Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fordu se hromadí na skladech tisíce neprodaných elektromobilů, už okouší nesmyslnost své sázky na politický tlak
14.7.2023 | Petr Prokopec
Pochybujeme, že to modrý ovál odradí, sám ale nyní vidí, co může mít za následek snaha vnutit lidem něco, co si nepřáli a nepřejí. Prodeje elektrických modelů se propadají, na zákazníka čekají čím dál tím delší čas a dealerské sklady zatím praskají ve švech.
Říká se, že cizí neštěstí potěší, osobně ale ze současného utrpení výrobců aut nemám radost ani v nejmenším. Platí to především o Fordu, jehož fanouškem jsem býval. Naše rodina u modrého oválu postupně nakoupila desítky aut, většinou do firemního parku. V důsledku toho jsme byli zváni na různé akce, kterých se účastnili i jiní zákazníci. Na většině z nich ovšem bylo vidět, že se v obleku necítí být ve své kůži a raději by skočili do džínů či rovnou do montérek.
Dnes na tyto akce vzpomínám jako na poučnou věc, díky níž jsem poznal, co jsou vlastně typičtí zákazníci Fordu zač. Nikdy nešlo o lidi, kteří se topí v penězích, ale spíše racionálně uvažující zákazníky hledající hodnotu za peníze a něco navíc k ní. Jenže i když manažeři automobilky byli na stejných prezentacích přítomni, něco takového jim evidentně nedocvaklo. Modrému oválu tak začalo růst sebevědomí, což se naplno ukázalo v roce 2017, kdy přišla Fiesta sedmé generace. U té totiž značka základní úrovně výbavy nahradila luxusními.
S jedním z největších evropských bestsellerů to od té doby šlo z kopce, nová strategie značky ale nejspíše vyrazila dech každému. Vedení se totiž zdálo být skvělým nápadem naskočit do elektrického vlaku se vším všudy. Po fiasku s příliš drahou Fiestou by tak Ford nově hodlal rád dosáhnout úspěchu s auty, které pod milion korun klesnou jen výjimečně. Nad něčím takovým lze pouze kroutit hlavou a přemýšlet, zda je lepší se smát či plakat.
Pohled na nejnovější vývoj, o kterém se začalo mluvit už před pár dny, nutí spíše k vytažení kapesníků. I když tiskové zprávy značky působí nadmíru příznivě, realita je úplně jiná. Ford se sice chlubí tím, že prodeje elektrického Mustangu Mach-E v červnu meziročně vzrostly o 110 procent, odbyt všech elektrických aut modrého oválu pak o 35,5 procenta. Jenže jedna vlaštovka jaro nedělá. Mnohem důležitější jsou data dlouhodobějšího rázu, která ukazují něco úplně jiného.
Za druhý kvartál letošního roku totiž prodeje Mustangu Mach-E klesly vůči stejnému loňskému období o 22 procent z 10 941 na 8 633 aut. Prodejcům tak stejně jako nám zůstávají oči pro pláč a už nejde jen o spekulaci. Jen v Americe jim oficiálně zůstává na skladech přes 9 tisíc neprodaných exemplářů Mach-E. A začíná být více než jisté, že bez výrazných slev se tato auta prodat nepovede ani náhodou.
Zatímco v loňském druhém kvartálu mizelo dealerům z parkovišť hned 86,4 procenta veškerých zásob během třiceti dnů, momentálně je daný podíl již pouze 27,7procentní. Elektrická auta modrého oválu tedy nejsou až tak žhavým zbožím, naopak začínají chladnout. A neplatí to jen o Mustangu Mach-E, v případě Fordu F-150 Lightning se podíl aut prodaných do měsíce zmenšil ze 70 na 39,9 procenta.
„Současná výrobní kapacita Fordu nekoresponduje s poptávkou zákazníků. Myslím, že Ford má velký problém, protože vsadil vše na jednu kartu. Mám na skladě Lightning i Mach-E, to se ještě nikdy dříve nestalo,“ uvedl jeden z prodejců na východním pobřeží s tím, že aktuálně je nucen odmítat značkou přidělená auta. Ovšem pouze ta elektrická, v případě spalovacích k žádnému rušení objednávek ani jinému odlivu zájmu nedochází. Tento dealer tak vystihuje situaci stručně a jasně - Ford vsadil na jednu kartu tlačenou politiky, zapomněl ale na zákazníky. A nyní poprvé okouší zjevnou nesmyslnost tohoto rozhodnutí.
Když si přitom uvědomíme, že podobným způsobem trpí konkurenční General Motors, je zjevné, že přirozený zájem o elektrická auta se začíná přibližovat stropu, aniž by se dostal jakkoli vysoko. Automobilky si pletou Teslu s elektromobilem a myslí si, že když o její auta zájem je, bude i o ta jejich. Nebude, Tesly nejsou v prvé řadě elektromobily, jsou to v prvé řadě Tesly. A zopakovat jejich úspěch jen díky drahému a obtížně použitelnému elektrickému pohonu? Proč si někdo vůbec někdy začal myslet, že to bude fungovat?
Výroba elektrických aut modrého oválu nekoresponduje s poptávkou zákazníků a sklady praskají ve švech. Jen v USA mají dealeři skladem 9 000 Mustangů Mach-E, elektrický F-150 na tom není o mnoho lépe. A na zákazníky tyto vozy čekají déle a déle. Foto: Ford
Zdroj: Business Insider
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva