Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford přiznal, že na elektromobilech letos prodělá nejmíň 98 miliard, zrušil plány s nimi až do roku 2026
30.7.2023 | Petr Miler
Už loni stála Ford sázka na špatného koně desítky miliard, letos měla být ztráta o polovinu vyšší. Nakonec bude větší více jak dvojnásobně, tedy pokud vše půjde dobře. Plány spojené nejen s letoškem, ale dokonce i s následujícími třemi roky tak míří do kopru.
Řekli jsme to mnohokrát a řekneme to znova: To, že nějaká automobilka pro určitý moment v budoucnosti něco plánuje, ještě neznamená, že se to stane. O budoucnosti na aspoň trochu fungujícím trhu nerozhoduje prodávající, rozhoduje o ní zákazník. A pokud ten nechce to, co mu určitá firma nabízí, plán bude pozměněn, popř. budou vyměněni ti, kteří jej s větší či menší naivitou stvořili.
Navzdory těmto slovům, která bychom si dovolili označit za axiom, mnozí berou avíza automobilek o prodeji určitého množství elektrických aut k určitému datu, jejich podílu na trhu či konci alternativ jako fakt. Přitom absolutně není důvod si myslet, že by naivní plány mohly být naplněny. Skutečně někdo věří tomu, že Škoda bude za pár let prodávat jen elektrická auta, když dnes v Česku, které bylo loni její druhým největším trhem na celém světě, prodává 1,3 procenta takových vozů? Je to prakticky vyloučené, nestane se to, pokud tedy firma nechce spáchat ekonomickou sebevraždu v přímém přenosu.
O škodovce ale dnes mluvit nechceme, jakési vystřízlivění z elektrické kocoviny ještě dříve poznává jiná automobilka posedlá přechodem na produkt nevyžádaný trhem - Ford. Ten už v poslední době několikrát narazil se svými elektrickými záměry s tím, jak se mu kupí na skladě neprodejná auta tohoto typu. A dnes před sebou máme velmi exaktní vyjádření toho, co se nyní u modrého oválu děje.
Firma oznámila své výsledky za první polovinu letošního roku a vlastně si nevede špatně - má letos vydělat 11 až 12 miliard USD (240 až 261 miliard Kč) podle toho, jak se bude odvíjet zbytek letoška. Takže jeho sázka na elektřinu vyšla na jedničku? Omyl, za taková očekávání vděčí jen a pouze spalovacím autům, které mu na jeho „hry s elektrickým proudem” musí vydělat.
Ve skutečnosti automobilka na elektromobilech mohutně prodělává, jen za druhý letošní kvartál na nich propálila 1,08 miliardy USD, tedy přes 23,5 miliardy Kč. Nyní tak očekává, že ztráty z elektromobilů letos dosáhnou 4,5 miliardy dolarů, tedy asi 98 miliard korun. Oproti dřívějšímu odhadu 3 miliard dolarů letošních ztrát je to o polovinu víc, oproti loňskému výsledku (2,1 miliardy dolarů) je to více než dvojnásobek. Ale jinak jde vše skvěle.
Tedy vlastně nejde, protože do kopru míří i někdejší plány. V listopadu 2021 automobilka oznámila, že v roce 2023 prodá 600 tisíc elektromobilů, což už se ani nemůže stát, a tak byl tento plán právě zrušen. A nejde jen o nějaký výkyv - plánem pro rok 2026 byly 2 miliony vyrobených elektromobilů, i tento plán byl po dosavadní konfrontaci s realitou zrušen. Pro jistotu tak, že ani nebyl nahrazen jakýmkoli jiným.
Šéf Fordu Jim Farley, který je elektromobily posedlý jako málokdo, k věci řekl, že sázka firma na elektrická auta dolarů čelí zpomalující poptávce po takových modelech. Tak co takhle nabízet jiná? Takovou změnu záměrů Ford jistě neoznámí, i když má před očima, co ho živí a co ho táhne ke dnu. Tržní realita ho ale k takovému kroku donutí, evidentně se to děje už teď.
Je to šokující, ale obtížně použitelné elektromobily za nesmyslné ceny, které mají nejasné vyhlídky na dlouhodobou existenci, zase tak moc lidí nechce. Ford to má přímo před očima, přesto své plány mění pouze pod tíhou okolností. Foto: Ford
Zdroje: Ford, Bloomberg
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 5 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před hodinou - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 2 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 4 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 5 hodinami - Poslední malá spalovací Porsche zažila těsně před svým koncem ohromné prodejní vzepětí. Není z toho jasné, o co lidé stojí?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva