Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford se chystá na další ránu vedle, nový Focus ST dostane nesmyslně malý motor
11.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Sportovní verze Focusu slouží hlavně nadšencům, kteří si ji jistě nekupují kvůli spotřebě či emisím CO2. Na to ale Ford nevezme zřetel, znovu.
Nad přístupem Fordu k evropskému trhu kroutíme hlavou už pěkně dlouho. Bývala to automobilka, kterou dříve šlo považovat za takové BMW pro chudé. A to nikoliv ve špatném slova smyslu. Jen málokterý mainstreamový výrobce nabízel tak dobré sladění řízení, řazení a podvozku, Fordy byla radost řídit.
Můžete říci, že taková auta zase nechce tolik lidí, jenže automobilka byla s touto strategií úspěšná. Přesto se rozhodla, že zamíří jiným směrem - chtěla auta udělat komfortnější, na oko luxusnější a přesto výrobně levnější. Proto také došlo k zavedení globální strategie One Ford, dle které měl jeden model oslovit zákazníky na celém světě. Že se tak nestalo, nemusíme dodávat, prodeje posledních let nejsou ani na úrovni 90. let.
Jeden by si řekl, že automobilka se ze svých chyb poučí a začne opět vyrábět taková auta, jaká jsme milovali. Nicméně pravdou je opak. Ford nadále touží po klientech, kteří si potrpí na luxus, a proto uvádí na trh jednu verzi Vignale za druhou. Pro typické zákazníky modrého oválu jsou však takové modely příliš drahé a nových přilákají jen minimum. Sportovní modely pak Ford pro změnu dále ochromuje.
Typickým příkladem je nová Fiesta ST, která dostala 1,5litrový tříválec. Takový motor bychom u sportovního derivátu rozhodně nehledali, do takového vozu se tříválec hodí ze všeho nejméně. A to ani neříkáme, že agregát je kvůli snížení normované spotřeby navíc vybaven deaktivací jednoho válce. Možná si řeknete prkotina, jenže tohle není osmiválec, který mezi úsporným a plným režimem přechází téměř neznatelně. U maloobjemových motorů si počkáte, než se probudí a rozjedou. S tímto ústrojím přitom vůz půjde do boje třeba s Toyotou Yaris GRMN a jejím kompresorovým čtyřválcem o objemu 1,8 l, mimo jiné.
Jen u Fordu Fiesta ST ovšem nezůstane, obdobnou strategii hodlá automobilka uplatnit také u příštího Fordu Focus ST. I v jeho případě se mluví o použití 1,5litrového motoru, byť tentokráte to nebude tříválec. Fyzicky půjde o čtyřválec, ovšem i on bude vypínat dva válce. Chybějící objem by mělo nahradit přímé vstřikování paliva a přeplňování typu twin-scroll.
Výsledkem by měl být maximální výkon zhruba 280 koní. V tom se podobá Peugeotu 308 GTi, ten má stejný výkon a motor o objemu 1,6 l. Malý objem ale jednou z jeho slabin a paradoxně se projevuje hlavně při pomalé jízdě. Ještě menší čtyřválec s vypnutými dvěma válci v tomto ohledu jistě bude ještě výrazně horší. Otázkou navíc je životnost takové pohonné jednotky. Ford bude muset povolat do hry buď drahé materiály nebo zesílit veškeré komponenty.
Obojí je přitom nepřijatelné, neboť to buď zvýší cenu nebo hmotnost, navíc nad přední nápravou. V první řadě by se tím zredukovala zákaznická obec, ve druhé by pro změnu dostaly na frak jízdní vlastnosti. Modrý ovál ale podobá dilemata zjevně neřeší, jinak by nikdy nemohl Fiestě ST nadělit tři válce. O motoru je tedy podle dostupných informací rozhodnuto a hotový vůz uvidíme na jaře 2018. Do prodeje by přitom nový Focus ST měl zamířit ještě před koncem příštího roku.
Kromě benzinového provedení dorazí samozřejmě i dieselová varianta, její prodeje jsou totiž nemalé - a to i přes stávající odpor vůči „naftožroutům“. Zatím ovšem není jisté, zda značka také v případě této verze půjde cestou downsizingu a pod kapotou zaměstná 1,5litrovou jednotku TDCi, či zda setrvá u dvoulitru. Vůbec bychom se ovšem nedivili, kdyby Ford kvůli emisím CO2 nakonec sáhl po maloobjemovém motoru.
Nový Focus ST tak bude do značné míry splácet daň za popularitu, sportovně laděné verze jsou totiž hodně žádané, a proto navyšují celkový průměr emisí CO2 celé této modelové řady. Jakkoliv tedy základní verzi hatchbacku a kombíku bude pohánět litrový tříválec, Ford potřebuje celou svou flotilu srazit na 95 gramů CO2 na kilometr, což bude při zavedení nových procedur náročnější.
Očekává se proto, že motor 1,5 TDCi dozná zásadního přepracování, zejména v oblasti katalyzátoru SCR. Platforma C2, kterou užívá i stávající generace a podepře i novou, byla upravena tak aby vznikl prostor pro nádržku na roztok AdBlue a s tím spojené komponenty. O zhruba 50 milimetrů byl také prodloužen rozvor, z čehož mají profitovat především cestující vzadu.
Celkové rozměry nového Focusu se ale oproti současnosti příliš nezmění, pouze evoluční pak bude i design. Značka ovšem během vývoje kladla důraz na zlepšení kvality, uvnitř lze tedy počítat s lepšími plasty či lépe zakomponovaným dotykovým systémem multimediálního systému. Vše pak kvalitní kůží opepří varianta Vignale, která nemůže chybět, tak jako provedení Active se zvýšeným podvozkem a dodatečnými plasty.
Kromě toho Ford na stejném základu postaví i nové SUV, které zatím nese interní kódové označení C430 a jež se vmáčkne mezi stávající modely Ecosport a Kuga. To pro změnu v nové generaci poněkud naroste, aby mohla hostit tři řady sedadel. Dále pak značka chystá ještě elektrickou ofenzivu pod hlavičkou Model-E, jejíž první vlaštovka bude též stavět na platformě C2.
Tím máme plány Fordu na nejbližší dobu odtajněny, přičemž je pouze na vás, zda z nich skáčete nadšením do vzduchu či nikoliv. Pro nás je ovšem zejména 1,5litrový Focus ST další ránou vedle. Čas ukáže, zda tak smýšlí i zákazníci.
Takhle si nový Ford Focus ST představují naši britští kolegové
Standardní provedení chystaného hatchbacku pak bylo nedávno nafoceno ve své kůži, byť s notným maskováním
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva