Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford Mustang 2013 oficiálně: až 650 koní a 320 km/h
15.11.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Bitva o nesilnější novodobý pony car má nového lídra. Pozici Camara ZL1 zaujme Mustang Shelby GT500 schopný jezdit více než 320 km/h.
Teprve včera jsme vám přinesli první fotografie detailů „nového“ Mustangu modelového roku 2013 a s odvoláním na americký Car and Driver uvedli předpokládané údaje nejvýkonnější verze Shelby GT500. Tato předpověď ale byla těžce vedle, Ford svými právě představenými oficiálními parametry překonal všechna očekávání.
Na vrcholu modelové řady se nic nemění, Shelby GT500 ale zastiňuje nejen zbytek stáda modernizovaných Mustangů, ale novým motorem zesměšňuje Camaro ZL1, Corvette ZR1, zastiňuje Ferrari 458 Italia a dokonce dohání Lamborghini Aventador. Ford pochopitelně považuje za svého hlavního rivala koncern General Motors, ale v tomto souboji ztrácejí hlavně evropské značky ohýbající páteř pod tíhou pokut za nadlimitní emise. Automobilky ve Spojených státech to za pár let čeká taky, ale podle současného stavu to vypadá jako na poslední Jim Beam party před nástupem do protialkoholické léčebny.
Modrý ovál nasazuje pod kapotu Mustangu nový 5,8litrový celohliníkový osmiválec s větším a účinnějším mechanicky poháněným kompresorem TVS 2300. Uvnitř agregátu pracují vačky s novým profilem, byl posílen chladicí systém i spojka. To je celkem pochopitelné, motor dává až 650 hp, tedy cirka 659 koní a 816 newtonmetrů. Výkon je na zadní kola přenášen přepracovanou šestistupňovou manuální převodovkou (s novým uložením, převody i ložisky) skrze karbonový kardan. Standardní provedení je pak možné rozšířit o paket Performance, který obsahuje (snad i povinný) mechanický samosvorný diferenciál typu Torsen a elektronicky řízené tlumiče Bilstein pracující v režimu Normal nebo Sport.
Tím ale výčet speciální výbavy ani zdaleka nekončí. Zákazníci si budou moci objednat paket Track, který přidává externí olejový chladič, a dodatečné chladiče převodovky a diferenciálu. Bez příplatku jsou pak brzdy Brembo se šestipístkovými třmeny vpředu a nová kovaná 19" kola s možností objednat si dvacítky. Shelby GT500 nejenže má o 78 koní vyšší výkon a o 62 newtonmetrů více než Chevrolet Camaro ZL1, ale jeho pohotovostní hmotnost 1 746 kg je o 122 kg nižší.
Po stránce designu se toho ale moc nezměnilo. Firma decentně upravila světla, vytvořila nový nárazník se spoilerem a vyšším přítlakem. Čas akcelerace potřebné k dosažení 60 mil/h nebo nám bližším 100 km/h Ford nezveřejnil, ale maximální rychlost nového GT500 činí „více než 322 km/h“.
Jak již bylo zmíněno, „upgrade” se netýká pouze nejsilnější verze ale celé modelové řady. A to znamená, že také ceněného Mustangu Boss 302 s atmosférickým motorem. Kromě drobných stylistických změn a „rychlého“ pruhu na kapotě jsou zde i nové boční nálepky ve tvaru hokejky vzdávající hold původnímu modelu Boss 302 z roku 1970. Přibyl rovněž lak School Bus Yellow ze závodního vozu Mustang Boss 302 od Buda Moora, se kterým pilot Parnelli Jones zvítězil v roce 1970 v šampionátu Trans Am. A pochopitelně nemůže chybět ani speciální provedení Laguna Seca Edition, která ale vyměnila původní červeně lakované (kontrastní) prvky za decentně šedivou Sterling Gray. Stále ovšem platí, že místo zadních sedadel dostanete ochranný rám z ocelových trubek. Zajímavostí je, že původně zadeklované otvory v přední masce chladiče po mlhovkách jsou u nového vozu nyní funkční. Ford tvrdí, že se je kvůli lepšímu chlazení motoru vyplatí při vyšší zátěži otevřít.
Po mechanické stránce se toho moc nezměnilo. Jiná je například spojka s odolnějším obložením, těsněji poskládané kvalty v šestistupňovém manuálu zůstaly identické. Boss 302 modelového roku 2013 má pořád ten samý pětilitrový osmiválec o výkonu 444 hp (450 k) při 7 400 ot./min. a točivém momentu 515 Nm při 4 500 ot./min., samosvorný diferenciál s karbonovými lamelami nebo příplatkový Torsen s vyšší svorností, který vám pak bezplatně zajistí i sedačky Recaro.
Krapet se ale změnilo nastavení podvozku. Ford v tiskové zprávě uvádí, že Boss dostal pružiny s hustším vinutím, tužší silentbloky a tlustší zadní stabilizátor. Automobilka ale zároveň tvrdí, že skutečným klíčem k ovladatelnosti tohoto modelu jsou stavitelné tlumiče i délka propružení a oproti Mustangu GT snížený podvozek - o 11 mm vpředu, o 1 mm vzadu.
Když už jsme si podrobně představili dvojici nejsilnějších modelů na rok 2013, patřilo by se napsat alespoň malou zmínku o základních modelech s motory 3,7 V6 a 5,0 V8. Úpravy se opět týkají přepracované přední části s větší maskou a hlubším spoilerem pod nárazníkem, předních a zadních lamp s LED, designu 17 až 19" kol nebo můžete mít za příplatek v kabině kůží čalouněná Recara z modelů Boss a Shelby. Výkon osmiválce byl zvýšen ze 402 na 420 hp (426 koní) a za zmínku stojí také paket Performance dodávaný k verzi GT s manuální převodovkou. Obsahuje účinnější chladič motoru, samosvor Torsen z modelu Boss 302 a lepší brzdové obložení, které lze paketem Brembo Brake rozšířit rovněž o výkonnější brzdový systém.
Ke zbytečným, ale roztomilým li(bl)bůstkám zase patří například projekční LED umístěné ve spodní části vnějších zpětných zrcátek, které po odemknutí auta osvětlují silnici siluetami poníka. Myslím ale, že i největší odpůrce amerického kýče by byl ochoten Mustangu odpustit, kdyby se konečně objevil oficiálně i na Starém kontinentu. Některé evropské značky totiž jaksi začínají zapomínat, jak se dělají pořádné motory a že k ideální zábavě patří také manuál...
Kompletní galerie snímků Mustangu 2013 vč. Shelby GT500 a Boss 302
Ford Mustang a Ford Mustang GT
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 4 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 5 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 7 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 8 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva