Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Geniální konstruktér F1 prohnal své nové silniční auto s V12 bez turba, i v 5 000 ot. zní fantasticky
26.7.2021 | Petr Prokopec
U běžných silničních aut je už 5 tisíc otáček docela dost, u tohoto superstroje nejde ale ani o polovinu maxima. Přesto už v těchto sférách zní božsky.
Nepřímý nástupce legendárního McLarenu F1, britský supersport s poněkud nelibozvučným označením T.50, představil jeho tvůrce Gordon Murray již loni v létě. Jednalo se však o prezentaci statickou, na víc jsme si museli ještě dlouho počkat. Samotný motor stroje, dost možná poslední nový točivý motor bez turba určený pro silniční auto, se na brzdě předvedl teprve nedávno. A nyní máme možnost spatřit v alespoň trochu ostřejší akci celé auto.
Vůz se v rámci příprav sériového provedení objevil na aerodromu v Dunsfoldu, který proslul jako testovací trať Top Gearu. Vyložené drama nečekejte, neboť oba prototypy s interními označeními XP2 a XP3 měly omezený potenciál pouze na 5 tisíc otáček, i tak je ale jekot nového dvanáctiválce jasně patrný.
Za volant jednoho z vozů usedl sám Murray, autor několika převratných monopostů Formule 1, a s výsledkem byl spokojen. Vůz prý adekvátně reagoval na pokyny, byl agilní a jízda v něm stála za to. Původem jihoafrický konstruktér mimo jiné poukázal hlavně na to, že motor byl neskutečně živý i v omezeném pásmu otáček, přičemž k rozparádění pneumatik stačilo jen drobně klepnout na plynový pedál. Jak jsme již zmínili, dvanáctiválcová pohonná jednotka zvládá až 12 100 otáček na zadní kola pošle až 663 koní. V případě britské novinky je nicméně dalším důležitým údajem hmotnost, která vyšplhala na pouhých 986 kg. Rázem zde tak máme lepší poměr koní a kil, než jaký vám nabídne třeba ani jakékoliv moderní Bugatti. Při 700 koních na tunu při zvoleném jízdním režimu VMax se totiž T.50 dostává spíše na úroveň prototypů LMP1 z Le Mans. I proto sám autor dodává, že na okruhu s těmito závoďáky dokáže jeho novinka držet krok.
Dodat můžeme už jen tolik, že T.50 vznikne ve sto exemplářích, přičemž výroba se rozjede v lednu příštího roku. Jakmile pak britská automobilka nesoucí Murrayho jméno vyexpeduje poslední kousek, vrhne se na okruhové provedení Niki Lauda, které dorazí jen v pětadvacetikusové sérii. Ve srovnání se základem u této verze výkon narostl na 735 koní, zatímco hmotnost poklesla na 852 kg. Přítlak pak s ohledem na enormní zadní křídlo dosahuje neskutečných 1 500 kg
Gordon Murray si na testovací trati Top Gearu mohl vyzkoušet své nové dílo, supersport T.50 s působivým poměrem výkonu a hmotnosti. I s omezovačem nastaveným na 5 000 ot./min dokáže ohromit. Foto: Gordon Murray Automotive
Zdroj: Gordon Murray Automotive
Bleskovky
- Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera - Ostrá verze nové levné Lady vypadá zevnitř jako Pagani pro chudé, bez maskování nafotili i odvozený kombík
29.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu včera 17:09
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? včera 10:00
- Předčasný konec testů v Portimau 29.1.2025
- Masarykův okruh v roce 2025 29.1.2025
- KTM 125 SMC R a 390 SMC R 2025: malé supermota 29.1.2025
Nejnovější články
- Legendární úpravce začal pro stará auta prodávat sady moderních LED světel. Zásadně mění jejich vizáž, o funkci nemluvě
včera - Dodnes úplně nová, zapomenutá Škoda Superb Combi 2015 se špičkovým motorem i výbavou je k mání za poloviční cenu
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lada chystá hned dvě nová SUV a dokonce i jedno MPV, Putinovi už je ukázala
včera - Někdo nabídl dodnes novou, legendární Zmiji z roku 2002 na „americkém Bazoši”, prodala se hned
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva