Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford prodělal za první kvartál 1,28 milionu Kč na každém prodaném elektromobilu, přesto musí zlevňovat
3.5.2023 | Petr Miler
Chcete si udělat představu o tom, jak utopickým byznysem dnes elektrická auta jsou? Stačí se podívat do kvartálních výsledků Fordu a máte celkem jasno. Modrý ovál tlačí vpřed vozy, na kterých masivně prodělává, upozaďuje pak ty, které živí celý jeho elektrický cirkus.
Elektromobily jsou v tuto chvíli mizerným produktem především z pohledu zákazníka. Neříkáme, že musí jít o špatná či nepoužitelná auta, v poměru hodnoty a ceny ale ve srovnání se spalovacími vozy sehrávají o poznání smutnější part. A to i poté, co byly spalovací modely mnohokrát uměle zdraženy ať už politicky diktovaným přerozdělováním nebo snahou maximalizovat marže na nich ze strany výrobců. Vyplatí se tedy aspoň těm, kteří je vyrábí?
Tesle možná, tradičním výrobcům ani omylem. Nedávno jsme se dozvěděli, jak prodělečným byznysem jsou pro VW, dnes se můžeme podívat na Ford. Ten se včera pochlubil svými kvartálními výsledky, které jsou jako celek pozitivní. Firma po prodělku z posledního loňského čtvrtletí vstoupila do letoška s o poznání lepší bilancí, když od ledna do března vydělala 1,76 miliardy dolarů, tedy asi 37,7 miliardy Kč. Detailní zkoumání výsledků ale mnoho důvodu k radosti nedává.
Jak už mnohokrát zaznělo Ford chce co nejdříve přejít na výrobu a prodej pouze elektrických aut. Proč? To se musíte zeptat jeho, ekonomické motivy k tomu ale nemá. Jak si správně povšimli kolegové z agentur AP a Reuters, Ford na elektrických vozech za první tři letošní měsíce prodělal 722 milionů dolarů. Přepočteno na vyrobené auto to znamená, že v prvním čtvrtletí prodělal víc než 60 tisíc dolarů (1,28 milionu Kč) na každém prodaném elektromobilu. A to se vyplatí.
Co jej tedy živí? No staré dobré vozy s motory s vnitřním spalováním. Na těch vydělal 2,62 miliardy dolarů, takže vydělává 3 715 USD a 4 053 USD (79 500 resp. 86 700 Kč) na každém osobní resp. užitkovém voze. To hned dává smysl nechtít do budoucna prodávat nic než elektromobily, tedy pokud chcete co nejdříve zkrachovat.
Jistě, na výsledky firmy nelze pohlížet jen takto jednoduše, nicméně i tato bilance mnohé naznačuje. Ford nezačal s elektromobily včera, není to tedy tak, že je momentálně provází nějaké dramatické investice z ničeho - investuje „jen” do vývoje v výroby dalších modelů jako u spalovacích aut. Přesto je bilance taková, jaká je. A víc jak milion korun na kuse jsou opravdu velké minusy, nakonec se podívejte na jednotkové zisky u spalovacích modelů.
Tato zpráva navíc přichází v momentě, kdy Ford pod tlakem snižování cen Tesly také zlevňuje svůj Mach-E v USA o další až 4 000 USD, tedy asi 85 600 Kč. Prodělává a zlevňuje, takže nejspíš bude prodělávat ještě víc. Co mu ale zbývá, když jsou elektromobily po všech podporách pořád drahé, pořád ztrátové a pořád nekonkurenceschopné? Moudří dávno tvrdí, že sázka na elektromobily je obrovský hazard. A zůstává jím dodnes.



Ford musel zlevnit elektrický Mustang Mach-E o dalších až 86 500 Kč i v momentě, kdy na každém prodělává přes 1 milion Kč. Tomu se říká dobrý byznys. Foto: Ford
Zdroje: Ford, AP/Reuters
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 5 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nejnovější články
Mercedes konečně našel způsob, jak do nabídky vrátit žádoucí auta, jen s názvem to trochu přehnal
před 56 minutamiTohle je nové nejsilnější spalovací auto všech dob, které může na silnice, jeho brutální motor dává přes 2 000 koní
před 2 hodinamiSoudní dokumenty ukazují další problém vzdáleného přístupu výrobců k vašim autům, Tesla s ním má podvádět se zárukami
před 3 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 5 hodinamiNejprodávanější VW, který za 250 tisíc nabízí víc než Octavie, dostal úplně nový vzhled. Teď vypadá jako laciné čínské auto
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva