Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford Focus Electric dorazil do Evropy, odhaluje recept na neprodejné auto
22.8.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Cena přes milion Kč, kapacita akumulátorů odpovídající ani ne 7 litrům nafty, doba dobíjení 7 hodin, hmotnost 1 700 kilogramů. To se přece nedá prodat.
Ford začal elektrickou verzi poslední generace Focusu nabízet americkým zákazníkům v druhé polovině roku 2011 a už tedy se zdálo být neodvratné, že tento vůz jednoho ošklivého dne dorazí i k evropským dealerům značky. Tato očekávání bylo na místě mírnit v momentě, kdy se ukázalo, že tenhle „elektrikář” je v USA totální propadák a přeplněné sklady je nutné řešit razantním zlevněním, Ford ale ani tento neúspěch neodradil - Focus Electric právě začal nabízet na některých trzích Starého kontinentu, a tak se pojďme podívat, co nabídne.
Zřejmě nejhalasnější entré si odbyl v Holandsku, jistě ne náhodou. Tamní lokální penále za emise CO2, které jdou ještě nad rámec extrémního přerozdělování ze strany EU (připomeňme jen, že výrobci aut si dnes mohou započítat každý prodaný elektromobil jako 3,5 prodaného auta s nulovými emisemi, což představuje nepřímou dotaci skoro 700 tisíc Kč na jeden elektromobil) elektřinou poháněné vozy velmi favorizují a Ford si zřejmě největší potenciál slibuje právě od trhů, jako je tento. Když si dáme dohromady, jaké všemožné výhody se jemu i zákazníkům prodejem každého elektrického Focusu dostane, mohla by z toho být docela zajímavá nabídka. Jenže není. Ne, není.
Nebudeme-li dlouze obcházet horkou kaši, pak můžeme hned zkraje říci, že vůz bude v Holandsku k mání za těžko uvěřitelných 39 990 Eur, asi 1 030 tisíc Kč. To jsou peníze, za které je možné koupit už hodně dobrá auta této třídy, třeba i takové BMW M135i, jeden z nejlepších kompaktů vůbec. Co vedle něj nabízí Focus Electric?
Je to skutečně mimořádně slabá sada argumentů, shrnout by je šlo do množiny označené slovem „nic”. Vůz je poháněn elektromotorem o výkonu 145 koní, což nezní marně, výsledná dynamika ale odpovídá tak polovině - zrychlení na stovku za 11,4 sekundy bude ještě snesitelné, maximální rychlost omezená na 137 km/h už ale musí být místy přítěží. Důvodem ne zrovna přesvědčivé dynamiky je dozajista i pohotovostní hmotnost 1 700 kilogramů, za kterou vůz může poděkovat paklíku li-ion akumulátorů o kapacitě 23 kWh. Autu totiž přidávají na bedra plných 300 kg.
Takže alespoň dojezd bude stát za to? Ani ne, 23 kWh elektrické energie je s přihlédnutím k rozdílné efektivitě elektrického a spalovacího motoru ekvivalent asi 6,7 litru nafty a sami si zřejmě dokážete představit, jak daleko s takovým množstvím paliva v jedenatřičtvrtětunovém cvalíkovi dojedete. Pokud ne, dojezd podle euronorem jako vodítko nepoužívejte, avizovaných 162 km ujede na nabití jen jistý Gerhard P. Realističtější je dojezd podle amerických norem (122 km), i ten ale zní trochu optimisticky. Něco přes 100 km by ale s autem ujet klidným tempem jít mohlo.
Co pak? No dobít, pochopitelně. 23 kWh budete z běžné zásuvky dobíjet kolem 7 hodin, s čímž kupodivu souhlasí i Ford a dodává, že s 32 A pod palcem (kdo je má...) je možné akumulátor dobít za 3-4 hodiny, ze starších zásuvek (patrně míní 10 A) pak za necelých 11 hodin. Cestu z Aše do Ostravy si tedy můžete naplánovat tak na 2 dny.
Nějaké další výhody? Ford říká, že regenerativní brzdění vozu dokáže shromáždit až 95 % „probrzděné” energie, což zní dobře. Je ale otázka, k čemu vám taková rekuperace při nutně (jinak byste nedojeli už nikam...) úsporném stylu jízdy bude, pravděpodobně zabrzdíte jednou za 100 km, pokud vůbec. Za jistou výhodu pak lze považovat i relativně vysokou standardní výbavu vozu odpovídající stupni Titanium, ale jinak?
Tohle je zkrátka jedna z nejhorších nabídek na trhu, dokonalý pojízdný recept na neprodejné auto. Ford se z Amerického neúspěchu evidentně příliš nepoučil a chce si jej zopakovat i v Evropě. Je-li tomu tak, můžeme mu předem pogratulovat - s touto nabídkou nemůže šlápnout vedle. Sám se o tom přesvědčí se už v září, kdy první kousky dorazí k dealerům.
Snímky evropské verze elektrického Focusu zatím nemáme k dispozici, do toho amerického by se ale měl lišit jen v typických detailech. Na Starém kontinentu se ostatně bude i vyrábět...
Zdroj: Autoweek.nl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 11 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 9 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 10 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 11 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva