Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford Fiesta ST 2012: další ostrý Ford je na světě
13.9.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(živé foto) Ford se jal zaplavit Frankfurt vlnou sportovních modelů. Po ostrých Focusech ST a ST-R je tu stejně ambicózní Fiesta ST.
Podobně jako čerstvě odhalený Volkswagen Beetle R si i tento malý sportovec říká „Concept”, také v tomto případě je ale zřejmé, že jde o předprodukční provedení, které se od toho ryze sériového bude lišit leda v detailech. Však se již nějaký ten měsíc jako o hotové věci hovoří o tom, že nové „eSTéčko” přijde na trh již příští rok a dnešní premiéra nikterak divoké studie tyto domněnky jen stvrzuje.
Fiesta ST je po sériovém Focusu ST a závodním Focusu ST-R již třetí sportovně laděnou novinkou Fordu na letošním IAA, Capitovi hoši se tedy letos pořádně snaží. Jestli je to snaha marná, nebo účelná, to už z následujících informací posuďte sami.
Předně je třeba podívat se na zoubek designu Fiesty ST. Ten nepřináší větší překvapení, když na již dosti dynamické základní linie karoserie „dověšuje” další vysportované doplňky. Sada nárazníky-prahy-křídlo-výfuk-kola našla uplatnění i zde a z průměru vybočuje tato úprava snad jen mohutnou, šestiúhelníkovou maskou chladiče plnou leskle černých voštin. A také zadním difuzorem, který není vyveden v obvyklé černé barvě, ale pyšní se černo-červenou barevnou kombinací. Kola jsou 17" (na dnešní dobu tedy vcelku malá, díky za to) a pasáž o vzhledu můžeme zakončit informací, že vůz je lakován v oranžové metalíze s obchodním označením Molten. A vlastně ještě jedna věc - ani Ford se neubránil mámení tvrzení, že vzhled vozu je inspirován závodním speciálem pro seriál WRC, ten ale vypadá přece jen trochu jinak...
Interiér ja, jak si můžete povšimnout, skryt za začerněnými okny, a tak se co do informací o něm můžeme spolehnout jen na básnění výrobce. Ten hovoří o uspořádání orientovaném na řidiče a sportovních sedadlech Recaro ve stejném barevném provedení, jakým se skví karoserie. Zbytek si musíme domyslet, příliš velké kreativity ale netřeba - sportovní volant, nášlapy pedálů, hlavice řadící páky, nějaké ty nové budíky na palubní desce, to vše lze v interiéru nové Fiesty ST očekávat. Ale dost bylo představ o vzhledu, pojďme pod kapotu.
Jak možné tušíte, o pohon tohoto vozu se stará stejná jednotka, kterou používá i Fiesta WRC. Tedy ne úplně ta samá, ale se stejnými základními parametry - objemem 1,6 litru a přeplňováním turbodmychadlem. Jde tedy o motor 1,6 EcoBoost, jenž jsme vyzkoušeli v novém C-Maxu nebo ve faceliftovaném Mondeu Combi a který disponuje proměnným časováním sacích a výfukových ventilů nebo přímým vstřikem paliva do válců.
V tomto případě je agregát naladěn na výkon 132 kW (180 koní), který pramení z točivého momentu až 240 Nm. Výkon dále putuje do šestistupňové manuální převodovky a odkud na kola přední nápravy. Ford se nezmiňuje o samosvorném diferenciálu (takže zřejmě žádný nebude, ostatně u modelů ST ostatně ani obvykle nebývá), u krocení přenosu síly motoru na přední osu se ale dá očekávat podobný způsob krocení jako u včera představeného Focusu ST. Tedy více elektronicky než mechanicky.
Dynamika Fiesty ST je více než uspokojivá. Ford hovoří o schopnosti zrychlit z klidu na stovku za méně než sedm sekund a dosáhnout maximální rychlosti přesahující 220 km/h. Nebyla by to dnešní novinka, kdyby nebyla zelená jak brčál, a tak se Ford zmiňuje i o nízkých emisích CO2, jenž nepřekročí 140 g/km. Z těch lze dovodit i výši kombinované spotřeby, která by měla činit něco kolem 5,5 litru benzinu na 100 km.
O podvozku a jeho zavěšení jsme se toho mnoho nedozvěděli, lze ale očekávat trochu snížení a přitvrzení. Výrobce přesněji hovoří jen o úpravě geometrie, která zajistí „akční” chování vozu, jenž nezaskočí ani méně zkušené řidiče. Hm, tuhle větu psal někdo z marketingu, takže zase nevíme nic. O mnoho sdílnější nebyl ani šéf vývoje sportovních Fordů Jost Capito, který mj. zmínil schopnost vozu oslovit širší spektrum zákazníků, což naznačuje cosi o kompromisním naladění vozu. Takovým ale Fordy s písmeny ST ve jméně disponovaly vždy, a tak zatím opravdu nevíme, kam se automobilka s novou Fiestou hodlá posunout, pokud vůbec někam. Ostatně, nám se předchozí Fiesta ST jízdně líbila a ta nová by mohla být klidně stejná.
Zatím nepadlo jasnějšího slova o tom, kdy bychom mohli vidět novou Fiestu ST v sériovém provedení naživo. Docela bychom si ale vsadili na ženevský autosalon roku 2012.




Koncept nové Fiesty ST na oficiálních fotkách
Ford Fiesta ST 2012 Concept naživo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nejnovější články
Ford zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
před 7 hodinamiJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
před 9 hodinamiItalové odhalili protijed na moderní auta. Má motor V8 bez turba, manuál a dokonce zapalovač s popelníkem
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraNissan je na tom skutečně zle. Po rekordní ztrátě vyhodí 20 tisíc lidí, zavře 10 továren, zastavil téměř veškerý vývoj
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... před 4 hodinami - northwind
- Detektory policejních radarů před 7 hodinami - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.13. 20:35 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.13. 12:10 - H357
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan