Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Francouzi s Maročany stvořili nové auto s krásně znějícím V8 a nulovými emisemi, podle Bosche je to budoucnost
12.1.2024 | Petr Prokopec
Jeho výfuky vypadají skoro pohádkově a jeho technické parametry jsou vlastně podobné. Na jedné straně je tu 6,2litrový motor V8, na té druhé ale nulové emise CO2. Místo fosilních paliv totiž auto spaluje stále oblíbenější vodík.
Jaká je budoucnost automobilové branže, vám dnes s jistotou neřekne nikdo. Politici se sice snaží celý svět uvrtat do bateriové elektromobility, ovšem tato mise může skončit úspěšně jen shodou náhod. Muselo by dojít na několik zásadních průlomů v technologiích, který by nám přinesl akumulátorové pakety schopné pobrat větší množství energie, než jaké odpovídá ekvivalentu malé palivové nádrže. Kromě toho je zapotřebí, aby došlo na zlevnění, jinak zelená alternativa nebude přístupná masám. Stejně tak musí dojít k posílení infrastruktury a aby toho nebylo málo, je třeba, aby se baterie a další komponenty obešly bez vzácných kovů, kterých je příliš málo. A už jsme zmínili, že by také bylo třeba vyrobit dnes neexistující elektřinu odpovídající současné spotřebě benzinu a nafty? Ani to není zdaleka nic.
Překážek je tedy opravdu hodně, politici je však nevidí. Či spíše nechtějí vidět. Stále více firem však začíná sundávat ideologické brýle - sice pozdě, chce se říci, ale díky bohu aspoň za to. Stěžejní ekonomický pilíř také stále ještě má šanci, že nedojde na jeho zhroucení, nýbrž na jeho opravu. Zda to bude za pomoci vodíku, rovněž nelze s jistotou říci, také ten má spoustu úskalí. Ovšem i na tomto poli dochází ke stále větším aktivitám. To lze pochopitelně jen kvitovat, neboť čím více řešení bude k dispozici, tím snadněji se lidstvo bude moci rozhodnout pro to nejvhodnější. Či jednotlivé země jednoduše vsadí na to, které pro ně bude dávat největší smysl.
My si aktuálně posvítíme především na NAMX, novou francouzsko-marockou automobilku, která v roce 2022 představila svou prvotinu. Koncept navržený slavným studiem Pininfarina čerpal značnou inspiraci z amerických muscle cars, při jeho premiéře však tvůrci ani slovem nezmínili pohonné ústrojí. K tomu došlo až nyní, přičemž se ukázalo, že NAMX se nenechal ovlivnit jen vzhledem zámořských ikon. Jeho HUV totiž dostalo do vínku celohliníkový 6,2litrový osmiválec. Něco takového by aktivisty a politiky mohlo přivést do mdlob, pokud by ovšem nebylo onoho vodíku.
Jednotka V8 totiž nespaluje fosilní pohonné hmoty, nýbrž právě nejlehčí a nejjednodušší chemický prvek. NAMX má přitom v plánu vyrukovat se dvěma verzemi, kdy základ počítá s 300 koňmi roztáčejícími pouze zadní kola. Nad tím pak bude stát provedení GTH, jenž počítá se systémem 4x4 a 550 koňmi - s nimi vrcholné HUV zvládne stovku za 4,5 sekundy. Jaký pak bude dojezd, zatím nebylo upřesněno. NAMX však dodává, že vyvinul vodíkové nádrže, které jsou vyjímatelné - není tedy třeba je doplňovat, nýbrž pouze měnit, a to prý v řádu sekund.
Něco takového zní zajímavě, ovšem na druhé straně bude zapotřebí vybudovat infrastrukturu. A vodík také nevznikne z ničeho. O raketovém úspěchu by tedy francouzsko-marocká firma neměla aktuálně moc snít, a to i proto, že HUV nebude zrovna levné. Ona zadokolka totiž má startovat na 65 tisících Eur (cca 1,6 mil. Kč), za GTH pak bude třeba zaplatit dokonce 95 000 Eur (2,34 mil. Kč). Ani v tomto případě tedy nedojde na okouzlení davů. NAMX pak počítá s tím, že HUV dorazí na trh do konce roku 2025.
Do té doby nicméně může dojít k nemalému posunu v rámci vodíkových technologií a možná i jejich politické podpory. Na aktuálně probíhajícím veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas totiž společnost Bosch oznámila, že ještě do konce tohoto roku také představí svou spalovací jednotku uzpůsobenou ke spalování vodíku, neboť právě to považuje za budoucnost, na které pracuje se svými klient z řad automobilových firem. Pro Němce pak jde už o druhý zářez na vodíkovém poli, nedávno totiž odstartovala výrobu palivových článků určených pro těžká nákladní vozidla.
Americká vláda navíc nedávno potvrdila, že ve svém rozpočtu vyhradila 7 miliard dolarů (157,6 miliardy korun) na výstavbu areálů, ve kterých má docházet na výrobu vodíku. Ty pak mají posloužit jako základní stavební kámen pro potřebnou infrastrukturu. Jak se tedy zdá, v hlavách se již rozsvítilo nejen některým výrobcům, ale rovněž i některým politikům. Co z toho reálně bude, ukáže jen čas.
HUV navržené Pininfarinou disponuje osmiválcovým ústrojím. S tím je ovšem spojen ekologický kredit, místo benzinu či nafty totiž spaluje vodík. Foto: NAMX
Zdroj: NAMX, Bosch
Bleskovky
- Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
před 9 hodinami - Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 12:33
- Soukromník vyhrál na Dakaru etapu včera 16:22
- KTM 1390 Super Adventure R: nejdrsnější z drsných včera 08:00
- KTM na Dakaru stále dominuje 14.1.2025
- Marc VDS pojede i šampionát EWC 14.1.2025
Nejnovější články
- Velký kombík Renaultu skončil jako propadák, jako ojetina ale láká. Pár let starý diesel jako tento můžete mít okolo 250 tisíc Kč
před 56 minutami - Děsivá nová firemní identita Jaguaru šokovala i zaměstnance firmy. Protestovali proti ní už v roce 2022, marně
před 2 hodinami - Jedné z velkých továren VW nedaleko Česka hrozí uzavření navzdory dočasné jistotě, 1 000 lidí skončí už letos
před 3 hodinami - Euro NCAP vyhlásil nejbezpečnější auta roku. Se zavedenými výrobci příznačně vytřel podlahu Číňan
před 5 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva