Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford F150 2013: americká legenda pokračuje
10.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Skromná legenda, pracant a nejoblíbenější automobil Spojených států v jednom má za sebou menší modernizaci.
Vyrábí se od roku 1948, po silnicích jezdí jeho dvanáctá generace a už třicet let po sobě je absolutně nejprodávanějším automobilem ve Spojených státech. A abychom nezapomněli, tak rovněž pětatřicet let nejprodávanějším pickupem vůbec.
Úspěch Fordu série F a především jeho nejmenší verze F150 je pro běžného evropského motoristu, který vlastní svůj vysněný hatchback nebo kombi a k německým vozům vzhlíží jako ke svatému vrcholu technologického pokroku, takřka nepochopitelný. Obrovský vůz s masivním motorem, obrovskou otevřenou korbou a XXL rozměry všeho, kam jen oko spočine.
Američané na něj ale nadají dopustit. Není to jejich modla, ale jako pracovní nástroj pro miliony lidí se osvědčil skvěle. Před pár lety, v době největší recese, spadla prodejní čísla ve srovnání se začátkem minulé dekády na polovinu, od roku 2010 se ale čísla opět přehoupla přes půl milionu a stále stoupají.
Aktuální model je v prodeji od roku 2008, v jeho základní konstrukci ovšem mnoho „aktuálního“ není. F150 se i v jedenadvacátém století spoléhá na žebřinový rám, tuhou zadní nápravu odpruženou listovými pery a asi jediným záchvěvem moderní šasí jsou přední dvojité lichoběžníky doplněné tlumiči a vinutými pružinami.



Pohonné jednotky vozu jsou naopak navýsost aktuální, revidované v loňském roce, výlučně benzínové a sdílené s jinými modely Fordu, třeba s aktuálním Mustangem. Základním motorem je atmosférický vidlicový šestiválec s objemem 3,7 litru, variabilním časováním Ti-VCT, výkonem 306 koní (při 6 500 ot./min.) a točivým momentem 377 newtonmetrů (4 000 ot./min.). Podle amerických norem žere tato sto padesátka ve městě 13,8 a na dálnici 10,2 l na 100 km.
Nad tímto agregátem stojí další šestiválec, přičemž společně dnes tvoří více než polovinu všech motorizací pro F150. Druhý motor má ovšem turbodmychadlo a navzdory o kousek menšímu objemu (3,5 l) výrazně vyšší výkony. Ecoboost v americkém stylu nabízí 370 koní (při 5 000 ot./min.) a 569 Nm při 2 500 otáčkách. Spotřeba ve městě činí 14,7 a 10,7 l/100 km, což není málo, ale na druhou stranu může tento vůz táhnout přívěs do hmotnosti přes 5,1 tuny a naložit na svá „záda“ dalších 1,4 tuny nákladu.
O něco méně (4 500 kg) snese na kouli F150 5,0 V8 Ti-VCT o výkonu 365 koní (5 500 ot./min.) a točivému momentu 515 newtonmetrů (4 250 ot./min.) a spotřeba je papírově ještě o kousek vyšší - město 15,7 a dálnice 11,2 litru benzínu na stovku.
Vrcholem nabídky zůstává vidlicový osmiválec SOHC, dvojicí ventilů na válec a objemem až 6,2 litru. Přes svůj vyšší věk si tato jednotka také poradí s přívěsem o hmotnosti až 5 100 kg a to díky 417 koňským silám (5 500 ot./min.) a točivému momentu 588 newtonmetrů (4 500 ot./min.) Parametrům odpovídá rovněž spotřeba - na dálnici a vzhledem ke schopnostem ještě snesitelných 13,1, ale ve městě již nemalých 18,1 l/100 km.
Všechny uvedené spotřeby se týkají modelů s pohonem pouze zadních kol (takže čtyřkolky budou ještě o něco žíznivější) a šestistupňovou automatickou převodovkou, protože jiná na výběr ani není.
Ptáte se, proč najednou tolik zájmu o ryze americký a ne zrovna rychlý nebo sportovní stroj? O Fordu F150 jsme se zatím nerozepisovali a kromě toho pro něj automobilka právě v rámci modelového roku 2013 připravila menší facelift.
Ten spočívá v doplnění vozu o přepracovaný přední gril a doplnění lépe vybavených vozu o přední projekční světla HID a nově tvarovaná osmnácti a dvacetipalcová kola. Vybrané vozu budou mít navíc také teleskopicky výsuvná a sklopná zpětná zrcátka (pokud si to nedokážete představit, video řekne více) a v katalogu se objevilo také několik nových odstínů karoserie. Jde o metalické barvy Blue Jeans, Kodiak Brown a Ruby Red.
Kabinu Fordu F150 návrháři vybavili 4,2palcovým (107 mm) multifunkčním displejem a rozhraním MyFord Touch s ovládáním na volantu a od výbavy XLT nebude chybět ani hlasové ovládání SYNC, známé také již z evropských modelů. Jako naprosto nezbytný prvek modernizace nesmí chybět ani nějaké to nové čalounění.
Ceny? Začínají na částce, která je rovněž strůjcem úspěchu tohoto vozu. Nejlevnější F150 XL s nenalakovanými nárazníky, ocelovými koly a jednoduchou kabinou s jedním párem dveří pořídíte ve Spojených státech od 23 495 dolarů, tedy asi 480 tisíc. Nejdražší, plně vybavená čtyřdveřová verze F150 Harley Davidson ovšem také nestojí majlant - může být vaše už za 50 025 dolarů, což je plus mínus rovný milion.
Kompletní galerie snímků Fordu F150 s novinkami pro rok 2013
Vyrábí se přes šedesát let a ve Spojených státech je jasnou jedničkou
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
před 9 hodinamiUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
Náhle zastavená výroba v Polsku neznamená konec, Stellantis ukázal nový model své levné značky, už 15.
před 5 hodinamiNěmci poznávají „kouzlo” zelené ekonomiky. Lidé si stěžují na málo dobíjecích stanic, třetinu jich ale nikdo nepoužívá
před 7 hodinamiMercedes hledá spásu ve volantu bez věnce a bez fyzického spojení s koly, působí to dost zoufale
před 8 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
před 9 hodinamiBMW strhlo kamufláž z chystané nové řady 3, tady jede vaše příští auto splnitelných snů. Anebo ne?
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.24. 22:22 - Stepan
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- S větrem ve vlasech.... 04.24. 16:27 - pavproch
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle
- Dotazník- manuál vs. automat? 04.23. 12:58 - klara07