Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Hiriko EV: automobilový ideál Josého Manuela Barrosa
1.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Z obecných představ EU o budoucnosti aut je někdy obtížné vyvodit konkrétní důsledky. Tomuto dnes tleská šéf Evropské komise.
Předseda Evropské komise a bývalý člen Portugalské komunistické strany pracujících soudruh José Manuel Barroso se obvykle na prezentacích automobilových novinek nevyskytuje. Jako velký státník a osoba veřejná i významná zachovává jisté dekorum a podezřelé komerční aktivity jsou mu zcela cizí. Na svůj čistý štít a bezúhonnou nestrannost nezapomněl dokonce ani tehdy, když si na jednu takovou akci přece jen ve svém nabitém programu musel udělat čas. Neměl to daleko, konala se v Bruselu.
Jak můžete vidět podle vzácných symbolů na zdi, soudruh Barroso se zásadně zúčastňuje automobilových slavností výlučně u prověřených a doporučených projektů vznikajících hlavně pro nekonečné blaho velkého evropského sjednoceného „národa”. Tak jako v případě veřejného odhalení nového městského elektromobilu Hiriko EV. Dvoumístný bateriový vůz vznikl v Massachusettském technologickém institutu v Bostonu ve Spojených státech, ale sériově se bude vyrábět jen kousek od rodného kraje předsedy EP, ve Španělsku.
A teď trochu méně formálně.
Věcně navržený model Hiriko je poháněný čtyřmi elektromotory umístěnými v samostatně ovládaných kolech a umožňující dosáhnout maximálně 90 km/h. Chtěl bych dodat, že ve městě nebo na obchvatech by to stačit mohlo, ale zde se asi hodí spíše „hle, jde to i bez elektronického omezovače”. Otázkou ovšem je, zdali bude stačit teoretický akční rádius 120 km, který bude - troufám si říci - reálně o třetinu až polovinu menší.
To vypadá zajímavě jako fotky jeskyně pořízené aparátem bez blesku, jistou přednost ale vůz přesto má. Po zaparkování se dokáže „ztopořit” tím, že jakoby scvakne své nápravy a tím zabere na délku méně místa. Prý je to ideální pro městské parkování, s čímž zřejmě nelze nesouhlasit.
Automobilka, kterou tvoří konsorcium složené ze sedmi společností (Guardian, Maser-Mic, Ingeinnova, Epsilon Euskadi, Afypaida, TMA a Denokinn), chce začít Hiriko EV produkovat v počtu devět až deset tisíc kusů už v roce 2013, přičemž cena byla stanovena na 12 500 euro, přibližně 315 tisíc korun. Už tohle asi není žádná lidovka a to nejsou v částce započteny náklady na pronájem baterií a konsorcium také neříká, co jsme si zaplatili předem skrze evropské dotace. Nepochybujte o tom, že projekt je částečně financován EU, konkrétní výši grantu ale při prezentaci (raději) nikdo nezmínil.
A to není vše. Není snad nutné vysvětlovat, že firma se v tomto případě chce spoléhat především na objednávky evropských nebo vůči EU dostatečně servilních státních institucí, případně zakázky velkých měst, které daní a rýžují na emisních povolenkách. Takže si přes daně zaplatíme i ten zbytek.
Všechno má ale svůj háček, který v tomto případě není zrovna bezvýznamný a světlé budoucnosti vozu by vadit mohl. Řízení malého elektromobilu schopného šetřit místo pomocí již zmíněného kloubového mechanizmu zkracujícího celkovou délku pracuje na principu drive-by-wire, tedy bez přímé mechanické vazby. A to je, pokud se nepletu, v sériových automobilech zakázáno nejen v EU.
Na druhou stranu příslib výroby přímo na půdě Evropské komise už v příštím roce leccos napovídá o sebevědomí firmy a je proto dost možné, že to nějaká hezká výjimka jistě snadno napraví. Zajímalo by mě proto něco jiného - jak se deformační zóny Hirika shodují se stobodovou doktrínou, jak do roku 2050 zbavit silnice mrtvých? I když, to možná vyvažují jiné „přednosti” vozu jako předem omezená rychlost na směšně nízké číslo nebo dojezd tak maximálně na sběrné parkoviště hromadné dopravy. I tak si EU představuje naši automobilovou budoucnost...
Ale vraťme se ještě k Juanu Manueli Barrosovi, který na prezentaci skutečně nebyl pouze za „křoví”. Nejenže vozu pěkně zatleskal, jak můžete vidět na přiložených snímcích, ale také se o něm rozpovídal. Detailní rozbor jeho komentáře si v rámci ochrany vlastního duševního zdraví necháme na jindy, jednu jeho větu si ale odpustit nemůžeme: „Je to evropská sociální inovace ve své nejlepší podobě.” Více snad není nutné dodávat.












EU má o mobilitě jasno - jejím ideálem je elektrická bublina se zakázaným typem řízení
Zdroj: news.cn
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 11 hodinamiŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nejnovější články
Pro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
před 4 hodinamiS čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
před 5 hodinamiČerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
před 6 hodinamiPoslední rozhovor s vyhozeným šéfem Volva ukazuje, jak totálně mimo byl. Musel jít, „tech guys” autům prostě nerozumí
před 7 hodinamiHezké Volvo? Kdeže, tohle je supersportovní kombík. Sen náruživých českých chalupářů si říká Nissan GT-R Wagon
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva