Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fisker je podle informací zevnitř firmy na hranici bankrotu. Nedokážeme si představit, co by ho mohlo zachránit
14.3.2024 | Petr Miler
Abyste se na trhu přeplněném obdobnými nabídkami nových i „zajetých” firem dokázali prosadit, musíte přijít s něčím mimořádným. Fisker to nesvedl a z peněz investorů nemůže žít věčně.
O problémech, které během posledních 10 až 20 let stihly tento svět, bychom mohli hovořit dlouho. Budeme-li se ale držet jen v ekonomické rovině, pak za mnoha dílčími potížemi stojí v podstatě jediná věc - nedostatek bankrotů. Firmy se sice pořád rodí a umírají, čemu většímu ale bylo ve zmíněném časovém období „dovoleno zemřít”?
Nechápejte nás špatně, to není otázka položená škarohlídy, nikomu nepřejeme nic špatného, právě naopak. Je ale třeba jedním dechem dodat, že všichni úspěšní jednoduše být nemohou. A pokud ekonomika přestane fungovat tak, že odděluje zrno od plev a naviguje efektivní alokaci zdrojů, stává se celá méně efektivní. A to ve výsledku neprospívá nikomu.
Je sice hezké, že někdo má práci u určité firmy, že jiné firmy zaměstnávají lidi kvůli kontraktům s první zmíněnou společností, pokud ta ale není schopna efektivně fungovat, dělají všichni zbytečnou činnost. Jestliže na konci celého řetězce není něco, co vytváří zřetelnou přidanou hodnotu, pak všichni do něj zapojení marní svůj potenciál a bylo by lepší, kdyby zdroje všeho druhu byly využívány pro něco, co přidanou hodnotu vytváří. A k něčemu takovému jsme stále více nesměřovali, než směřovali.
Důvodů je víc, ty hlavní jsou ale v zásadě dva - ideologicky řízené přerozdělování a nízké úrokové sazby. Jen díky penězům „z ničeho” bylo až příliš dlouho dovoleno přežívat projektům, které nebyly samy o sobě životaschopné - buď je bylo možné dál živit z levně půjčených peněz, což je ještě ten lepší případ, nebo jejich zasypáváním penězi všech, kteří s nimi neměli nic společného, na základě různých pochybných doktrín. Příkladů bychom našli nespočet, ale myslíte si, že by někdo začal bez hmatatelné poptávky, bez zřetelné vize intristicky efektivního produktu nabízet ve velkém elektromobily, kdyby se nestaly předmětem masivního přerozdělování prostředků v jejich prospěch? Někdo by se vždy našel, těch firem by ale byl zlomek oproti současné realitě.
To je nakonec jedním z hlavních důvodů, proč tlaku na umělý rozmach elektromobility oponujeme - je zdrojem ohromné neefektivity. Po investování snad bilionů korun a nekonečného množství vývojové práce těch nejlepších techniků je výsledkem málokým skutečně chtěný a nepřiměřeně drahý produkt. Kdybychom tytéž zdroje investovali jinam, fungovali bychom jako společnost efektivněji. Nepopírat přirozené tržní mechanismy, byli bychom k takovému závěru nasměrováni velmi rychle, i kdyby si někdo náhodou myslel opak. Protože jsme ale tržní mechanismy umlčeli, zastřeli, zasypali penězi vytvářenými jinde, dočkali jsme se rozmachu něčeho, co vlastně nikomu k ničemu není.
Že se to v posledních měsících na poli elektrických aut najednou poznává, je dáno přesně těmi samými důvody, které se postaraly o nedávný vývoj, akorát v opačném gardu. Omezování dotací a zvyšování úrokových sazeb bere vítr z plachet primárně neefektivně fungujícím věcem, které se za roky svého fungování postaraly akorát o miliardové ztráty. Polestar, Lucid, Rivian, Fisker, elektrické divize velkých automobilek jako Ford e... To všechno jsou masivně ztrátové aktivity, o kterých v posledních týdnech píšeme skoro denně. Nebýt výše popsaného, některé z nich by dávno pošly, byly zničeny odlivem přízně investorů, škrtnuty svými „matkami”. Nyní se to v nějaké míře děje a dít bude a je třeba to vnímat jako ozdravný proces.
Polestar nebo Lucid zatím drží mateřské firmy či zámožní investoři, Ford kvůli divizi e jako celý nepadne. Složitější je to už s Rivianem, ve vůbec největší bryndě se ale ocitl Fisker. Ten nedokázal přijít s nijak ohromujícím produktem, po mém soudu ani designově, který kritizují majitelé i recenzenti. Není tedy nakonec divu, že se firma potýká s obrovskými problémy a varuje před tím, že nemá peníze ani na další rok. Banky jí nepůjčí, investoři, kteří do ní dříve lili peníze s vírou, že zastírání tržní reality nakonec zvítězí, jsou fuč. A jednání o vstupu strategického partnera se hroutí. To aspoň uvádí zdroje zevnitř firmy citované Wall Street Journalem. A popravdě není důvod jim nevěřit.
Podle WSJ je společnost na hranici bankrotu a už oslovila specializované firmy, aby prozkoumaly možnosti vyhlášení bankrotu s cílem společnost restrukturalizovat. A opravdu to nejde proti tomu, co sám Fisker hlásá a jak se chová - v oficiálních materiálech označuje předem letošek a „dalším obtížný rok” se „spoustou náročných výzev” a dál vyjadřuje pochybnosti o vlastní schopnosti dál pokračovat v činnosti. Akcie jsou na dně, 15 % zaměstnanců čeká propuštění a neobjeví-li se na obzoru nějaký spasitel, není snad nic, co by bankrot mohlo oddálit. Proč by se ale někdo takový objevit měl? Co má Fisker tak hodnotného, do čeho by kterákoli z jiných automobilek měla důvod investovat miliardy?
Obáváme se, že nic takového není. A nestane-li se zázrak, Fisker - vlastně už podruhé - skončí v propadlišti dějin. Přát si to konkrétně v případě Fiskeru nemáme důvod, ale obecně platí zkraje zmíněné - bohužel potřebujeme na trh vrátit více racionality, což způsobí i více bankrotů, abychom jako společnost byli schopni fungovat efektivněji. Sama automobilka se k informacím Wall Street Journal odmítla vyjádřit.
Fiskeru se s modelem Ocean nedaří prosadit, a tak se potýká se stále většími problémy. Bankrot tak má být na spadnutí - konkrétně je to smutné, obecně vzato prospěšné, tento ozdravný mechanismus na trhu v poslední době chybí. Foto: Fisker
Zdroje: Wall Street Journal, Reuters, Fisker
Bleskovky
- Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
včera - Otylý elektrický hot hatch Hyundai ukázal na okruhu svou nesmyslnost. Vydrží tři kola, pak můžete hodiny nabíjet
15.5.2024 - Legendární závodní Peugeot předvedl jekot svého motoru V10, vaše uši se budou tetelit blahem
14.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test šampionátu WomenWCR - 1. den včera 20:06
- Mugello-MotoGP-Test: Alex Rins s nejlepším časem včera 19:51
- Michele Pirro s wild card v Misanu včera 16:00
- Boscoscuro válcuje Kalexy včera 10:00
- Oruga Unitrack: první elektrický monotrack 15.5.2024
Nejnovější články
- Číňané už se nebojí ničeho, bodovat chtějí i s pick-upem. Prodávat ho začínají největším soupeřům přímo pod nosem
před 11 hodinami - Jen Mercedes dokáže prodávat čtyřválcové auto za 4,25 milionu a nestydět se, třikrát větší motor lze mít za míň jak třetinu
včera - Majiteli se Cybertruck rozpadá pod rukama tak moc, že prosí manažery Tesly i Elona Muska o nový. Všichni ho ignorují
včera - Lamborghini Temerario se dere na světlo světa. Tradice značky nepopře jen motorem
včera - VW Golf GTI po faceliftu citelně podražil a ztrácí pozici lidového sporťáku, nadšence odradí i okleštěním nabídky
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.16. 22:49 - GeneHawkins
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.16. 22:48 - GeneHawkins
- BMW Divize 05.16. 21:19 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.16. 17:27 - Stepan
- Naprosté auto tele, žádá profíky o důležitou radu 05.16. 16:39 - Amatér
- Rychlodotazy 05.16. 12:24 - pavproch
- Politický koutek 05.16. 10:55 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 05.16. 07:21 - HondaMan