Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford s elektromobily tvrdě narazil a lituje sázky na ně, přesto znovu slibuje dostupné auto do tří let
5.7.2024 | Petr Prokopec
Ford si letos prožil svůj „elektrický moment”, když pochopil, že sázka jen na tyto vozy by jej dříve či později přivedla akorát ke krachu. Ani tak ale šéfa firmy neopouští optimismus, že to s nimi za pár let přece jen dokáže.
Není už žádným tajemstvím, že Číňané dokážou nové auto vyrobit levněji než kdokoli jiný. Za tím stojí hned několik důvodů, primárně jde ale podstatně nižší náklady na vstupu, ať už jde o ceny energií, surovin nebo cenu práce. Zatímco v Evropě není v některých zemích problém požadovat za hodinu nepříliš kvalifikovaného práce 750 Kč a více, většina Číňanů si vystačí s necelou stokorunou. Opravdu tak není překvapivé, že se třeba BYD Seal, což je elektrický sedan střední velikosti s 204 koňmi pod kapotou, prodává za přibližně 600 tisíc korun. Tedy za nižší sumu, než za jakou si u nás můžete pořídit Škodu Octavia 1,5 TSI.
Jen o trochu lépe než Evropa jsou na tom i Spojené státy americké. Přesto všechno šéf Fordu Jim Farley slibuje, že modrý ovál na počátku roku 2027 představí nový elektromobil za méně než 30 tisíc dolarů, tedy za méně než 700 tisíc korun. Pro automobilku je přitom klíčové, že i s takovou cenou má jít o ziskový produkt. Nic víc ale Farley pro CNBC neuvedl. Byť potvrdil, že novinka skutečně má být americkou odpovědí na levné čínské elektromobily od BYDu a spol.
Je ale něco takového reálné? A dával by takový vůz ze zákaznického hlediska smysl? Odpovědí na to jsou do jisté míry další Farleyho slova. „Musíme se znovu zamilovat do malých aut. Je to nadmíru důležité pro společnost jako takovou, stejně jako pro přijetí elektromobilů. Aktuálně totiž všichni, mně nevyjímaje, milujeme velká monstra. To je ale kvůli jejich hmotnosti problém. Abyste přitom měli ziskový elektromobil, je třeba udělat radikální změnu,“ říká. Ovšem jak chce Američany přimět zcela změnit své preference během tří let?
Sám to vidí jako nevyhnutelné: „V případě obrovských elektromobilů peníze nikdy nevyděláte, jen baterie v jejich případě stojí 50 tisíc dolarů (přes 1,17 milionu Kč). A baterie nebudou dostupné nikdy,“ říká dále Farley. To zjevně vysvětluje i fakt, proč Ford na elektromobilech i přes jejich vysoké ceny prodělává. Vyrábí je totiž v Mexiku, kde je práce ještě levnější než v Číně. Přesto jde o drahý a prodělečný vůz, baterie se dnes zřejmě nedají levněji vyrobit nikde jinde než v Číně.
Farley tak znovu sám musí vidět i utopičnost tohoto záměr, nakonec to není tak dávno, co si sám nasypal popel na hlavu poté, co s lítostí prohlásil, že záměr prodávat u k určitému datu jen elektrická auta je „pitomá vize”. Takové odpískal všude, přesto dál sní o levném elektrickém autě, které poskládá mimo Čínu a ohromí jim Američany, i když půjde o vůz jdoucí zcela mimo jejich obvyklé preference? No, Jime, asi bychom ještě rádi slyšeli pohádku o Karkulce, která sežrala zlého vlka, i to se teoreticky mohlo stát...
Modrý ovál prý během dvou a půl let přijde s elektromobilem, který bude startovat pod 700 tisíci korunami a navíc bude ziskový. Inu, jak se říká, slibem nezarmoutíš. Co na tom, že podobný slib starý shodou okolností také tři roky též nevyšel. Foto: Ford
Zdroj: CNBC
Bleskovky
- Šikulovi se povedlo obrátit na střechu placaté Ferrari za 16 milionů Kč, skoro popřel fyzikální zákony
před 11 hodinami - Technik vykoumal, jak můžete z kdejakého auta vydolovat zvuk Formule 1 z její nejznělejší éry
včera - Policista zastavil autonomní taxík v protisměru a nestačil se divit. V autě nikdo nebyl, pokutu nebylo dát komu
5.7.2024
Nejnovější články
- Dnes už zaříznutá rodinná verze Golfu vypadá všelijak, je to ale statisticky nejspolehlivější auto. A není drahé
před 5 hodinami - Ferrari zůstává samo sebou, jen za loňský rok nechalo zničit přes 400 tisíc padělků svého zboží, včetně několika aut
před 7 hodinami - Přidejte s elektromobilem na dálnici ze 100 na 130 km/h a dojezd se vám zkrátí o dvojnásobek vzdálenosti, kterou reálně ujedete
před 8 hodinami - Řidičská spása Mazdy v Evropě potichu přišla o nejlepší motor, poděkovat můžete Bruselu
před 10 hodinami - Šikulovi se povedlo obrátit na střechu placaté Ferrari za 16 milionů Kč, skoro popřel fyzikální zákony
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.08. 22:13 - řidičBOB
- BMW Divize 07.08. 22:09 - M.Z.
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.08. 22:08 - vasco
- Politický koutek 07.08. 21:41 - řidičBOB
- Onboard videa 07.08. 19:40 - Shr3k
- Cyklistické vlákno 07.08. 16:03 - Eda
- S větrem ve vlasech.... 07.08. 15:16 - pavproch
- Nové kombi do 30000€ Automat s adaptívnym tempomatom povinne 07.06. 17:34 - petr_riha