Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford Evos: úvod do nové kapitoly designu, už zase...
31.8.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Ford mění tvary svých vozů jako ponožky. Místo evropského kinetického stylu nastupuje po šesti letech směr nazvaný prostě New Global Design.
Pro řidiče vyhledávající zajímavé zážitky za volantem byl Ford téměř vždycky přitažlivou volbou. Ne že by to platilo pro každý model a s jakoukoli motorizací, ale tyto vozy byly schopny nabídnout nadprůměrné jízdní vlastnosti a to dokonce i potom, co přestaly hrabat těmi správnými kolečky. Jenže pokud jde o design, jakoby se Ford nikdy nedokázal zcela najít. Vzpomínáte si na tu velkou slávu v 90. letech, kdy Ford zavedl stylistický směr New Edge? Byl to návrh Jacka Telnacka, viceprezidenta pro design, a plány byly nemalé.
V Evropě New Edge docela fungoval. Objevil se Ford Ka, který později dosáhl skvělého komerčního úspěchu. Vzápětí dorazily zajímavé modely jako Puma a Cougar, ale hlavně první generace Focusu, která získala titul Auto roku 1999. Jenže to, co zabralo na starém kontinentu, jinde vyvolávalo rozpaky. Důvodem byl fakt, že design New Edge byl na jiných kontinentech dodatečně aplikován na existující auta v rámci jejich modernizace a to bylo dost poznat. Typickým příkladem byla čtvrtá generace Mustangu postavená na oblých křivkách, na kterou posléze naroubovali hranatá světla. Stejně dopadl Windstar nebo australský Falcon. Ta nekonzistence přímo bučela.
Ford Eos na vybraných snímcích. Dobře si prohlédněte ten první pořízený u též u nás zmiňované benzinové pumpy v Itálii
O něco lépe si Ford vedl minulou dekádu, kdy se rozhodl místo New Edge zavést stylistický jazyk Kinetic Design, jehož autorem byl Martin Smith. Poprvé byly „kinetické linie“ prezentovány při odhalení studie SAV Concept v roce 2005, ze které se později vyvinul Ford S-Max, následované konceptem iosis (Mondeo). Inspirace se šířila napříč všemi novými následujícími novinkami, jenže Ford po zkušenostech neriskoval a Kinetic Design zůstal vyhrazen pro Evropu. Jak ale můžeme vidět, dlouho tu už asi nebude.
Ford dorazí do Frankfurtu s koncepční studií nazvanou pro české ucho poněkud zvláštním jménem Evos, která má prezentovat další nový stylistický směr. Tentokrát opět globální. Vůz na první pohled vypadá jako pozůstatek rychlé lásky mezi Astonem Martin a Fordem Focus. Více asi napoví fotogalerie, nicméně za dvoudveřovou karoserií typu kupé se ukrývá čtyřdveřový hatchback. Ford mluví o factbacku. A jak vyplývá z vyjádření detroitských pohlavárů, na novou tvář inspirovanou připravovaným Focusem ST bychom si měli zvyknout velmi rychle.
Ačkoli to pro design příštích sériových modelů není důležité, pro úplnost dodáváme, že Evos Concept měří na délku 4,5 m, šířku 1,97 m, je vysoký jen 1,36 m a rozvor náprav činí 2,74 m. O pohon se starají lithium-iontové akumulátory, ale Evos není elektromobil. Jde o plug-in-hybrid kombinující baterky a spalovací motor o objemu 2,0 l pracující v Atkinsonově cyklu, přičemž jde o evoluci techniky poprvé viděné v konceptu C-Max Energi z letošního Detroitu. Dojezd by měl být kolem 800 kilometrů.
Interiér byl navržen tak, aby co nejvíce obklopoval řidiče a posádce nabídl skrze dotykové obrazovky vysokou míru interaktivity. Neměl by to být ale počítač a mobil v jednom na kolech, ale podle Fordu spíše stroj, který se bude umět přizpůsobovat své posádce. Více detailnějších informací můžete opět očekávat v naší již aktivní příloze k nadcházejícímu autosalonu ve Frankfurtu.
Ford má již k dispozici kompletní videoprezentaci
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 7 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před hodinou - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 2 hodinami - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 4 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 5 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.17. 12:47 - Truck Daškam
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie
- BMW Divize 01.16. 13:41 - Vrooom
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1