Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne?
23.3.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Měl to být první hybridní sportovní sedan, jeho příchod na trh byl ale odkládán. Nyní se skutečně dostává do výroby, a tak si o něm pojďme říci více.
Řekněme, že jste bohatý obchodník a rád byste si pořídil něco více sportovněji laděného, než vaše dosavadní BMW řady 7. Kupé ale nechcete, přece jen s vámi stále relativně často kromě sekretářky jezdí i někdo další, třeba ta blonďatá recepční. Musí to tedy mít nejen čtyři místa, ale i čtyři sedla. Bude se vám líbit Maserati Quattroporte s V8, 430 koňmi a úžasným zvukem? Možná. Nebo snad přetechnizovaná Porsche Panamera Turbo? Nebo dokonce zamíříte ještě výš a bude to Aston Martin Rapide? Že to je vše příliš konvenční? Pak nezbývá, než zamířit do exotických vod a pořádně prostudovat první výtvor americké firmy Fisker Automotive, tzv. plug-in hybrid Karma.



První koncept tohoto průkopníka na poli hybridních vozů, u kterých hlavní roli hrají elektromotory a spalovací motor funguje jen jako pomocná síla, byl představen v roce 2008 v Detroitu. O rok později se na tomtéž místě představila produkční verze. Už v té době se automobilka chlubila tím, že eviduje přes 1000 objednávek. Trvaly ale další dva roky, než začaly z výrobní linky finské firmy Valmet Automotive, která pro Fisker zajišťuje výrobu, sjíždět první zákaznické vozy. A jak prozradil mluvčí Fiskeru, výroba bude tempo nabírat hodně pozvolným tempem, prioritou je kvalita. I tak má být letos vyrobeno a dodáno 7 000 kusů tohoto futuristického vozu.
On už dnes vlastně ani futuristický není, s hybridy se na našich stránkách setkáváme stále častěji. Přesto stojí za připomenutí jeho technické parametry. Základem je prostorový rám z hliníku, v jehož podélné ose je tunel ukrývající Li-ion baterie. Jejich kapacita je 20 kWh, což má vystačit na dojezd přes 80 km. Pohon zajišťují dva elektromotory, jejichž kombinovaný výkon dosahuje 300 kW. Za zmínku jistě stojí maximum točivého momentu 1 300 Nm. V okamžiku, kdy jsou baterie vyčerpány, přichází ke slovu přeplňovaný benzínový dvoulitr Ecotec s výkonem 260 k, který funguje čistě jako generátor elektrické energie (jde tedy o stejné řešení jako u Opelu Ampera). Jeho zapojení do rovnice zvyšuje dojezd o 400 km. V tomto případě už ale určitě musíte zapomenout na využívání maximálního výkonu elektromotorů.
Ty při plné síle dokáží Karmu zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,9 s a následně pokračovat až na 200 km/h. To ale, pokud vezmeme v potaz dostupný výkon, nejsou nějak oslnivé parametru. Na vině je jednak celková hmotnost o 100 kg překračující dvě tuny a také snaha o omezení spotřeby energie ze strany elektromotorů, která při trvale vysoké zátěži výrazně stoupá. Asi nebudu sám, kdo v tuto chvíli začne pochybovat o reálném smyslu tohoto vozu. Na druhou stranu ale Karma umí být úsporná, kombinovaná spotřeba 2,4 l na 100 km je hezké číslo. Obávám se ale, že prvních 80 km se jede na baterky, které bylo nejdříve nutno celou noc nabíjet ze zásuvky...
Ať tak či onak, Karma má vůči svým konvenčním konkurentům jedno velké plus. Tím je cena. Na evropském trhu bude stát 78 780 Eur. Za Quattroporte zaplatíte cca o třetinu víc, za Rapide dokonce dvakrát tolik.
Fisker Karma v produkční verzi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 2 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 4 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 5 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 7 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB