Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford šokuje masivní čistkou, doma ukončí prodeje Focusu, Fiesty i Mondea. Co zbude?
26.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Když se řekne Ford, představíte si nejspíše právě tyto tři modely, nebo alespoň jeden z nich. I v USA jsou teď k mání, už ale nebudou, ani jeden.
V poslední době neuplyne pomalu ani týden, abychom nezmínili problémy modrého oválu. Kdysi nadmíru populární automobilka totiž v rámci globální strategie One Ford udělala řadu přešlapů. A ty ji nyní přinášejí problémy, které teď není schopna rychle řešit.
Nechtěli jsme být špatnými proroky, ale už před léty jsme varovali, že bývalý šéf firmy Alan Mullaly není zase takový génius, když Fordu zajišťuje vysoké zisky výše zmíněnou strategií. Jím nadiktovaná unifikace modelů pro celý svět znamenala značné snížení nákladů, specifickým zákazníkům ale nepřinášela to, co očekávali. Auta nekupovali ani tak kvůli jejich aktuální kvalitám, ale spíše ze setrvačnosti, kvůli image vybudované dřívějšími generacemi.
Když pak zjistili, že už nejde třeba o Ford Focus, jaký znají, další si logicky nekoupili. Celý problém tedy vybublal až po letech, je projevem ztráty loajality tradiční klientely některých modelů a jednoduše nemá okamžité řešení - důvěra se snadno ztrácí, ale těžko získává. Fordu se nyní rychle nastartovat prodeje ne a nedaří, a proto se rozhodl, že si ve své nabídce udělá pořádek. A začne pěkně od podlahy.
Automobilka v rámci zveřejnění čtvrtletních výsledků vydala zprávu, ve které zmiňuje, že „s ohledem na klesající poptávku a rentabilitu produktů již společnost nebude v Severní Americe investovat do příští generace tradičních sedanů Fordu“. Definitivně potvrzeny jsou tedy dřívější náznaky konce modelu Fusion, který je v Evropě nabízen jako Mondeo. Tím ovšem čistka ve vlastních řadách nekončí.
„Během příštích pár let se severoamerická nabídka osobních vozů Fordu scvrkne pouze na dvě vozidla - na nejlépe prodávaný Mustang a na zcela nový crossover Focus Active. Společnost zároveň prozkoumá nová „bílá místa“, jimiž jsou myšlena ta vozidla, která kombinují to nejlepších z osobních a zároveň z užitkových aut - tedy jejich vyšší světlou výšku, prostornost a univerzálnost,“ dodává značka v tiskovém prohlášení.
Jinými slovy to znamená, že kromě výše zmíněných dvou modelů budou portfolio v Severní Americe tvořit crossovery, SUV a pick-upy. Vozy jako Fusion (Mondeo), Focus, C-Max, Taurus či Fiesta dostanou padáka. To je opravdu mimořádná čistka, Ford nebude v USA nabízet prakticky jediné „normální auto”. Jak jsme ale zmínili, Ford v uplynulých letech nadělal opravdu velkou spoustu „bot“, pro tahle auta nemá zákazníky a je to pro něj nyní dost možná jediná schůdná cesta.
Je to nepochybně tvrdé rozhodnutí, statistiky nicméně jasně naznačují, že vozy jako Fiesta skutečně nemají v severoamerické nabídce co dělat. V případě tohoto modelu totiž Ford naposledy překročil metu 5 000 registrací v březnu loňského roku. Takový Taurus, který kdysi byl ve Státech pojmem, pak nemá na svém kontě více než 4 000 prodaných exemplářů již déle než rok.
Jakkoliv tedy Ford během letošního prvního čtvrtletí dosáhl zisku 1,7 miliardy dolarů (cca 35,52 mld. Kč), což vůči stejnému období loňského roku představuje nárůst o 100 mil. USD (2,09 mld. Kč), marže poklesla z 6,4 na 5,2 procenta. Ford přitom musí počítat se stagnací či propadem v rámci zisku v každém regionu, kde je automobilka činná, a to včetně Spojených států.
Crossovery, SUV a pick-upy jsou oproti tomu nadmíru žádané a především daleko ziskovější, pročež se změnám u Fordu nelze divit. Je ovšem třeba dodat, že tento krok je velmi riskantní, neboť osud automobilky bude závislý na cenách pohonných hmot - pokud totiž ty opětovně zamíří nahoru, lidé se od větších aut začnou odvracet zpět k hatchbackům a sedanům - a ty Ford vůbec nebude mít v nabídce.
Možná i proto nechce automobilka sázet vše na jednu kartu, ale v záloze má ještě jednu - byť tu bychom zrovna esem nenazvali. Jde totiž o velké investice, jenž míří do hybridů a elektromobilů. Ford chce totiž do roku 2022 nabízet ve svém portfoliu hned 22 aut, která počítají s alternativním pohonem. Zda ovšem na hybridní Mustang, F-150, Explorer, Escape nebo Bronco zákazníci opravdu uslyší, je ve hvězdách.









Americká nabídka Fordu řádně prořídne, přičemž Ford tímto krokem může hodně vydělat, ale zároveň také ještě více ztratit
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 10 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
před 5 hodinamiI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
před 6 hodinamiTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
před 8 hodinamiČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 9 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Táhneme na Brusel 04.28. 13:35 - Zajda
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch