Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Honda bez náhrady končí s výrobou sekaček na trávu. Protože nic se spalovacím motorem nesmí projet
15.5.2023 | Petr Prokopec
(Aktualizováno) Je neuvěřitelné, kam až mohou zajít ideologicky motivovaná rozhodnutí některých firem. Honda nepohřbívá jen svá auta, ještě dál zajde se sekačkami na trávu. I když je jimi proslulá, pokračovat v jejich výrobě už nebude, protože je pohání spalovací motory.
Aktualizováno 17.5.: K věci se vyjádřilo evropské zastoupení Hondy ústy ředitele patřičné divize, které potvrdilo ukončení výroby benzinových sekaček na trávu od září 2023, ovšem jen pro americký trh. Výroba sekaček pro Evropu probíhá separátně ve Francii a bude nadále pokračovat i po letošním září. V České republice tedy bude možné stroje značky nadále pořídit, v případě Severní Ameriky platí dříve zmíněné.
Již zhruba 15 let jezdím pravidelně na chatu, kde se nemohu nevěnovat sekání trávy. Kvůli tomu jsem někdy v roce 2010 koupil benzinovou sekačku, na kterou nedám dopustit. Co totiž dříve zabralo pomalu celý den, nyní zvládám za pár hodin. Nemusím se neustále plahočit s kabelem té elektrické a mám k dispozici vyšší výkon i záběr žacího nože. Jeho držák sice loni zkolaboval, nicméně při jeho výměně došlo i na pročištění hnacího ústrojí. Jsem si tak jist, že bude bez problémů fungovat ještě minimálně dalších 10 let.
Politici se nicméně rozhodli, že lidem ještě dostatečně nezkomplikovali život. Postupně tak po celém světě začíná docházet k zákazům benzinových sekaček a dalších podobných zařízení. Zahradu si pak lidé mají posekat s pomocí těch elektrických. Ocenit mohou pokrok, na který za posledních pár let došlo, neboť zapotřebí již není prodlužovačka a neustálé zapojení stroje do zásuvky. Zvolit můžete i typ osazený akumulátory, mezi jehož jednoznačné výhody patří nižší hmotnost. A pak také tišší provoz. Tím ale pozitiva v podstatě končí.
Akumulátorové sekačky jsou sice podobně drahé jako ty benzinové, ovšem v takovém případě vám baterie vystačí zhruba na hodinu, možná hodinu a půl provozu. Pokud ovšem máte opravdu hustý trávník či se kupříkladu pohybujete ve svahu, budete již v závěru láteřit. Jak totiž bylo častokrát zmíněno v souvislosti s provozem elektrických aut, výkon je závislý na napětí v bateriích. Jakmile tedy klesá jejich kapacita, dochází i na redukci stáda koní. Zatímco tedy plně nabitá sekačka zvládne i velký chomáč trávy, takřka vybitá již má problém. A to pořád hovoříme o tom lepším případě, kdy vůbec máte k dispozici elektřinu - ne na každé chatě můžete dobíjet.
Ale i když můžete, budete se potýkat s degradací článků, které dříve nebo později nemine drahá výměna. V dlouhodobém horizontu zde tak vlastně máme dražší provoz, který nemá šanci jakkoli ovlivnit ani spotřeba benzinu či energie. Ostatně osobně každoročně na sekačku a motorovou pilu spotřebuji jen asi 15 litrů benzinu.
Nechci se stavět do role bojovníka proti všemu elektrickému, ostatně pokud by akumulátorový typ dokázal plně nahradit či dokonce překonat ten benzinový, sáhnu po něm bez váhání. Jenže tak tomu není. Když si navíc uvědomím, že plně kompenzuji i ony emise ze zmíněných 15 litrů, neboť pokud tráva nejde na kompost, odvážím ji do obecního kontejneru na biomasu, opravdu nevidím důvod pro ony politické zákazy. Místo toho by naopak světu prospěl větší důraz na další využití bioodpadu.
Zdravý rozum nicméně z většiny politických hlav vymizel. Že ale mizí i z hlav výrobců, to znovu a znovu překvapuje. Tak to ovšem dopadá, když hlavní slovo převezme ideologie podpořená přerozdělováním na všech úrovních. Taková Honda uvažuje ideologicky do té míry, že jí coby automobilce vůbec nevadí prakticky úplné vyklizení pole v Evropě (bavíme se o poklesu prodejů z až 300 tisíc vozů ročně na nějakých 70 tisíc) pod tíhou přechodu na nesmyslně drahé hybridní vozy. V případě sekaček je to ještě horší - v jejich případě s nimi končí zcela, a to dokonce tak, že nepřijde s žádnou náhradou. Co se dříve zdálo jako výkřik do tmy, je nyní faktem - Japonci definitivně zastaví výrobu těchto strojů letos v září, nepřijdou s žádnou náhradou a prodejci si budou muset vystačit už jen se skladovými zásobami.
„Rozhodnutí ukončit výrobu sekaček na trávu je hnáno změnami na trhu, mezi které patří přísnější environmentální pravidla, změna v preferencích zákazníků a naše snaha soustředit se na prodejně rostoucí ziskové produkty,“ uvedla společnost v prohlášení k tomuto kroku. A skutečně ani nenaznačila, že by chtěla nahradit benzinové stroje těmi elektrickými. Stát se to může, ale ani to nic nezmění na konci jedné éry. Je přitom třeba dodat, že stroje Hondy patří mezi velmi oblíbené a spolehlivé, mají jedna z nejlepších hodnocení mezi uživateli. Ale co už, nic se spalovacím motorem prostě nesmí projet.
Je smutné, že jde o výrobce, který se ještě před 10 lety chlubil nejrychlejší benzinovou sekačkou na světě, která zvládla stovku pod 4 sekundy a maximálku 209 km/h. Nyní jde o nežádoucí produkt, jehož vyřazení z nabídky nechápe ze zákazníků snad nikdo. Dodejme slova jednoho z nich z webu ProTool Reviews: „Proč byste přestávali dělat něco, v čem jste nejlepší? Mýlí se, když si myslí, že lidé chtějí elektrické sekačky, stejně jako si výrobci automobilů myslí, že chceme elektrická auta. Nechceme je. Jakmile si je lidé zkusí (jak sekačky, tak auta), uvědomí si, že toho moc nesvedou. Neříkejte nám, co máme chtít. Mám sekačku Honda a nic ji nepřekoná, na elektriku ani benzin. Hondo, prosím, přehodnoť ještě toto rozhodnutí,” uvádí k věci člověk, který si říká Ken. Co k tomu dodat?
Japonci letos v září končí s výrobou benzinových sekaček, přičemž o elektrické náhradě ani nemluví. I kdyby však přišla, jsme si jisti, že nepůjde o změnu vyžádanou či vítanou zákazníky. Foto: Honda
Zdroj: ProTool Reviews
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel