General Motors Super Cruise 2014: poloviční autopilot má blízko k produkci

(+ video) Cadillac do dvou let vypustí na silnice auta schopná poradit si s provozem bez řidiče. O plně automatický systém se ale jednat nebude.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

General Motors Super Cruise 2014: poloviční autopilot má blízko k produkci

1.5.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

General Motors Super Cruise 2014: poloviční autopilot má blízko k produkci

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Cadillac do dvou let vypustí na silnice auta schopná poradit si s provozem bez řidiče. O plně automatický systém se ale jednat nebude.

Než se v běžném prodeji objeví automobily schopné dorazit do jakékoli cílové destinace pouhým nadiktováním adresy autopilotovi, pár let asi ještě uplyne, přesto jsou však systémy částečného automatického řízení dost pokročilé na to, aby se už letos mohly začít prodávat.

Prvenství si bude moci s největší pravděpodobností zapsat Mercedes, jehož nová třída S (W222) bude veřejně představena během dvou týdnů. Elektronika tohoto vozu podle tvrzení Daimleru zvládne bez zásahu řidiče minimálně jízdu po dálnici, a protože podobnou technikou disponuje rovněž BMW, dost možná jej dostane také nástupce současné řady 7.

Úspěšné zkoušky má za sebou také internetový gigant Google, který jeden ze svých experimentálních Priusů schopných jezdit bez zásahu člověka poskytl na bezplatné testování nevidomému Stevemu Mahanovi a těsně před uvedením techniky automatického řízení do prodeje je rovněž koncern General Motors.

Loni jsme psali, že jeho modely luxusní značky Cadillac by mohly dostat systém nazvaný Super Cruise v roce 2015, teď se podle prohlášení zástupců firmy zdá, že se tento systém objeví alespoň v jednom modelu značky už v příštím roce. A nejnovější uvolněné materiály GM nasvědčují, že by tomu tak skutečně mohlo být.

Na níže přiloženém videu a obrázcích se můžete podívat, jak celé řešení funguje. Z videosnímku je patrné, že vozy GM nebudou na začátku schopné přejíždět samostatně z pruhu do pruhu, nicméně automaticky brzdit, zrychlovat a držet vytyčený směr podle podélného značení na silnici bez problému zvládnou. Jde zkrátka o totéž, co nabízí řada dnešních aut včetně třeba nové Octavie a jejího Lane Assistantu, jen to dokáže dělat spolehlivě a tudíž po neomezeně dlouhou dobu, nikoli jen po 10 sekund.

Aby to bylo možné, musí mít systém k dispozici o něco více vstupů. Pracuje tak s několika kamerami, radary i ultrazvukovými senzory, aby co nejlépe věděl, co se děje kolem něj. Podle GM pak má být schopen reagovat na vzniklé situace rychleji a přesněji než řidič (což je velmi odvážné tvrzení) a zcela tak zastat práci řidičových nohou a rukou. To je jakási druhá fáze vývoje podobných systémů, kdy za třetí se považuje i umožnění řidiči úplně odvrátit pozornost od provozu a za čtvrtou samostatný přesun vozu bez lidské posádky v něm.

S plně nezávislým automobilem chce GM přijít nejpozději do roku 2030, mezi léty 2014 a 2030 se tak zřejmě budeme setkávat s rozličnými stavy vývoje mezi fázemi dva a čtyři.


General Motors Super Cruise 2014: poloviční autopilot má blízko k produkci - 1 - Cadillac Super Cruise 01General Motors Super Cruise 2014: poloviční autopilot má blízko k produkci - 2 - Cadillac Super Cruise 02General Motors Super Cruise 2014: poloviční autopilot má blízko k produkci - 3 - Cadillac Super Cruise 03
Super Cruise je spíše adaptivní tempomat, který dokáže i po neomezenou dobu samostatně měnit směr vozu. Úplný autopilot je stále v nedohlednu, Super Cruise přesto musí vyvolávat důvěru řidiče - všimněte si odstraněného airbagu...

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.