Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Hiriko ialai: jediné auto, které premiéru slaví v Evropském parlamentu
30.10.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Podle evropských sociálních architektů elektrické budoucnosti bude mít občan nárok i na trochu té buržoazní rozmařilosti v podobě bateriového roadsteru.
Letos v Bruselu představený elektromobil Hiriko dostal požehnání přímo z nejvyšších pater EU, když se jeho prezentace na parlamentní půdě zúčastnil rovnou šéf Evropské komise José Manuel Barroso. Pan předseda vozíku zatleskal, autory poplácal po zádech, a proto nepochybujeme, že výrobě miniauta chystané ve Španělsku nestojí v tuto chvíli již žádné překážky, i kdyby mělo nakrásně skončit jen jako veřejné přibližovadlo nakoupené z veřejných prostředků pro zaměstnance EP nebo občany hlavního města evropské byrokracie.
Že se tento protekcí zavánějící obchod vyvíjí dál, svědčí prezentace druhé karosářské varianty v prostorech Evropského parlamentu (už to samo o sobě mnohé naznačuje - normální novinka se představuje především svým zákazníkům, tato evidentně žádné jiné zákazníky krom úřadů veřejné správy neočekává). Dvousedadlový roadster s nízkým větrným štítem, bezpečnostními oblouky, bez dveří a poháněný jen baterkami dostal jméno ialai.
Vůz přebírá techniku z výchozího modelu s označením Fold a to znamená, že dostal čtyři elektromotory s celkovým výkonem 15 kW (20 koní), které jsou schopné dosáhnout maximální rychlost 95 km/h (ve městě automaticky omezena na 50 km/h) a akcelerovat z 0 na 60 km/h za 10 sekund. Kapacitu akumulátorů si firma nechává pro sebe, uvádí pouze čas nabíjení ze standardní zásuvky 3 hodiny a dojezd rovných 100 km, což je o dvacet kilometrů méně než psali u „kupé“.
Roadster ialai měří na délku 2,6 metru, tu je ale možné před zaparkováním zkrátit na dva metry pomocí kloubového mechanismu umístěného mezi nápravami. Konsorcium sedmi firem vystupujících pod společným jménem Afypaida dále prozradilo, že ve výbavě elektromobilu se objeví dotykový displej integrovaný do volantu, tablet umístěný na středové konzole a součástí bude rovněž rozhraní pro chytrý mobil a navigační systém.
Co pořád není jasné, je odpověď na otázku, jak firma hodlá protlačit přes současnou legislativu řízení steer-by-wire bez přímé mechanické vazby, které zákony momentálně nedovolují. Dokonce i Nissan připravující stejnou technologií do sériové výroby v roce 2013 má mít ve svých vozech jako bezpečnostní pojistku klasickou kloubovou hřídel volantu směřující k převodce řízení, od které ji bude oddělovat jen pro všechny případy nachystaná spojka. Ona to ale nějaká politicky korektně naformulovaná výjimka jistě udělá, nebo se to prostě ztratí mezi těmi dalšími, vztahujícími se kupříkladu k právu vyhnout se standardním nárazovým testům.
Cena Hiriko ialai má být stejná jako u verze Fold, a to znamená 12 500 Eur, v přepočtu přes 310 tisíc korun. Výrobce přitom odhaduje, že v roce 2020, který se zcela nepochybně jen náhodou kryje s termínem, kdy Německo chce mít na silnicích milion a Francie (aby se neřeklo) rovnou dvojnásobek elektromobilů, ať se děje cokoli, plánuje ročně produkovat kolem 7 500 těchto aut.




EU chce naučit Evropany využívat MHD, kola nebo vlastní nohy, trochu toho sportovního luxusu nám ale zjevně dopřeje
Zdroj: Autoblog Spanish
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejčtenější články
Youtuber zopakoval kontroverzní test Tesly se zdí přemalovanou na pokračující silnici, dosáhl úplně jiných výsledků
25.3.2025Ferrari F44, to bude nové superauto Lewise Hamiltona
25.3.2025Mezi 20 aktuálně nejprodávanějšími auty v Evropě nenajdete ani jeden elektromobil. A i pak se dějí věci
25.3.2025Francouzský rodinný ideál skončil po 4 letech pro nezájem, dnes jako levná ojetina překvapí svou spolehlivostí, hlavně jako diesel
25.3.2025Volný pád Stellantisu pokračuje. Další nepovedený restart slavné značky znamená propad prodejů až o 73 procent
26.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva