Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford o fatálních problémech převodovek věděl roky a nedělal nic, teď musí platit
12.7.2019 | Mirek Mazal
Soudní dokumenty a dobová interní komunikace teprve odhalují, jak moc dobře Ford věděl, co pouští na trh a kolikrát bylo vedení upozorněno na problémy. Nestalo se nic, úspora nákladů vyhrála, teď bude stát možná i přes 100 miliard.
Na celém světě žije 1,9 milionu lidí, kteří si koupili Ford Focus nebo menší Fiestu předchozích generací. Prodej těchto aut proběhl standardním způsobem, v útrobách obou modelů se ale skrývala časovaná bomba v podobě zpackaného automatického řazení DPS6 s obchodním označením PowerShift. To rychle otrávilo život mnoha nicnetušícím řidičům a nešlo o náhodu. Automobilka o problémech věděla, neřešila je ani před uvedením na trh, následně je roky zastírala, otálela s řešením reklamací a nakonec vinu ve většině případů hodila na zákazníky. Ti se ale nedali a s firmou se úspěšně soudí.
Právě další z probíhajících sporů a dokumentace získaná kolegy z Detroit Free Press ukazuje, jak hluboko v problémech Ford je. Bude v jeho pozici těžké zastřít své pochybení a vyhnout se platbě miliard dolarů na odškodněních. Problémy se týkají hlavně Focusů vyrobených v letech 2012 až 2016 a Fiest z let 2011 až 2016, u nichž si zákazníci opakovaně stěžovali na „prokluzování, zasekávání a samovolné vyřazování během jízdy“ právě u dvojspojkových převodovek PowerShift. Automat se ale objevil i v dalších modelech.
Svět se o problémech dozvěděl nejprve z Austrálie a dalších menších sporů, které Ford už miliardy stály, teď jsou to ale pro něj domovské Spojené státy, kde je problém s pomocí získaných interních dokumentů rozplétán mnohem sofistikovaněji. Materiály prezentované u soudu ukazují, že už v roce 2010 jeden z techniků značky poznamenal k vývoji převodovky, že „MUSÍ BÝT VYLEPŠENA”, než se dostane do prodeje. Už na to ale nikdo nedbal a potíže se jen kupily.
O rok později interní analýza firmy konstatovala, že Ford by měl zvolenou technologii opustit a raději vsadit na jiné řešení. Už bylo ale příliš pozdě. Automobilka prý chtěla co nejdříve v době ožívajících trhů po globální finanční krizi dostat modely s moderními automaty do prodeje a sázka na alternativní řešení by uvedení zpozdila asi o rok. To bylo v době vlády Alana Mullalyho nepřijatelné, a tak byly zfixlovány závěry kontrolních mechanismů a převodovka se dostala až do sériových vozů.
Byl to průšvih hned o začátku a dokonce právní oddělení firmy upozorňovalo vedení na možné důsledky. Kvůli samovolnému vyřazování ve vysokých rychlostech hrozila i bezpečnostní rizika, která mohla vyústit ve velmi drahé spory. Automobilka opět nedbala - pokud prý autu fungují brzdy a světla, bezpečnostní riziko neexistuje, stačí přece vyhodit blinkr a zastavit u kraje dálnice.
V roce 2013 se začaly ve firmě kupit i stížnosti od dealerů, kteří museli snášet hněv zákazníků kvůli neustálým problémům a následným opravám. Převodovky prý vydržely kolikrát jen okolo 16 000 km, než se pokazily a musely být opraveny či vyměněny. Takto to šlo dokola a dealery už nebavilo vypadat jako ti špatní, když podle nich byl špatný Ford. Nestalo se znovu nic.
Situace šla takto dále a dále, ještě v roce 2016 ale Ford vše tutlal. Opět interní analýza tehdy informovala vedení: „Krom právních rizik mohou výdaje spojené s kvalitou dosáhnout 3 miliard dolarů,” pravil odhad pro léta 2017 až 2020. Jak to bude s oněmi 3 miliardami, nevíme, ona právní rizika ale svou cenu mají - další 4 miliardy USD.
Právě tolik by musela automobilka zaplatit, kdyby měla odškodnit všechny poškozené zákazníky v souladu s podanou hromadnou žalobou. Spor zatím není u konce a nelze očekávat, že by soud potrestal Ford úhradou plné částky, to se obvykle v těchto případech nedělá. Ford ale fiasko s PowerShifty jistě bude ještě stát miliardy, přitom je třeba se ptát, kolik by stálo, kdyby firma konala v kterémkoli s dříve popsaných bodů? Nepochybně by to nebylo málo, zcela jistě by ale šlo o nižší sumu, než jakou firma bude muset platit dnes. Kvůli jednomu hloupému, uspěchanému uvedení problematického produktu na trh...









Převodovky PowerShift se kazily roky a Ford na to nebyl schopen či spíše ochoten adekvátně zareagovat. Teď doplácí na liknavost, která jej může stát i přes 100 miliard korun
Zdroj: Detroit Free Press
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 6 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 7 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 9 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
před 10 hodinamiNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
dnes
Živá témata na fóru
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan