Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford s elektromobily narazil tak moc, že továrnu jen na ně předělává na fabriku na dieselové pick-upy
19.7.2024 | Petr Prokopec
Tohle je ironie, kterou byste nevymysleli, i kdybyste se hodně snažili. Továrna Fordu v Oakville měla od příštího roku vyrábět pět elektrických novinek. Jenže protože o ně skoro nikdo nestojí, modrý ovál tam místo nich bude vyrábět těžké spalovací pick-upy.
„Ententýky, dva špalíky, Ford vyletěl z elektriky, bez klobouku bos, s bateriovým pohonem natloukl si nos.“ Parafráze dětské říkanky dobře vykresluje situaci spojenou, ve které se právě modrý ovál ocitl. Ten již zhruba dvacet let vrší jedno marné strategické rozhodnutí na druhé, pročež na mnoha klíčových světových trzích přestává bodovat. Z této šlamastyky měl automobilce pomoci urychlený přechod na elektromobilitu, což bylo jedno z nejhloupějších rozhodnutí, jaké jsem kdy v automobilové branži zaznamenali. Pokud jste totiž značkou proslulou sto let tím, že tlačíte ceny co nejníže a myslíte hlavně na pracující vrstvy, nemůžete náhle obrátit a prodávat drahé elektromobily pouze velmi dobře placeným manažerům.
Dobře míněné rady jsme směrem k Fordu vysílali několik let v kuse, po celou tu dobu nám ale odpovědí byly jen rozhněvané tváře. Vedení modrého oválu totiž stejně jako politici ztratilo kontakt s realitou a jelo jen dle principu „kdo není s námi, je proti nám“. Pročež pálilo jednu miliardu za druhou, aby nakonec dospělo k tomu, že celý nápad s přechodem na elektromobily byl politováníhodnou „pitomou vizí”. Proto se investice postupně začaly investice původně mířící k bateriovému pohonu stáčet znovu směrem ke spalovacím modelům.
Tento trend dál pokračuje a jeho poslední projev je až ironicky úsměvný. Ford právě oznámil, že jeho továrna Oakville Assembly, která se měla stát fabrikou jen na elektrická auta, bude místo toho od roku 2026 vyrábět ty nejtěžší pick-upy F-Series Super Duty osazené hlavně dieselovými motory 7,3 V8. To je jako kdyby VW začal dělat v plánované továrně na elektrické modely ID dieselový Passat.
A není to jen tak ledajaké přehození výhybky, Oakville se měl stát novým centrem značky pro elektromobilitu. Na letošní rok tak byl naplánován konec výroby Fordu Edge, k čemuž skutečně došlo. Následně mělo dojít na konverzi továrny, která by tak od příštího roku vyráběla hned pět různých elektromobilů. Jenže Ford pod vlivem nezájmu o tento druh aut příchod většiny z nich odložil na rok 2027. A je otázkou, zda v mezičase nedojde na další posuny.
I v případě dodržení daného termínu by ovšem Ford v továrně po tři léta nic nevyráběl, navíc by musel propustit většinu ze stávajících zhruba 1 700 zaměstnanců. To se pochopitelně nelíbilo odborové organizaci Unifor, která již v dubnu zasedla s manažery modrého oválu k jednacímu stolu. A nakonec zjevně přišlo rozhodnutí, které vyhovuje naprosto všem. Šéf značky Jim Farley totiž dodal, že po „pick-upech Super Duty je taková poptávka, že i když továrny Kentucky Truck Plant a Ohio Assembly Plant jedou naplno, nedokážeme ji uspokojit“.
Ford tak znovu hodlá ve větším vyrábět přesně ta auta, která lidé chtějí, a upozaďuje taková, pro která zvedají ruku hlavně politici a aktivisté. Automobilka do kanadského podniku investuje 3 miliardy dolarů (cca 69,3 mld. Kč), aby jej uzpůsobila velkým pick-upům, stejně jako dá práci zhruba 150 novým zaměstnancům, kteří se v továrně Windsor Engine Complex budou starat o navýšení výroby pohonných jednotek určených pro ony dodatečné pick-upy. Že půjde o motory čistě spalovacího rázu, asi ani nemusíme dodávat.
Modrý ovál si maloval, jak od letoška změní továrnu Oakville Assembly Plant na Oakville Electric Vehicle Complex. Jenže nakonec v ní bude vyrábět velké pick-upy se spalovacími motory, jejichž produkci musí taktéž posílit. To je skutečně ironie osudu. Foto: Ford
Zdroje: Ford, Carscoops
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 5 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 46 minutami - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 2 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 3 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 5 hodinami - Poslední malá spalovací Porsche zažila těsně před svým koncem ohromné prodejní vzepětí. Není z toho jasné, o co lidé stojí?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva