Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Firma předělávající spalovací auta na elektrická se kompletně zhroutila, David Beckham v ní utopil skoro půl miliardy
30.3.2024 | Petr Miler
Tušíme, že fotbalová superstar kvůli tomu na ulici neskončí, vzhledem k Beckhamově majetku ale nejde o zanedbatelnou ztrátu. Ještě před pár dny se zdálo, že by firma mohla v té či oné podobě přežít, v tuto chvíli to ale vypadá, že je po všem.
Předělávat spalovací auto na elektrický pohon, nejde-li o vůz minimální hodnoty s poškozeným motorem, je podle nás naprostý nesmysl. Je to něco jako předělávat motorku na šlapací pohon - i ten má své výhody, evolučně je to ale krok zpět. Získáte jen hůře použitelný stroj, jehož provozování musíte více obětovat. A jeho hodnota tím jen klesne, z motorky uděláte kolo.
Zvlášť absurdní je to v případě klasických aut, znovu s výjimkami nějakých rozpadlých vozů z vrakoviště, u nichž může jít o spásu. Pochopitelně, z hlediska provozuschopnosti se může jednat i o plus, neboť moderní elektrický pohon bude snadno lepší než půlstoletí starý spalovací, tady ale ještě více do hry vstupuje ona hodnota auta. V případě klasiků je ceněna maximální originalita, takže Ferrari 250 GTO opravdu nepomůžete, když do něj „plácnete” elektromotor a baterku. Jistě, to je extrémní případ, ale i relativně obyčejný klasik typu BMW M3 E30 ztratí s takovou konverzí naprostou většinu své hodnoty. Ta auta nejsou milována proto, že bzučí jako tramvaj.
Proč by tedy někdo takovou věc chtěl dělat? Jistě se najde pár lidí, typicky velmi bohatých jedinců, kteří budou chtít dát najevo svou lásku ke klasickým vozů a současně nedráždit část publika jejich údajně neekologickým provozem. Ale kolik takových je? Postavit okolo toho jakkoli větší byznys je nesmysl a i David Beckham to měl vědět. Nevěděl to, a tak před třemi roky podle dobových zdrojů nasypal do firmy Lunaz, která se zabývala takovými konverzemi nejen klasických aut, ale také dieselových náklaďáků, 20 milionů dolarů. A stal se jejím 10% majitelem - „na české” jí dnešním kurzem poukázal 468 milionů Kč, spoustu peněz.
Očekávat návratnost bylo naivní a dnes už ji nelze ani očekávat. Jak jsme vás informovali před pár dny, firma se dostala do finančních potíží, zastavila své aktivity a doufala, že ze svých patálií najde konstruktivní východisko. Teď už to tak nevypadá a byť pořád nelze vyloučit, že projde restrukturalizací a dál bude pokračovat alespoň v některých svých aktivitách, původní investoři u toho už nebudou. A dosavadní zaměstnanci také ne.
Jak informuje BBC, chvíli to vypadalo, že divize Lunaz Design pracující na elektrifikaci klasických aut, zachová svou činnost, zatímco divize Lunaz Applied Technology, která předělávala dieselové náklaďáky na elektrické, zamíří pod vodu. O pár dní později se ale celá skupina zhroutila a 40 zaměstnanců společnosti bylo propuštěno.
Jeden z vyhozených se BBC svěřil s tím, že je společnost informovala pouze o tom, že „nedosáhla svých cílů”, investoři včetně Davida Backama „se stáhli” a následně propustila veškerý personál. Firma se dál vymlouvá na změny v „elektrické strategii” britské vlády, ale to je pořád ta stejná hloupá písnička - pokud se místo zákazníků spolehnete na politická rozhodnutí, musíte se předem smířit s tím, že po těch, která vám hrají do karet, mohou přijít také taková, která udělají pravý opak. A je s vámi amen dřív, než řeknete Lunaz, protože neexistuje nic objektivního, co by vás drželo nad vodou.
Je to tedy extrémně ošidná strategie a Lunaz na ni evidentně dojel. Kéž by si z jeho zkázy či obdobného úpadku Fiskeru vzali větší výrobci aut poučení - jsou v principu v úplně stejné pasti, jen nepadnou tak snadno.
Tak a je po Lunazu, firmu zřejmě ze záhrobí vytáhne jen zázrak. A David Beckham má po půlmiliardě, snad to vstřebá. Foto: Lunaz
Bleskovky
- Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025
Nejčtenější články
- Škoda začala odhalovat své nejdražší modely v novém, prý dostanou nejlepší aerodynamiku v historii firmy
17.12.2024 - Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
17.12.2024 - Majitel se po 7 dnech vrátil k zaparkované Tesle Model 3. Byla „mrtvá”, po pokusu ji oživit se auta radši s velkou ztrátou zbavil
17.12.2024 - Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají
17.12.2024 - Mechanik rozebral legendární motor 5,0 V10 TDI od VW, je to geniální noční můra servisních techniků
17.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva