Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Gordon Murray Design T.27: elektrická budoucnost je ošklivá
1.7.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
Muž, který má svědomí nejrychlejší auto platy minulé dekády, McLaren F1, vyvinul městský elektromobil T.27. Fešák to zrovna není.
Gordon Murray je automobilovým fanouškům dobře znám díky svému nejslavnějšímu výtvoru, kterým je bezesporu McLaren F1. Tento supersport byl dlouhou dobu tím nejrychlejším a nejexkluzivnějším automobilem planety. Z trůnu ho sesadil definitivně Buggati Veyron, které je stále nepřekonananou kombinací luxusu, rychlosti a snadného ovládání.
Pan Murray má nyní na svém kontě další zajímavý výtvor. Kdo nyní čeká jméno nějakého zbrusu nového super sportovního automobilu asi zamáčkne slzu. Jeho kreativita dala pro tentokrát vzniknout unikátnímu městskému vozítku. Ultrakompaktní městské auto pod názvem T.27 bylo dokončeno 17. června a přesně 17 měsíců od vzniku koncepce přes funkční prototyp po finální verzi.
Vývoj tohoto vozítka spolkl 9 milionů liber a polovinu z toho rozpočtu dodala samotná vláda Spojeného království. O zbrusu nový elektrický pohon se postarala společnost Zytek Automotive, která v oblasti dodávek elektrických pohonů pro automobilový průmysl není žádným nováčkem.
Murray měl v hlavě koncepci kompletně nového druhu městského vozidla, které by řešilo zásadní problémy dnešních přelidněných velkoměst, jež trápí emise všeho druhu a problémy s parkováním. Požadavkem bylo také dosáhnout rozumné pořizovací ceny. Tohle ale nikoho z nás neohromí v záplavě dnešních hybridů a elektromobilů, takže se budeme muset vydat pod povrch této události a přiblížit si několika detailů.
Novinkou je Murrayova patentovaná technologie iStream, která dovoluje vyrobit velmi lehkou a levnou konstrukci pro malé vozidla a zároveň splňovat bezpečnostní předpoklady. Sám vizionář říká, že právě nízká hmotnost je klíčem k boji se spotřebou a emisemi, což v případě elektromobilů znamená mimo jiné klást důraz na nízkou hmotnost bateriových článků. Současné elektromobily se potýkají s krátkým dojezdem, který je způsoben kombinací omezené kapacity akumulátorů právě spolu s vysokou pohotovostní hmotností.
Trend poslední léta směřoval zcela opačným směrem a tolik, co dnes váží nižší střední třída automobilů přes 15-20 lety vážily luxusní limuzíny. Někteří výrobci jako například Mazda se snaží o to, aby jejich nové generace při zachování technického pokroku a luxusu na tom byly s hmotností stejně nebo lépe než předchozí generace. Murray se pokusil vydat stejným směrem a svůj T.27 „napěchoval” do karoserie o délce 2,5 metru a hmotnosti 680 kg (včetně baterií).
Když se k tomu přidá elektromotor o výkonu 25 kW a bateriové články Li-Ion s kapacitou 12 kWh (ekvivalent 3,5 litru benzinu), má se dojezdová vzdálenost pohybovat mezi 160-210 km při metodice měření NEDC (New European Driving Cycle) respektive ECE 15 (starší evropský standard). I přes nízkou hmotnost T.27 se obáváme, že realita nebude tak růžová, ale vzhledem k ryze městskému zaměření vozu by dojezd okolo 100 km na jedno nabití (má trvat 4,5 hodiny) měl bohatě postačovat. Tvůrce T.27 ostatně prohlašuje, že jeho výtvor je nejekonomičtější elektrické vozidlo dneška a s přehledem strčí do kapsy třeba známý Smart EV (rozdíl spotřeby 29 %) nebo Mitsubishi iMiEV (rozdíl spotřeby 36 %). Srovnání se zajímavým Mini-E končí rozdílem spotřeby energie 86 %.
Ani v otázce dynamiky není T.27 k zahození, když z 0 na 100 km/h zrychlí za 15 sekund. Maximální rychlost je omezena na 105 km/h, Murray otevřeně přiznává, že tak učinil kvůli dojezdu na jedno nabití, který by „trápením” vozu ve vyšších rychlostech citelně utrpěl.
Interiér novinky pojme až tři cestující, kteří si nebudu moci stěžovat ani na pasivní bezpečnost? Malé vozítko v testu EuroNCAP při rychlostí 50 km/h potvrdilo skvělou integritu Murrayova šasi a odškrtlo si další splněný úkol. Pokud vás zajímaly další technické detaily, pak nezapomeňte nahlédnout do galerie na obrázek s kompletními specifikacemi, kde jsou ostatně k vidění i následky crash testu.
Murrayovo auto na papíře nevypadá vzhledem k jeho zaměření vůbec marně, nesmí ale jít o papír fotografický. Udělat opravdu hezké auto této velikosti není obecně snadné, T.27 ale vypadá jako přesýpací hodiny na kolech. V toto případě se zkrátka musíte spokojit s tím, pokud užitná hodnota převáží nad vzhledovým.
V současné době nevíme, kdo tento vůz bude vyrábět, ale společnost vede jednání se třemi potenciálními zájemci. Dá se předpokládat, že pokud je T.27 skutečně tak vyspělá, jak ve svých smělých prohlášeních její tvůrce sděluje, tak zájem o něj bude vysoký. Murray tvrdí, že tento vůz není problém vyrábět v menších sériích s prodejní cenou mezi 14 a 15 tisíci liber (cca 380 až 405 tisíc Kč), což sice není obecně málo, na dnešní „elektrické poměry” ale o vysokou cenu určitě nejde.
T.27 zažije debut na silnici 5. Listopadu na RAC Future Car Challenge a my budeme bedlivě sledovat, jak si povede.










Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 6 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejčtenější články
Většina automobilek spílá Trumpovi za nová cla na auta, jedna ale nazývá věci pravými jmény: Může za to EU
28.3.2025Volvo žádá majitele tisíců dobíjecích aut, aby je okamžitě přestali nabíjet. Hoří, tedy pardon, stíhají je „termální události”
28.3.2025Někdo najel s nezničitelným Mercedesem 1,4 milionu km a prodává ho dál, pro současný Mercedes je to hořká pilulka
28.3.2025Japonci znovu staví legendární americké muscle cary z levné Hondy Civic, teď dokonce i v její nejúspornější verzi
28.3.2025Peugeot nedokáže rozprodat ani 14 elektrických 308 na celém kontinentu, auto nechce prakticky nikdo
28.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva