Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Firmy zveřejnily svá očekávání okolo dalšího vývoje čipové krize, zjevně se přepočítaly
26.1.2022 | Petr Prokopec
Kleště svírající automobilový průmysl mají své jméno a podle všeho si přejí, abychom jej hned tak nepustili z hlavy. I když s letošním rokem byly původně spojovány mnohé pozitivní vyhlídky, teď už je nemá téměř nikdo.
V roce 2020, kdy svět zasáhla pandemie koronaviru, se globální výroba aut propadla o 15,8 procenta na 77,9 milionu kusů. Data za loňské období pak sice ještě nebyla zveřejněna, dle odhadů se však produkce bude pohybovat na podobné úrovni. Experti přitom dodávají, že kvůli nedostatku čipů nebyly vyrobeny nejméně čtyři miliony aut, která by jinak zákazníci koupili. Je tak pochopitelné, že naděje spojené s loňským rokem přenáší automobilky do letoška. Podle všeho je ovšem čeká další zklamání, neboť krize bude pokračovat, a to dokonce ve stejném rozsahu - ani letos kvůli nedostatkovému komponentu nemají vzniknout čtyři miliony aut, která by na trhu snadno našla uplatnění.
Pohledy na budoucnost se pochopitelně různí, proto americké ministerstvo obchodu oslovila no 150 světových firem, jenž se výrobou čipů zabývají. Odpověď ale jen stěží někoho potěší, neboť původní optimistická očekávání vyletěla komínem a situace se v příštích šesti měsících nemže změnit k lepšímu. Ve srovnání s rokem 2019 totiž poptávka vzrostla o 20 procent, což vskutku není málo. Většina firem si přitom musí vystačit maximálně s pětidenními skladovými zásobami, zatímco před dvěma roky měly na kontě čtyřicetidenní. Problémy tedy v nejbližší době opravdu jen budou přetrvávat, a to i proto, že koronavirus dále ovlivňuje světové dění.
Mimo to je třeba pamatovat na nešťastné události, které kartami míchaly vždy, v době takového nedostatku jsou ale jejich dopady citelnější. Japonsko na sklonku minulého týdne zasáhlo zemětřesení, které sice nezpůsobilo velké ztráty na životech, zasáhlo však továrnu společnosti Toshiba. Firma pak sice dodává, že budova či infrastruktura nebyly narušeny, ovšem montážní linky na výrobu čipů byly postaveny mimo provoz. Kdy dojde k jejich opětovnému rozjetí, je zatím nejasné, dříve než na konci týdne se nestane nic.
Toyota přitom ještě před samotným neštěstím oznámila, že v únoru bude její globální výroba snížena o 150 tisíc aut a ani ta lednová nebude tak vysoká, jakou očekávala. Ve finále tak nakonec její produkce může být ještě nižší i v únoru. Zvláště když nové továrny nevznikají ze dne na den. Dle expertů totiž jejich výstavba zabere zhruba 18 měsíců a vyjde až na 15 miliard dolarů (cca 325,3 mld. Kč). Důvodem tak vysokého účtu je přitom skutečnost, že na výrobu čipů se vyžaduje 100krát čistější prostředí, než s jakým jsou spojované operační sály nemocnic. Obecně se tak předpokládá, že nové podniky ovlivní situaci až za dva roky.
Za jediné optimistické - a mnozí jej označují ze nemístně optimistické - lze označit vyjádření automobilky Hyundai, dle které krize zmizí ve druhém letošním kvartálu. Korejci navíc dodávají, že výroba by se právě tento rok měla vrátit na předpandemickou úroveň. I Hyundai nicméně jedním dechem přiznává, že již přestává mít kde brát. A co je možná podstatnější, ceny mnoha komponentů a materiálů začínají růst do nebeských výšin. Železná ruda totiž meziročně podražila o 63 procent, zatímco hliník a měď jsou dražší o 40 resp. o 48 procent. Růst cen čipů je ještě o řád jinde a nevypadá to, že by měl v dohledné době zmírnit.



Informace ze Škody Auto již dříve poukazovaly na to, že situace okolo výroby bude velmi komplikovaná i v letošním roce a Octavií znovu bude méně, než by trh žádal. Bohužel to nebyl projev nemístného pesimismu. Foto: Škoda Auto
Zdroje: Auto News, U.S. Department of Commerce, Hyundai, Toshiba
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejčtenější články
Mercedes potvrdil, že svůj druhý nejprodávanější model zařízne bez nástupce, pro jeho prodeje to bude další těžká rána
19.3.2025Aspoň Mazda neztrácí rozum. Investice do elektromobilů seřízla o 77 miliard, radši chystá nový spalovací motor
19.3.2025Clarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
19.3.2025I ty nejmenší detaily ukazují, jak moc Audi ztratilo cestu. Bude trvat dlouho, než ji znovu najde
19.3.2025Mitsubishi ukázalo své želízko v umírající třídě aut v nové verzi. Vypadá ještě víc jako Predátor, rodinu ale odveze za slušný peníz
19.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva