Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Hyundai dokončuje vývojové centrum na Nürburgringu, není to jen drahý marketing?
23.5.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Testování prototpyů na Ringu je skvělá věc, ale má nějaký smysl pro Hyundai? Vývojové centrum navíc otevírá v době, kdy se nad NS stahují mračna.
Snad nemusíme znovu opakovat, že Severní smyčku německého Nürburgringu chováme ve velké úctě. Když jsme loni chtěli podruhé vyzkoušet BMW M135i, vybrali jsme si pro jeho test právě Nordschleife, protože to je to pravé místo, které dokáže silniční sporťák před zkoumavým recenzentem svléknout do naha. Kvitujeme tedy i to, když automobilka svá auta na tomto místě vyvíjejí, neboť pokud to dělají poctivě, fungují pak jejich vozy na jakékoli silnici. Jenže má to dva háčky.
Prvním je ten, že ne pro každý vůz má takový vývoj smysl. BMW M135i nesporně je tím autem, u nějž to smysl má a nemusí jít nutně o 320koňový hot hatch. Na druhou stranu by mělo jít o vůz alespoň s nějakými ambicemi oslovit aktivní řidiče, protože kompakt pro pohodáře nemá smysl na Smyčku tahat - stačí s ním projet Magistrálu a pár rozbitých okresek kolem Prahy, odladit jej podle toho a pro potenciální klientelu máte hotový dokonalý vůz. Další věcí je, že vývoj na Nordschleife musí být opravdu poctivý, skutečný, nesmí jít o pouhou marketingovou přetvářkou - je spousta vozů s razítkem „testováno na Ringu”, které ale při vlastní praktické zkoušce už Flugplatzem (místo hned za první sérií ostrých zatáček) prolétají v ohni. Pak je jasné, že s takovým vozem celý okruh nikdo při vývoji pořádně neobjel.
Tím se dostáváme k nejnovějšímu kroku Hyundai. Právě korejská značka je totiž prozatím poslední automobilkou, která v obci Nürburg otevřela jednu ze svých vývojových základen. Zrovna u této automobilky nám ale podobný krok velký smysl nedává, alespoň ne v mezích její současné nabídky - modely jako i20, i30 nebo i40 sportovní ambice (navzdory svým jiným kvalitám) jednoznačně nemají a vozy typu Veloster Turbo nebo Genesis Coupeí mají dnes ke sportovnímu ideálu tak daleko, že by jim pořád stačil lepší vývoj na jakémkoli místě světa.
Třeba zrovna tohle chce Hyundai co nejrychleji změnit, proč ne, v tuto chvíli se nám ale zdá, že jde jen o marketing, snahu přidat se k ostatním, kteří „tam také testují” (ruku na srdce, podle potřeb Smyčky fungují leda některá BMW, sportovní Porsche, pár Jaguarů a podobní exoti, více aut nikoli). A ne zrovna levný. Stavba centra stála již 5,5 milionu Eur (cca 138 milionů korun) a potřebné investice stále nejsou u konce - k přestřižení slavnostní pásky by totiž podle všeho mělo dojít někdy v srpnu. A to je tu ještě jeden faktor - je totiž otázkou, zda pro Hyundai vůbec půjde o veselou událost. Během následujících tří měsíců se totiž může odehrát řada věcí, s nimiž Hyundai při plánování svého záměru jen těžko počítalo.
Slavný okruh resp. jeho provozovatel prošel bankrotem a okruh nyní hledá nového majitele. V tom ovšem může být onen problém - vlastníkem se totiž klidně může stát někdo, kdo si necelých 21 kilometrů dlouhou trasu bude chtít nechat pouze pro sebe. Pech tak nebudou mít jen privátní motoristé, kteří do německého pohoří Eifel míří z celého světa, ale rovněž automobilky, které podél okruhu vystavěly svá vývojová centra.
Nyní by totiž klidně stačilo, aby do hry vstoupil třeba koncern VW, který by okruh koupil (požadovaná cena je nižší než roční plat jeho šéfa, pro podobné firmy jsou to drobné), a Hyundai by zůstaly oči pro pláč - dá se totiž očekávat, že po převzetí by Nürburgring skončil stejně jako testovací dráha Ehra-Lessien. Tedy mimo dosah kohokoliv nehlásícího se VW Group. Samozřejmě jde o pouhé spekulace, daleko od pravdy však rozhodně být nemusejí. Přičemž v takové chvíli by nemělo smůlu jen Hyundai, ale třeba i Aston Martin, Jaguar nebo BMW. Jejich vývojová centra totiž Zelené peklo již dávno lemují a třeba BMW je další z probíraných kandidátů na koupi okruhu. Ani bavorský koncern pak nemusí cítit potřebu snést na svém pozemku konkurenční automobilky...
Černý scénář ovšem rozhodně psát nechceme, proto raději zrekapitulujeme, proč vlastně Hyundai ke stavbě nového centra přikročilo. Důvodů je totiž několik. S jedním z nich přichází Axel Honish, šéf vývoje a testování nových modelů, který prohlašuje, že „okruh je ideální tratí, která nabízí všechny možné podmínky a situace. Na základě reportu testovacího jezdce je tak možné něco změnit, např. rozložení hmotnosti.“
Hyundai proto bude mít nejen flotilu konkurenčních vozů, s nimiž bude ty své porovnávat, ale také šest profesionálních pilotů, kteří značce s vývojem pomohou. Podle plánu totiž každý nový model Hyundai projde testováním, které bude zahrnovat 170 000 kilometrů na běžné silnici a 10 000 km na Nürburgringu. Všechny korejské novinky tak v pohoří Eifel odkrouží minimálně 480 kol.
Díky tomu je samozřejmě budeme moci považovat za „evropské“, což je druhým důvodem výstavby centra. Hlavní produktový manažer Allan Rushforth totiž dodává, že roli hrálo také image. Hyundai totiž nyní bude moci stavět na faktu, že jeho modely mají Severní smyčku v malíku. Stejně jako se třeba značka profiluje na tuzemském trhu jako „česká“, neboť vyrábí v Nošovicích.
„Pro mě je velkou příležitostí, že můžeme naše vozy dostat na virtuálně stejnou úroveň, na jaké je naše konkurence. Poté můžeme zákazníka přesvědčit, že volba značky Hyundai byla správným rozhodnutím,“ dodává Rushforth s tím, že 95 procent novinek automobilky je vyvíjeno a testováno v Evropě, díky čemuž centrum u slavného okruhu získá na velkém významu.
To jsou všechno ušlechtilé cíle, korejská značka nás ale bude muset přesvědčit, že to s nimi myslí vážně. Tedy pokud k tomu vůbec bude mít příležitost. Do té doby budeme žít s podezřením, že si u Nürburgu možná postavila jen jeden drahý billboard, navíc v tu nejnevhodnější možnou dobu...
Nové vývojové oddělení na Nürburgringu vyšlo Hyundai na 137,5 milionů korun. Otázkou bude, co se stane, když slavný okruh zkrachuje
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 2 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 4 hodinami - Policie dostala výslovný zákaz pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 5 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 7 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva