Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 5 hodinami | Petr Prokopec
Z obdobné ankety v Evropě se stala fraška a letošní finalisté jsou skoro tak nudní, jak jen mohou být. Člověk by něco podobného čekal skoro všude na Zemi, USA jsou ale pořád docela jiný svět.
V posledních letech začala elektromobilita ovlivňovat i výsledky zámořské ankety NACTOY 2025 (North American Car, Utility and Truck of the Year neboli Severoamerické auto, pick-up a užitkový vůz roku). Trofeje přebíraly hlavně Kia (EV6 a EV9) a Ford (Mustang Mach-E, F-150 Lightning), do finále se ale vždy dostaly i mnohé start-upy jako Lucid, Rivian či Lordstown. Poslednímu zmíněnému ovšem ani takový úspěch nepomohl a loni po vyrobení pouhých 450 aut oznámil bankrot.
Od té doby trh prošel velkým vývojem a elektromobilita rázem není vnímána jako jediná budoucnost - v USA ještě víc než v Evropě naprostá většina zákazníků touží po něčem jiném. Navíc i velcí výrobci jako již zmíněný Ford či General Motors pochopili, že větší šance mají se spalovacími pohony. Počítat totiž v jejich případě lze s nižší cenou a lepší využitelností, a to i když jde o hybridní jednotky.
USA jsou zkrátka i nadále jiný svět než Evropa, a jasně patrné je to právě na anketách, ze kterých má vzejít auto roku. Finalisty té starokontinentální jsme si mohli představit před pár dny, přičemž ve většině případů jde o nudné elektrické crossovery, což znovu vrhá stín na porotu, která podobně jako politici dávno ztratila kontakt s realitou. Může pochopitelně překvapit a zvolit Dacii Duster, spíše však počítáme s trofejí mířící „zelenějším“ směrem. Tady je elektromobilita jedinou budoucností pořád, i kdyby trakaře padaly.
V zámoří je tomu zjevně jinak. O titul Severoamerické auto roku se totiž budou ucházet Honda Civic Hybrid, Kia K4 a Toyota Camry. Ve všech případech jde o sedany, přičemž ten korejský je k mání od 21 990 USD (cca 533 tisíc korun). Je tak jedním z nejlevnějších nových aut, jaké si Američané mohou koupit. Vyloženě drazí ale nejsou ani jeho soupeři, u nichž je alternativní pohon až na druhém místě, neboť oba lze pořídit za méně než 29 tisíc dolarů (asi 703 tisíc Kč).
Přesunout se můžeme k pick-up roku, kde nás mnoho překvapení nečeká - rozhodovat se bude mezi novým Fordem Ranger, faceliftovaným Ramem 1500 a Toyotou Tacoma. V případě Severoamerického užitkového auta roku tu pak máme Hyundai Santa Fe, Chevrolet Equinox a Volkswagen ID.Buzz. Elektrický pohon tak vlastně má šanci pouze v tomto případě, jakkoli máme pocit, že drahý Němec na titul nemá a rozhodovat se bude mezi zbylými vozy.
Ve finále ale možná nejde ani tak o kandidáty, kteří se do finále dostali, jakožto spíše o ty, kteří byli vyřazeni. Ostrouhaly totiž mj. Cadillac Celestiq, Dodge Charger Daytona, Fiat 500e, GMC Sierra EV, Hyundai Ioniq 5N či Rivian R1T. Elektromobilita tedy letos dostala ve Státech na frak, a to Donald Trump ještě nezačal znovu úřadovat v Bílém domě, kde chce maximu umělé podpory elektromobilů učinit přítrž. Na jeho inauguraci má dojít 20. ledna, tedy deset dnů poté, co budou na autosalonu v Detroitu oznámeni vítězové ankety.
Finalisté Severoamerického auta, picku-upu a užitkového vozu roku (NACTOY) 2025 v jednotlivých kategoriích
Car of the Year (COTY)
Honda Civic Hybrid
Kia K4
Toyota Camry
Truck of the Year (TOTY)
Ford Ranger
Ram 1500
Toyota Tacoma
Utility Vehicle of the Year (UOTY)
Chevrolet Equinox
Hyundai Santa Fe
VW ID. Buzz
Severoamerickým autem roku se může stát i Kia K4, která patří mezi nejlevnější nové vozy ve Státech. Dáno je to také tím, že spoléhá pouze na spalovací motory, přičemž volit lze mezi jedna-šestkou a dvoulitrem. Foto: Kia
Zdroj: NACTOY
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 3 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 58 minutami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 2 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 3 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 4 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 17:48 - řidičBOB
- Onboard videa 11.22. 17:13 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch