spíše o razantní skok. Stále více začíná být jasné, že klasické klíčky jsou přežitkem, jehož další životnost se nejspíše již bude počítat jen na pouhé roky. Vůbec bychom se tak nedivili, kdybychom na něj ještě před rokem 2030 vzpomínali už jen s nostalgií jako na telefon se sluchátkem na drátě.
Hyundai obecně vzato není první automobilkou, která se snaží klasický klíček nahradit moderními technologiemi. Kupříkladu Volvo spustilo mobilní aplikaci již v roce 2016. Jaguar, Land Rover a Aston Martin pro změnu používají náramky, přičemž tzv. Activity Key nabízený prvními dvěma značkami je dokonce voděvzdorný a umožní majiteli provozovat jakoukoliv sportovní aktivitu bez obav, že se následně nedostanete do vozu. Senturion Key Astonu je pak spíše uměleckým dílem, i to však bez problémů zvládá klasický klíček nahradit.
Ač tedy Hyundai není první všeobecně, je první mainstreamovou automobilkou, která nepovažuje mobilní aplikaci jen za doplněk klíče, ale jeho plnou náhradu. Pokud se tato technologie u zákazníků uchytí, pak ji zakrátko začne v různých obdobách nabízet i konkurence. Neexistuje přitom vlastně důvod si myslet, že by se nahrazení klíčků mobilní aplikací neuchytilo - podobným způsobem jsou nahrazovány třeba platební karty.
Začíná být tedy nad jasné, že tu máme novou normu, přičemž Hyundai dodává, že mobilní aplikaci začne ve velkém nabízet v závěru letošního roku. Spojena navíc nebude jen s novou generací sedanu Sonata, ale zamíří i k dalším modelům. Měli bychom si tedy říci, co dokáže, neboť pouhé odemknutí, zamknutí a nastartování vozu není jedinou funkcí, se kterou můžete počítat. Aplikace ve velkém podporuje sdílení automobilů, neboť autorizovaný přístup umožní až čtyřem lidem.
Princip funkčnosti přitom spočívá v radiovém přijímači, který byl instalován do dveřní kliky a který reaguje na přiblížení mobilního telefonu odemknutím vozu. Další přijímač je pak instalován uvnitř v rámci destičky sloužící k bezdrátovému dobíjení mobilů, přičemž na starosti má samotné nastartování. To je pak samozřejmě možné i na dálku, stejně jako u ostatních výrobců. V jejich případě je však klasický klíč potřeba k samotné jízdě, u Hyundai ale tato povinnost padá, klíč prostě vůbec nebudete potřebovat.
Stran těchto klasických funkcí zde pak máme onu přípravu na sdílení aut. Digitální klíč v mobilu ukládá nastavení každého uživatele, jemuž je pak vůz přizpůsoben ještě před otevřením dveří. Souběžně s odemknutím zámků se nastaví sedadlo, sloupek řízení i zpětná zrcátka, stejně jako klimatizace a audio systém. V rámci navigace jsou opět použita data konkrétního uživatele. Nevěru tedy Hyundai odhalovat nebude.
Automobilka navíc dodává, že majitelé budou moci rozhodnout, k jakým funkcím budou mít další uživatelé přístup. Omezit je mohou i na rychlosti - samozřejmě předem, během jízdy by takové počínání bylo značně nebezpečné - i na lokalitě. Jakmile pak dojde k porušení stanovených protokolů, vůz majitele na vše upozorní. Zda ale následně bude moci být „zmražen“, či jestli problémy bude třeba řešit s policii, jíž Hyundai nezmiňuje.
Ať tak či onak, benefity digitální aplikace nahrazující klasický klíček jsou naprosto jasné. Negativem může být zneužití hackery, nicméně jak jsme řekli, mobily dnes začínají nahrazovat kde co. A pokud nejsou obavy v bankovním sektoru, kde by se nekalé živly mohly často dostat k daleko většímu bohatství, než jaké představuje vůz korejské značky, pak by neměly vyvstávat ani v této oblasti.
Hyundai nahrazuje klasické klíčky mobilní aplikací...
...jako první se této finesy dočká nová Sonata
Zdroj: Hyundai
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 3 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 4 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 6 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 7 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva