Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
GM pro letošek odpískal výrobu dalších 50 tisíc elektromobilů a 20 miliard investuje jinam, komentář finančního šéfa je směšný
13.6.2024 | Petr Miler
Firma postupně odvolává své absurdní a z podstaty neuskutečnitelné plány, což se dvěma slovy dalo čekat. Je ovšem fascinující, že to vysvětluje důvody, které donedávna v debatách na toto téma odmítala přijmout jako relevantní argumenty.
Možná už jste se někdy do takové debaty dostali. Něco v ní tvrdíte, oponujete tím názoru někoho jiného, dotyčný ale zarytě trvá na svém. Po čase ovšem pod tíhou okolností otočí a následně jako argument, proč zastává jiný názor, tvrdí v podstatě to samé, čím jste mu dříve rozmlouvali jeho pohled na věc. A to klidně i při konfrontaci s vámi samotnými. Vy pak jen rozpačitě koukáte - na jednu stranu můžete mít dobrý pocit, že dotyčný přijal váš pohled na věc, na tu druhou byste ale byli raději, kdyby tak činil jiným způsobem. Kdyby to přiznal a ne se tvářil tak, že na to právě sám přišel a vám tím div neoponuje.
Přesně tyto pocity se člověku vkrádají na mysl, když si prochází argumenty podporující nejnovější snížení plánované výroby elektrických aut koncernem General Motors, jak o něm informují Auto News. Americká automobilka nedávno ústy své nejvyšší šéfky přiznala, že přechod na elektromobily zabere dekády, nikoli roky, jak původně plánovala, a tak se nelze divit, že takové kroky přichází. Dlouhodobější perspektivou jsou ale pozoruhodné i tak, stejně jako vysvětlení je provázející.
Předně je třeba říci, že zdaleka nejde o první změnu plánů, se kterou GM přichází. Ještě v roce 2024 se holedbal, že letos vyrobí 400 tisíc elektrických aut, pak toto číslo snížil na „víc než 300 tisíc aut”, později už se jednalo jen o „250 až 300 tisíc vozů” a nyní jsme na hodnotě 200 až 250 tisíc. Je to poslední snížení? Může jím být, nebavíme se o prodejích, ale o výrobě, tu má GM pevně ve svých rukou. Přesto pod tíhou nezájmu může přistoupit k další redukci produkce.
Nový plán oznámil na Deutsche Bank Global Auto Conference finanční ředitel GM Paul Jacobson s tím, že zájem o elektromobily v roce 2024 je nižší, než firma očekávala. Budiž, pozoruhodné jsou ale hlavně dva vedlejší Jacobsonovy komentáře.
Firmy se tak prý chce vyhnout nadměrným zásobám aut, která nemůže prodat. „Nechceme skončit v pozici, kdy stanovíme výrobní cíl a pak jen slepě vyrábíme a skončíme se stovkami tisíc vozidel na skladě,” řekl a dodal, že se firma „nechce zbláznit” ze skladových zásob, které by musela prodávat jen za cenu vysokých slev, což by sahalo nejen do marží GM, ale i poškozovalo zůstatkové hodnoty dříve prodaných aut.
Při takových slovech zažíváte vskutku surreální pocity. Nejsou přesně ty argumenty, které jsme nejen GM a nejen my léta opakovali? Že si může dát jakýkoli výrobní cíl, ale pokud pro takové vozy neexistuje dostatek zákazníků, beztak bude jen slepě vyrábět nechtěné zboží a nakonec své plány bude muset změnit? Protože by to firmu dohnalo přesně k tomu, co dnes uvádí její finanční šéf? To prostě není nové zjištění. Ona přesto zavelela k poptávkou nepodloženému přechodu na elektrická auta, šla do něj doslova „all-in”. A pak to zruší a „moudře” říká, že nebude dělat to, co jí léta bylo omíláno, aby nedělala...
Druhým směšným Jacobsonovým komentářem je konstatování, že situace je vlastně dobrá, neboť firma má silné portfolio elektromobilů a ve druhé polovině letošního roku se s nimi dostane do zisku. To zní skvěle, ale jen do chvíle, než finanční šéf GM dořekne větu - v zisku budou elektrické aktivity firmy jen v momentě, kdy bude ignorovat fixní náklady spojené s jejich vývojem, výrobou a prodeje. To je opravdu „hodnotné” - fixní náklady jsou v tomto oboru dominantní veličinou a bez továren či výrobního vybavení GM nepostaví ani auto. Takový argument čekáte od Českých drah, ne od finančního šéfa soukromé firmy.
Dodejme, že GM se v květnu v Severní Americe podařilo prodat něco přes 9 500 elektromobilů, takže i cíl vyrobit 200 až 250 tisíc vozů za rok je poměrně ambiciózní. Firma na každý pád zpomaluje investice do elektrických aut a Jacobson během zmíněné akce uvedl také to, že 850 milionů dolarů (bezmála 20 miliard Kč), které měly skončit právě v elektromobilech, budou místo toho investovány do dceřiné společnosti Cruise vyvíjející systémy autonomního řízení. I to je utopie, ale o tom zase někdy jindy.
Elektrický Hummer je jedním z elektromobilů, které GM neprodává tak, jak si maloval. Ale nevadí, bez započtení fixních nákladů už je s nimi v zisku! Foto: General Motors
Zdroje: Auto News, GM
Bleskovky
- Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025
Nejnovější články
- K mání je skutečný Batmobil použitý při natáčení. Je plně funkční i s „raketovým výfukem” a „raketu” také bude stát
před 8 hodinami - Pět let trvající pokus Němců elektrifikovat dieselové kamiony s pomocí trolejí nad dálnicí definitivně rozebírají jako miliardové fiasko
před 9 hodinami - John Cena musí spolknout další finanční katastrofu, za auto pořízené za 13 milionů mu nikdo nechce dát víc jak polovinu
před 11 hodinami - Prodejní šéf VW se zoufale snaží udat nechtěná elektrická auta a říká, že jsou spolehlivější. Data ukazují pravý opak
včera - Proč to Škoda neřekne otevřeně? Také její prodeje elektrických aut v roce 2024 meziročně klesly
včera
Živá témata na fóru
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.15. 20:03 - řidičBOB
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.15. 18:30 - pavproch
- VZKAZY 01.15. 13:38 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 01.15. 08:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 01.14. 14:10 - pavproch
- Pin rádio Bolero 01.13. 14:57 - Bronislav
- Onboard videa 01.13. 10:37 - Truck Daškam