Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford Focus 1,0 EcoBoost: motor 1,6 Ti-VCT má na kahánku
19.9.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Ford zveřejnil podrobnější technické informace k litrovému tříválci, který již brzy zamíří nejen do Focusu. Nakonec to není HyBoost, ale EcoBoost.
Přiznáme se bez mučení, že jsme se do zpráv okolo tříválcového Focusu trochu zamotali. Nejprve jsme vás správně informovali, že Fordův kompakt dostane litrový tříválcový motor přeplňovaný turbodmychadlem a že bude představen na stále aktuálním autosalonu ve Frankfurtu. Hned další den jsme se ale nechali zmást zprávou o Fordu Focus HyBoost, který je též vybaven litrovým tříválcem, ale i trochou elektrických pomocníků navíc a představil se světu ještě o pár dní dříve. Mysleli jsme si, že právě to je ten avizovaný nový typ, nakonec ale jde o úplně jiný projekt. Focus 1,0 EcoBoost byl totiž tím modelem, který výrobce před Frankfurtem avizoval a HyBoost můžeme pro tuto chvíli v klidu pustit z hlavy jako experimentální záležitost.
Novinka určená rovnou pro sériovou výrobu je nakonec vybavena docela konvenčním tříválcem a představila se opravdu až ve Frankfurtu, jak bylo avizováno. Nyní tedy vše uvádíme na pravou míru a nabízíme vám podrobnější informace o novém nejmenším agregátu modrého oválu, jenž bude postupně nasazen v několika jeho modelech. Již nyní víme, že kromě nového Focusu se objeví také v modelu C-Max, B-Max a bylo by zvláštní, kdyby si časem nenašel cestu také do Fiesty a možná i do nějaké silnější verze městského mini Ka.
Malý tříválec s objemem 1,0 litru a obchodním názvem EcoBoost vyvinulo technické centrum Fordu v Duntonu v Essexu a dostal přeplňování, variabilní časování nasávacích i výfukových ventilů Ti-VCT, přímé vstřikování paliva a bude k mání ve dvou výkonových variantách. Slabší verze nabídne 100 koní ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou, silnější 120koňové provedení se bude kombinovat s manuálním šestikvaltem.
Ford upozorňuje, že v zájmu zrychlení reakcí motoru je turbodmychadlo poháněné výfukovými plyny velmi malé. A díky celkovému snížení jeho hmotnosti i setrvačních hmot má být jeho odezva extrémně briskní a turbo bude schopné roztočit se až na 250 tisíc otáček. To je též důvodem, proč maximální točivý moment silnějšího motoru 170 newtonmetrů bude mít řidič pod plynem již od 1 300 ot./min. a pod tuto hodnotu neklesne do 4 500 ot./min. Nominální otáčky (tedy otáčky nejvyššího výkonu) ovšem Ford neuvádí.
Uvádí ale to, že cílem bylo nahradit atmosférickou šestnáctistovku a dostat se s emisemi oxidu uhličitého pod 120 g/km, což je nejen pod hranicí, kdy už automobilky nebudou muset od ledna platit pokutu (hranice byla stanovena na 130 g), ale též pod limitem výhodnějšího daňového zatížení v některých státech EU. Jak ale Ford potvrzuje, tříválec nemá být pouze specialitou pro trhy Evropské unie, ale brzy se objeví rovněž ve Spojených státech, Číně a dalších regionech a stejně jako Focus se stane globálním produktem.
Ford se v tiskové zprávě nezapomněl pochlubit, že 1,0 EcoBoost patří k jeho nejvyspělejším pohonným jednotkám a slibuje nejen výkony odpovídající výrazně většímu objemu, ale též adekvátní životnost. Automobilka uvádí, že agregáty mají za sebou měřící cykly odpovídající ujeté vzdálenosti 720 tisíc kilometrů, včetně zátěžových testů na 360 tisíc km.
Ke konstrukčně neobvyklým prvkům tohoto motoru patří například svody integrované do hlavy válců, což podle Fordu sníží teplotu výfukových plynů, a na rozdíl od větších jednotek řady Ecoboost není blok motoru hliníkový ale litinový. Konstruktéři vysvětlují toto rozhodnutí docela logicky - dovolilo jim o 50 procent snížit energetické nároky potřebné k zahřátí tříválce po studeném startu.
Aby automobilka eliminovala přirozené, nicméně nežádoucí vibrace tohoto motoru, které by se neblaze podepsaly na kultivovanosti, použila docela neobvyklé řešení. Místo tradičního vyvažovacího hřídele, který je vcelku účinný, ale motoru odebírá výkon, konstruktéři použili záměrně nevyvážený setrvačník a řemenice.
K dalším zajímavostem (na tuto objemovou třídu) patří použití vypínatelného kompresoru klimatizace i olejového čerpadla, systému stop-start, regenerativní brzdění a aktivní klapky nebo spíše žaluzie před chladičem snižující aerodynamický odpor. V celkovém výsledku ale bude mnohem zajímavější, zdali se tomuto motoru opravdu podaří snížit reálnou spotřebu oproti atmosférické jedna šestce a jaká bude ve srovnání s ním jeho cena a spolehlivost.
Tip: Projděte si také další novinky letošního frankfurtského autosalonu.
Atmosférická šestnáctistovka bude nahrazena tříválcem 1,0 EcoBoost již v příštím roce
Nový Focus v našem letošním testu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 4 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před hodinou - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 3 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 4 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 5 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva