Fiat Strada 2012: stylový pracant míří do Evropy

Fiat Strada byl zatím doma pouze v Jižní Americe, nyní své pole působnosti rozšíří o další kontinent. Má stylový pickup šanci zaujmout i Evropany?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Fiat Strada 2012: stylový pracant míří do Evropy

28.1.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Fiat Strada 2012: stylový pracant míří do Evropy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Fiat Strada byl zatím doma pouze v Jižní Americe, nyní své pole působnosti rozšíří o další kontinent. Má stylový pickup šanci zaujmout i Evropany?

Zatím nevíme, zda se Strada dostane i do nabídky českého zastoupení Fiatu, jisté ale je, že od února bude k mání v domovské Itálii. Tedy domovské, tento vůz je a nadále bude vyráběn výlučně v Brazílii, která je pro něj také dosud největším odbytištěm a jeho nabídnutí na Starém kontinentu na tomto faktu patrně těžko něco změní.

Proč? Inu, Fiat Strada je pickup a to není zrovna koncepce auta, která by zde měla zástupy nadšených obdivovatelů. Na druhou stranu, ač je tento model součástí řady užitkových vozů značky, nelze jej označit za pouhé pracovní náčiní. Jak dále poznáte, dokáže být i docela stylovou záležitostí a něco takového není dnes cizí ani evropským zákazníkům - auta, jejichž funkční vlastnosti sice málokdo upotřebí, ale jejich koncepce se prostě líbí, si dnes i v našich končinách kupuje kde kdo.

Fiat se rozhodl uvést Stradu na italský trh při příležitosti její drobné modernizace. Ačkoli o ni říká, že je „nová”, ve skutečnosti jde o stále stejný vůz, který byl naposledy (a vcelku výrazně) faceliftován v roce 2009. Že Strada je stále jedno a to samé auto dosvědčuje i zachování historicky platných proporcí, tedy 4 409 mm na délku, 1 664 mm na šířku i rozvoru náprav 2 718 mm. Vizuálními novinkami se zabývat ani nemusíme, neboť designové řešení dosavadního provedení zde bude známé málokomu, a tak se rovnou podíváme na to, co bude vzhled vozu utvářet v jiných ohledech.

Podoba Strady se totiž dosti odlišuje podle jednotlivých provedení, jejichž škála se skládá z kombinace tří variant řešení prostoru pro posádku a tří výchozích verzí. K dispozici tak je standardní krátká kabina pro dva cestující, prodloužená kabina s prostorem pro dva cestující a místem pro zavazadla nebo dlouhá kabina pro čtyři cestující. Zbytek karoserie tvoří korba, která v závislosti na řešení kabiny tom nabízí 1 082 do 1 665 mm na délku, šířka je vždy 1 300 mm (v místě podběhů 1 070 mm). A když už jsme u specifikací tohoto typu, sluší se dodat, že užitečná hmotnost vozu se pohybuje mezi 630 a 705 kg dle motorizace.

Přesuneme-li se k výčtu základních verzí. v nabídce budou ty nazvané příznačně Working, Trekking a Adventure. Snímky prvně jmenované Fiat pro jistotu neuvolnil, zřejmě proto, že to bude vizuálně zcela neatraktivní pracant pro převoz všemožného drobného harampádí. To Trekking už je jiná - toto provedení se nachází někde na pomezí užitkového a osobního auta a snaží se tak být nejen vozem vhodným pro převoz třeba stavebního materiálu, ale klidně i na výlety do přírody. Poznáte jej hlavně díky nepřehlédnutelným, ale ještě vcelku decentním lemům blatníku z černého plastu.

Tento prvek je ale pořádně zvýrazněn teprve u varianty Adventure, jež už je tou ryzí stylovkou, které práce zřejmě příliš vonět nebude. Krom opravdu mohutných nástavců blatníků a prahů se vyznačuje také odlišnými, neméně masivními nárazníky. To vše zvětšuje i vnější proporce vozu (na délku měří 4 457 mm a na šířku 1 740 mm) a vyžádalo si také úpravy podvozku - je zvýšený, rozšířený a pracuje s 15" koly obouvajícími pneumatiky 205/65 R15.

O pohon vozu se v Evropě bude starat jediný motor - naftový čtyřválec o objemu 1,3 litru s obchodním označením Multijet 16V, který Stradě dodá maximálně 70 kW (95 koní) výkonu v neznámých otáčkách, nejvyšší točivý moment činí 200 Nm při 1 500 ot./min. Dynamické parametry neznáme, co je ale podstatné, vůz bude i nadále dodáván výlučně s pohonem předních kol a jejich trakci se bude (zřejmě marně) snažit vylepšit pouze „elektronická uzávěrka diferenciálu” E-Locker, tedy přibrzďování protáčejícího se kola, standardně dodávané pro provedení Adventure. Na velká dobrodružství to tedy i přes dramatický vzhled vozu nevypadá.

A kolik bude tato legrace stát? V Itálii bude vůz k mání za ceny od 12 900 Eur bez DPH (cca 328 tisíc Kč) za variantu Working Single Cab (nejkratší kabina) do 16 000 Eur bez DPH ( cca 407 tisíc Kč) za provedení Adventure Crew Cab (nejdelší kabina pro čtyři). Zda a případně za kolik bude Strada k dostání i u nás zatím netušíme, ale pokud byste po ní zatoužili, v Itálii vám ji jistě rádi prodají.

Fiat Strada 2012 v provedení Trekking


Fiat Strada 2012: stylový pracant míří do Evropy - 1 - Fiat Strada 2012 Trekking 01Fiat Strada 2012: stylový pracant míří do Evropy - 2 - Fiat Strada 2012 Trekking 02Fiat Strada 2012: stylový pracant míří do Evropy - 3 - Fiat Strada 2012 Trekking 03Fiat Strada 2012: stylový pracant míří do Evropy - 4 - Fiat Strada 2012 Trekking 04Fiat Strada 2012: stylový pracant míří do Evropy - 5 - Fiat Strada 2012 Trekking 05Fiat Strada 2012: stylový pracant míří do Evropy - 6 - Fiat Strada 2012 Trekking 06

Fiat Strada 2012 v provedení Adventure

Fiat Strada 2012: stylový pracant míří do Evropy - 7 - Fiat Strada 2012 Adventure 01Fiat Strada 2012: stylový pracant míří do Evropy - 8 - Fiat Strada 2012 Adventure 02Fiat Strada 2012: stylový pracant míří do Evropy - 9 - Fiat Strada 2012 Adventure 03Fiat Strada 2012: stylový pracant míří do Evropy - 10 - Fiat Strada 2012 Adventure 04Fiat Strada 2012: stylový pracant míří do Evropy - 11 - Fiat Strada 2012 Adventure 05Fiat Strada 2012: stylový pracant míří do Evropy - 12 - Fiat Strada 2012 Adventure 06Fiat Strada 2012: stylový pracant míří do Evropy - 13 - Fiat Strada 2012 Adventure 07Fiat Strada 2012: stylový pracant míří do Evropy - 14 - Fiat Strada 2012 Adventure 08Fiat Strada 2012: stylový pracant míří do Evropy - 15 - Fiat Strada 2012 Adventure 09Fiat Strada 2012: stylový pracant míří do Evropy - 16 - Fiat Strada 2012 Adventure 10

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.