Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Francouzi riskují se svým novým vrcholem, na stejném autě už si jiní vylámali zuby
12.4.2021 | Petr Prokopec
Francouzské stroje vyšších tříd nám chybí, je ale otázkou, zda je zrovna tohle cesta k jejich úspěšnému návratu. Kontroverzní pojetí a omezený výkon mohou ve výsledku oslnit málokoho.
V roce 2001 představil Citroën první generaci modelu C5. Ta byla poměrně vřele přijata, což se odrazilo i na prodejních číslech. Hned na úvod byla totiž překonána meta 100 tisíc prodaných kusů za rok, následně pak Francouzi zamířili ještě výše. O to větší pád je ovšem následně čekal, v roce 2007 totiž Citroën nezvládl v rámci starého kontinentu vyexpedovat ani 47 tisíc aut. Následoval tedy příchod druhé generace, které se ovšem vedlo ještě hůře než sedlákům u Chlumce a v roce 2017, kdy byla ukončena výroba, značka prodala jen 4 939 kusů.
Citroën si přitom mnohé sliboval od nepřímého nástupce, jímž se stal model C5 Aircross. Nicméně jakkoliv o ten je relativní zájem, neboť i letos se prodává zhruba pět tisíc kusů měsíčně, za skutečnou vlajkovou loď značky jej můžeme považovat stěží. Už jen proto, že vůči předchozímu sedanu a kombíku došlo na výrazné zkrácení délky ze 4,8 na 4,5 metru. Mimo to byl zredukován i rozvor, zatímco šířka zůstala prakticky stejná. Jediná oblast, ve které došlo k nárůstu, tak byla výška.
Nyní se ovšem Francouzi mohou pochlubit skutečným nástupcem vrcholného sedanu. A je třeba dodat, že s ním spojují i svůj tradičně neobvyklý designový směr. Otázkou však je, zda tento dort pejska a kočičky bude mít u zákazníků úspěch. Máme tu totiž kombinaci sedanu, kombíku a SUV, která vypadá jako auto pro všechny, jež ve výsledku nedokáže potěšit nikoho. Splývavá záď omezuje praktičnost, zatímco při zemi se držící podvozek výlety do náročného terénu sotva dovolí. Navíc je třeba dodat, že s takovým typem auta už to jiní na trhu zkoušeli a pohořeli - za všechny zmiňme Hondu Crosstour a BMW 3 GT, v obou případech šlo o propadáky, které skončily bez nástupce.
Novinka zvaná C5 X má 4 805 milimetrů na délku, 1 865 mm na šířku a 1 485 mm na výšku, načež je podobně velká jako VW Passat Variant. Do vínku dostala dlouhý rozvor 2 785 mm, který má kompenzovat zadním pasažérům chybějící prostor nad hlavou. Automobilka zároveň kvůli maximalizaci komfortu osadila kabinu speciálními sedadly s tužší pěnovou strukturou a zároveň vrchní poduškou. Ta má zajistit, že cestující budou svěží i po dlouhé jízdě.
Kromě toho lze uvnitř nalézt 12palcovou obrazovkou multimédií, s nimiž dorazí i hlasové ovládání, bezdrátové dobíjení mobilních telefonů či čtyři porty na USB. Zákazníci mohou rovněž počítat s rozšířeným head-up displejem, stejně jako s online modernizací. V rámci bezpečnosti pak můžeme zmínit třeba detekci aut ve slepém úhlu, sadu kamer monitorujících celé okolí vozu nebo semi-autonomní systém úrovně SAE2.
Co se týče motorového prostoru, zde Citroën kvůli svým sklonům k downsizingu jen stěží nabídne jednotku, která by odpovídala statutu samotného vozu. V případě vrcholu se totiž počítá s kombinací přeplňované jedna-šestky a elektromotoru, jež bude produkovat 225 koní. Zajímavá dynamika s nimi bude spojena jen stěží, ostatně Francouzi aktuálně zmiňují pouze elektrický dojezd 50 km při maximální rychlosti 135 km/h.
Plug-in hybridní modely přitom standardně dostanou do vínku nový aktivní podvozek se třemi jízdními režimy, z nichž ten nejměkčí má zaručit, že se budete vznášet přes nerovnosti jak na magickém koberci. V rámci toho nejtužšího pro změnu dostanete do rukou ostřejší kontrolu a preciznost. Zda tomu tak ale skutečně bude, zjistíme až v příštích měsících, kdy se novinka začne pozvolna dostávat na evropské trhy.
Extravaganci sice Citroënu C5 X upřít nemůžeme, ovšem publikum se možná kombinací vzhledu sedanu, kombíku a SUV okouzlit nenechá, už dříve řeklo takovým slepencům ne. Zvláště když počítat může s maximálně 225 koňmi, jenž navíc nebudou k dispozici po celou dobu jízdy. Foto: Citroën
Zdroj: Citroën
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před hodinou - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 3 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 4 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 6 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva