Firma vyvinula nový druh čistého pohonu, zkouší ho na 15tunovém náklaďáku

Není s ním spojen žádný politický tlak, i tak vznikl - z nadšení pro věc a snahy posunout možnosti dopravy dál. Testován je svérázným způsobem na zemi, míří ale primárně do vzduchu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Firma vyvinula nový druh čistého pohonu, zkouší ho na 15tunovém náklaďáku

12.8.2021 | Petr Prokopec

Firma vyvinula nový druh čistého pohonu, zkouší ho na 15tunovém náklaďáku

/

Foto: ZeroAvia

Není s ním spojen žádný politický tlak, i tak vznikl - z nadšení pro věc a snahy posunout možnosti dopravy dál. Testován je svérázným způsobem na zemi, míří ale primárně do vzduchu.

V poslední době skokově narostl tlak na čistotu dopravy. Ten se nicméně týká především osobních aut, o zámořských lodích či letadlech politici už moc nemluví. Neznamená to nicméně, že by vývoj neprobíhal ani v této oblasti. Změnit pravidla hry chce i společnost ZeroAvia, která sídlí na obou stranách Atlantiku, tedy ve Velké Británii i Americe. A již svým názvem naznačuje, že nulové emise nemají být spjaté jen s pozemní dopravou, ale i tou leteckou.

ZeroAvia se totiž zabývá vývojem vodík-elektrického ústrojí, jež následně pochopitelně bude pohánět letadla. V tomto ohledu již učinila řadu kroků, neboť zakladatel firmy Val Miftakhov již v roce 2018 osadil několik dekád starý Chevrolet El Camino elektromotorem. S ním ovšem spároval nejen baterie, ale také vrtuli a vůz rozjel na 137 km/h. Povzbuzen úspěchem pak veškeré komponenty napěchoval do šestimístného letadla Piper, se kterým se v roce 2019 vznesl do oblak.

Miftakhov nicméně hodlal zajít ještě dále, a proto ještě v té době pořídil obrovskou karbonovou nádrž na vodík, který má být budoucností leteckých paliv. Firma přitom právě v roce 2019 rozšířila svůj záběr i na Velkou Británii, kde se dočkala nejen povolení k testům, ale i vládní podpory. Zakladatel společnosti souběžně s tím prohlásil, že do roka představí již zmíněný Piper, nicméně osazený namísto elektromotoru palivovými články, s nimiž letadlo urazí přes 450 km.

Jak bylo řečeno, tak se i stalo a ZeroAvia skutečně odhalila šestimístný letoun s vodíkovým ústrojím o výkonu 250 kW. Stále se však jednalo o experimentální prototyp, který je jen jednou ze zastávek na poněkud delší cestě. Od loňska se nicméně firma posunula dále, aktuálně již začala s testy systému, který produkuje dokonce 600 kW. To rozhodně není zanedbatelný výkon, pročež se nemůžeme divit, že palivové články v kombinaci s vrtulí rozpohybovaly i 15tunový náklaďák.

Miftakhov přitom počítá s tím, že dané ústrojí s interním označením ZA-600 bude dostatečně silné na to, aby pohánělo letadla s kapacitou 10 až 20 míst. Na vzdušné testy má dojít ještě letos, kvůli čemuž ostatně firma již koupila dva letouny Dornier 228. Ani to ovšem nebude konec veškerých snah, souběžně s 600kilowattovým ústrojím se pracuje i na takovém, jež by nabídlo přes 2 MW. Pohánět pak má letadla schopná přepravit až 80 pasažérů.

ZeroAvia předpokládá, že slabší letoun s 19 místy k sezení by měl zakrátko zamířit do prodeje, první komerční lety se mají uskutečnit již v roce 2024. Jednat se zpočátku bude hlavně o ty vnitrostátní, dolet totiž činí 805 km. Nicméně jakmile dorazí i výkonnější palivové články, neměl by být problémem ani přelet mezi Evropou a Amerikou. Jak tedy často říkáme, stačí ponechat vývoji přirozenost a dojde snadno na větší pokrok než pod politickým tlakem.


Firma vyvinula nový druh čistého pohonu, zkouší ho na 15tunovém náklaďáku - 1 - ZeroAvia ZA-600 2021 test prvni foto 01Firma vyvinula nový druh čistého pohonu, zkouší ho na 15tunovém náklaďáku - 2 - ZeroAvia ZA-600 2021 test prvni foto 02
Firma ZeroAvia se pochlubila prvními testy svého vodíkového ústrojí o výkonu 600 kW, jenž proběhly v kalifornském Hollisteru. Ještě letos se pak jím osazený Dornier 228 vznese do vzduchu, stane se tak ovšem již při testech v Británii. Foto: ZeroAvia

Zdroj: ZeroAvia

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše