Honda končí se svou vůbec nejprodávanější motorkou. Legendu prý zabily emise a elektrokola

Takto legendární stroje se obvykle do důchodu neposílají, při smýšlení Hondy z posledních let ale konec Super Cubu 50 vlastně nepřekvapí. Přístí rok bude tím vůbec posledním v jeho víc jak 60leté historii.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Honda končí se svou vůbec nejprodávanější motorkou. Legendu prý zabily emise a elektrokola

25.6.2024 | Petr Prokopec

Honda končí se svou vůbec nejprodávanější motorkou. Legendu prý zabily emise a elektrokola

/

Foto: Honda

Takto legendární stroje se obvykle do důchodu neposílají, při smýšlení Hondy z posledních let ale konec Super Cubu 50 vlastně nepřekvapí. Přístí rok bude tím vůbec posledním v jeho víc jak 60leté historii.

Záběr Hondy je opravdu neskutečný. Kromě aut se tato firma věnuje také zahradní technice, vodním skútrům či třeba generátorům. Zároveň je aktivní také v robotice či letecké branži. Hlavně se nicméně jedná o největšího výrobce motocyklů planety i historie. Jen během let 1959 až 2019 totiž Japonci prodali 400 milionů jednostopých strojů, což je něco neskutečného. Hlavní zásluhu na tom má moped Super Cub, který byl představen již v roce 1958. Od té doby se bez přestání vyrábí, a tak má nyní na kontě již 110 milionů prodaných exemplářů, pročež je vůbec neprodávanější motocyklem i motorizovaným dopravním prostředkem Hondy vůbec.

Poslední dobou nicméně malé mopedy značky začínají strádat. Zatímco v roce 1982 bylo dosaženo prodejního rekordu (přes 2,78 milionu kusů), loni bylo dle informací Nikkei zaregistrováno pouze 92 824 takových strojů. A jakkoli Honda má na domácím trhu 80procentní podíl, je zjevné, že aktuálně se šampaňské z lednice již nevytahuje tak často. Země vycházejícího slunce se navíc od příštího roku rozhodla zpřísnit emisní normy, a to i v případě mopedů, jejichž motor objemem nepřesahuje 50 kubických centimetrů. Pro značku by to znamenalo dodat Super Cubu katalyzátory.

Něco takového je v rámci malých motocyklů technicky náročné. Navíc se předpokládá, že kvůli příchodu nových technologií a přísunu nových komponentů by došlo na zdražení malých mopedů na stejnou úroveň, za jakou jsou prodávány motorky s větším 0,125litrovým motorem. Méně objemné verze by se tedy nemusely prodávat dobře, a proto se Honda rozhodla, že s touto řadu po 66 letech skončí. Ke konci příštího roku tedy bude s Super Cubem 50 konec, neznamená to nicméně, že by skončila celá modelová rodina. Měně legendární verze s vyšší kubaturou zůstanou v nabídce.

Zpřísnění emisních limitů tak mělo být jedním z posledních hřebíčků do rakve stroje. O zatlučení těch předchozích se postaral nárůst obliby kol a elektrických kol. I když Japonci přistupují k automobilům pomalu jako ke členům rodiny, v posledních letech přijali za svůj názor, že jde o ten typ dopravy, který je neohleduplný k životnímu prostředí. Což lze pochopit s ohledem na domácí demografii - Japonsko je s 378 miliony kilometrů čtverečních velké jako Německo, žije zde však daleko více obyvatel (125,1 mil. versus 83,8 mil.). Ti jsou navíc z velké části „nasáčkováni“ ve městech.

Kolo se tak stalo novou modlou, i proto, že je vnímáno jako efektivní prostředek v boji proti obezitě, to tedy jen v případě jejich neelektrických verzí. V následujících deseti letech se tak předpokládá strmý růst, a to jak u těch konvenčních, tak i těch elektrických.


Honda končí se svou vůbec nejprodávanější motorkou. Legendu prý zabily emise a elektrokola - 1 - Honda Super Cub 50 a EV-Cub ilustracni foto 01Honda končí se svou vůbec nejprodávanější motorkou. Legendu prý zabily emise a elektrokola - 2 - Honda Super Cub 50 a EV-Cub ilustracni foto 02Honda končí se svou vůbec nejprodávanější motorkou. Legendu prý zabily emise a elektrokola - 3 - Honda Super Cub 50 a EV-Cub ilustracni foto 03
Super Cub 50 se v této podobě vyrábí již léta, příští rok ale jeho životní dráha kvůli přísnějším emisním normám a zájmu elektrická kola skončí. Foto: Honda

Honda končí se svou vůbec nejprodávanější motorkou. Legendu prý zabily emise a elektrokola - 4 - Honda Super Cub 50 a EV-Cub ilustracni foto 04Honda končí se svou vůbec nejprodávanější motorkou. Legendu prý zabily emise a elektrokola - 5 - Honda Super Cub 50 a EV-Cub ilustracni foto 05Honda končí se svou vůbec nejprodávanější motorkou. Legendu prý zabily emise a elektrokola - 6 - Honda Super Cub 50 a EV-Cub ilustracni foto 06Honda končí se svou vůbec nejprodávanější motorkou. Legendu prý zabily emise a elektrokola - 7 - Honda Super Cub 50 a EV-Cub ilustracni foto 07
Japonci již nějakou dobu prodávají také elektrickou verzi, která v prodeji zůstane. Ta se ale podobnou legendou stane jen stěží. Foto: Honda

Zdroje: Nikkei, Honda

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše